האם סוגיית הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל עומדת לפני פתרון? הוושינגטון פוסט מדווח היום (שבת) כי יעקב נגל, מ"מ ראש המטה לביטחון לאומי, יגיע בשבוע הבא לבירת ארצות הברית לסבב הסופי של המו"מ בין שני הממשלים. ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר, כי נגל יוועד עם גורמים בבית הלבן בתקווה לחתום על ההסכם מהר ככל האפשר.



על פי ההסכם המתגבש, שיהיה בתוקף לתקופה של עשר שנים, הסכום שתעניק וושינגטון לישראל יגדל לכ-4 מיליארד דולר בשנה - תוספת משמעותית ל-3.1 מיליארד שישראל מקבלת במסגרת ההסכם הנוכחי, שיסתיים ב-2018.



ביקורו של נגל עשוי לרמוז שנתניהו הבין שהוא לא יצליח להשיג הסכם טוב יותר אם יחכה נשיא הבא. בישראל טענו כי בעקבות הסכם הגרעין עם איראן יהיה צורך להשקיע יותר בביטחון, ועל פי דיווחים, ראש הממשלה ביקש 5 מיליארד דולר בשנה.



מכשול אחד שעוד בפני חתימת ההסכם, הוא היכן יהיה ניתן להוציא את הכסף. ממשל אובמה מתעקש לבטל את הסעיף המאפשר לישראל להשתמש בכרבע מהסכום על מחקר ביטחוני משלה. בגלל שהתעשיות הביטחונית הישראליות משגשגות, בארצות הברית מעוניינים שיותר כסף ילך לרכישות מחברות אמריקאיות.



המשמעות של צעד כזה היא הפסד של מאות מיליוני דולרים לתעשיות הביטחוניות הישראליות, ומוחים חוששים כי הדבר יקשה על ישראל לשמור על היתרון הטכנולוגי באזור. "זאת תהיה מכת מוות", אמר ראובן בר שלום, לשעבר ראש מחלקת אמריקה באגף התכנון בצה"ל.



סעיף נוסף שמרגיז את הישראלים, על פי הדיווח בוושינגטון פוסט, הוא שהבית הלבן מתנגד לכך שישראל תבקש כסף נוסף מהקונגרס. כיום ישראל מקבלת מהקונגרס מימון למערכת ההגנה מפני טילים. 



ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס
ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס




ישראל אינה מעוניינת בהעלאת הסיוע הביטחוני 



מוקדם יותר השבוע הודיעה לשכת ראש הממשלה כי בכוונתה לחתום בהקדם האפשרי על הסכם הסיוע הביטחוני בין ישראל לארצות הברית. גורם מדיני אמר כי "ההודעה מבהירה לממשל שישראל אינה מעוניינת בהצעה להעלות את הסיוע ל-2017. ישראל מעבירה מסר שהיא מתחייבת להסכמים שנחתמו כבר". בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה נכתב כי "ישראל מייחסת חשיבות גדולה ליכולת התכנון ולוודאות בכל הנוגע לסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארה"ב, ולכיבוד הסכמים בילטרלים. לפיכך, אין לישראל אינטרס בשינויים בגובה הסיוע השנתי (לשנה הקרובה), כפי שנקבע במזכר ההבנות (MOU) הקיים, ללא הסכמתם של הממשל האמריקני וממשלת ישראל כאחד".



עוד הובהר על ידי לשכת ראש הממשלה כי עבור שנת הכספים 2017, שאינה נכללת המזכר ההבנות החדש, נשארת ישראל מחויבת לרמת הסיוע על פי ההיקף המצוין במזכר ההבנות הנוכחי, העומד על 3.1 מיליארד דולר, ואינה מבקשת מימון נוסף. בתוך כך תא"ל (במיל.) יעקב נגל, ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי, ייצא לוושינגטון מחר במטרה להגיע בהקדם האפשרי לחתימה על מזכר הבנות חדש.