מהומה בפתיחת ועידת מפלגת העבודה, שמתקיימת היום (ראשון) בבית החייל בתל אביב. עשרות צירים קידמו את פניו של יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג, בקריאות בוז וקראו לו "בוז'י הביתה". זאת על רקע ההצבעה על הצעתו של הרצוג, לדחות את הפריימריז להנהגת המפלגה בשנה, ליולי 2017. ח"כ חיליק בר, הגיב בזעם, וקרא לעבר המפגינים: "אנחנו יודעים מי הרוב במפלגה, אנחנו גאים בה, ומי שצועק לא בהכרח צודק. מי שרוצה הביתה, שילך הביתה, אל תאיימו עלינו". הרצוג עצמו ישב כל אותה העת על בימת הנשיאות, לצידו של נשיא הוועידה, פרופסור דוד ליבאי.



המזכ"ל חיליק בר לא הצליח להשליט סדר באולם. כשהצעקות לא נפסקו, אישר ברוב גדול את סדר היום של הוועידה, למרות המחאות הקולניות של עשרות הפעילים, שהמשיכו בקריאות. ח"כ בר סיפר בכעס: "נתקלתי בשלטים בהם הוצבה תמונתו של ח"כ הרצוג, ליד תמונותיהם של פוטין וארדואן", לאחר מכן קרא לעבר המפגינים: "תתביישו לכם", אך הצעקות רק הלכו וגברו.



תמונות של נתניהו בוועידת העבודה. צילום: אבשלום ששוני
תמונות של נתניהו בוועידת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

מהומה במפלגת העבודה



"לא תספידו אותנו, לא באלימות ולא באיומים. אנחנו מאות ואלפים. ונקבל באופן דמוקרטי את ההחלטות", אמר חיליק בר. תומכיו של הרצוג צעקו בתגובה לעבר המפגינים: "שלי הביתה, שלי הביתה", אך ח"כ בר ביקש מהם לחדול מכך.



בעיצומה של המהומה עלה הרצוג לנאום, וקרא לעבר מפגינים: "אתם רוצים שנהיה 'לה פמיליה', או שנתנהג כמו מפלגה דמוקרטית? אנחנו נשמור על הבית שלנו נגד המסיתים, המעליבים, ונגד המפוצצים, ונלך להצביע ונאמר את דברינו בגדול. זה מוכיח שאת ההתנהגות הזאת של 'לה פמיליה', אנחנו צריכים לעקור מן השורש. בשל ההפרעות, הרצוג קיצר את נאומו, מזכ"ל המפלגה הודיע לצירים כי נפתחה ההצבעה והצירים עזבו את אולם האירועים בבית החייל לעבר הקלפיות. ח"כ בר: "החל ממחר, תדאג המפלגה להוציא משורותיה את המפגינים". 

הרצוג משיב למוחים. צילום: אבשלום ששוני
הרצוג משיב למוחים. צילום: אבשלום ששוני


חברת הכנסת שלי יחימוביץ' התייחסה לדבריו של הרצוג ואמרה כי "האיומים של הרצוג לסילוק חברי מפלגה מחפירים, והבכי והנהי על קריאות הבוז שספג הם כל דבר חוץ ממנהיגות. קריאת הבוז הקשה ביותר נשמעה היום דווקא מפי הרצוג, כשבשיא חולשתו הציבורית הודיע ל-60 אלף חברי מפלגה שהוא מצפצף עליהם צפצוף ארוך וכי באמצעות קומבינות יוכל לארגן לעצמו קדנציה נוספת בלעדיהם. היום על הבמה, בפעם האלף שב הרצוג וקונן על כך שלכאורה כונה 'כלב'. בפועל משתמש הוא עצמו במילה 'כלב' מאה פעמים ביום, אף שבמציאות מעולם לא נאמרה לגביו. זהו ניסיון נואש לזכות באמפתיה על בסיס חמלה, אולם בבכיינות לא בונים במנהיגות".

אחת ממארגנות המחאה נגד הרצוג, נעמה לזימי, אמרה: "הגענו כ-150 צירים, רובם מהגרעין הצעיר של המשמרת הצעירה להביע את מחאתנו על המחטף שהרצוג עושה ושהוא נותן לעצמו תקופת כהונה נוספת, למרות היותו יו"ר כושל שמתחזה לליכוד". לזימי המזוהה עם חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה עוד: "המטרה שלנו היתה ליצור אווירה נגדית לאווירת המחטף שהרצוג מנסה להוביל".

 

בטוח בעצמו


לקראת הוועידה החליט ביום שישי המוסד לבירור עתירות של המפלגה לקבל עתירה שהגישו חברי הכנסת אראל מרגלית, שלי יחימוביץ' ועמר בר־לב, שלפיה ההצבעה על מועד הפריימריז תהיה חשאית, אם עשרה אחוזים מצירי הוועידה המתכנסים היום ידרשו זאת. אלא שהרצוג הודיע אמש כי ההצבעה תהיה חשאית בכל מקרה. יריביו של הרצוג לא הסתפקו בכך והגישו אמש עתירה חדשה, שבה הם דרשו כי ההצבעה על מועד הפריימריז תתקיים בנפרד משלל ההצעות האחרות שהרצוג מתכוון להביא לאישור.



הרצוג עצמו אמר אתמול ל”מעריב אונליין”: “מה שהיה דנ"א מפלגתי שצריך להוקיע הפך ל-TNT שמפוצץ לנו את הבית. אני נחוש ומתעקש להכין את המפלגה לבחירות ולשנות את פניה במתווה שלם שנביא לוועידה במטרה לחזק את מוסדות המפלגה ולהשלים את בנייתם”. לדבריו, “בדור האחרון אף אחד לא הביא את מפלגת העבודה להישג של 24 מנדטים ואין אף אחד שיודע כמוני לבנות בריתות חזקות כמו המחנה הציוני, שיהפכו אותנו לחלופה לנתניהו”.