ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (ראשון) ליציבות הממשלה והבהיר כי עדיין ישנו מקום למחנה הציוני. "שיטת הממשל שלנו מייצרת מתחים. בסך הכל הממשלה מתפקדת היטב אך אני עדיין מעוניין בהרחבתה", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים מדיניים. נתניהו מאותת ליו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, כי הדלת עדיין פתוחה, אולם, מבית זוכה הרצוג לביקורת כאשר מוקדם יותר היום קיבל קריאות בוז בוועידת העבודה שנערכה בתל אביב.



כשנשאל נתניהו האם הוא מעוניין שהמחנה הציוני יחליפו את הבית היהודי שחבריו ביקרו אותו על רקע "צוק איתן", הוא סירב להתייחס. "אני שומר את תיק החוץ להרחבת הממשלה וכשנעשה זאת יהיה סבב נוסף", אמר נתניהו לאחר סבב המינויים היום.



הרצוג משיב למוחים. צילום: אבשלום ששוני
הרצוג משיב למוחים. צילום: אבשלום ששוני



עוד התייחס נתניהו למשבר בתאגיד השידור ואמר כי הצעתו של יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, לביטול תאגיד השידור הציבורי, לא בוצעה בשיתוף פעולה עמו. "הוא לא תיאם איתי ולא שאל את דעתי. יש כמה קולות ששמעתי בממשלה ואני העברתי את ההחלטה", אמר נתניהו. 



נתניהו הוסיף כי התאגיד יקום תוך שבעה חודשים או מוקדם יותר, אם יהיו מוכנים קודם. "אמרתי בממשלה כי הבעיה המרכזית היא ריכוזיות שקיימת בישראל בנושא התקשורת והיא באה לידי ביטוי שקשה לעשות ערוצים מסחריים והגישה שלי היא שהציבור יבחר. השוק יעשה את שלו. הפתרון זה תחרות. זה קיים בעולם ולא קיים במידה הדרושה בישראל. שידור ציבורי אינו מוחזק על ידי תחרות אלא על ידי כספי המסים".



נתניהו התייחס לדבריה של שרת התרבות, מירי רגב שהביעה תמיכה במהלך של ביטן ואמר: "אני לא שותף לדעתה. שאלת הגיוון היא שאלה קשה. רשות השידור שמרה על סגנון ממלכתי ועל גישה ממלכתית והשאלה איך להבטיח את זה בתאגיד היא שאלה קשה שאין לי פתרון לזה".





"אי אפשר להתבסס רק על כסף מהאמריקאים"



על הסכם הסיוע הביטחוני של ארה"ב שהחל ממחר יתחיל סבב השיחות הסופי לקראת החתימה עליו, אמר נתניהו כי "ישנו נושא של המרת חלק מהסיוע לשקלים ורכישת מהתעשיות הביטחוניות בישראל שלא פתור... אנחנו עדיין בתוך התהליך ומקווה שלקראת סיומו. ההעדפה שלי היא לסיים את ההסכם עם הממשל הזה".



ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס
ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס



בתוך כך התייחס נתניהו למירוץ לנשיאות בארצות הברית ואמר כי לא יביע תמיכה באף מועמד. "אני מתכוון להגיע בספטמבר לעצרת הכללית באום ואולי אפגש שם עם בכירים. אין טעם להתערב". נתניהו הוסיף כי "לארה"ב ולישראל מערכת יחסים מיוחדת כי יש בינינו הזדהות ערכית עמוקה. אלה יחסי העוגן שלנו ואנו רוצים לטפח אותם. אני נפגש בהיקף עצום עם מחוקקים אמריקאים".



"החזק שורד. החלש לא שורד והחזק מייצר בריתות. זה מה שקורה היום בעולם ואנו מייצרים כך תהליכי שלום רק מתוך עמדת חוזק וזו המדיניות שלי, לבסס את העוצמה הישראלית שחייבת להתבסס על כמה נדבכים: כוח ביטחוני וצבאי, יכולת מודיעינית שעולה הרבה כסף והיא קריטית בייצור בריתות כי לצורך מודיעין חייבים כסף. יש לנו איומים של מעצמות ואין לנו דרך לממן את צרכי הביטחון בלי כלכלה צומחת. אי אפשר להתבסס רק על כסף מהאמריקאים", אמר נתניהו.



על רקע זה הבהיר ראש הממשלה כי בכוונתו להגיע לביקור במערב אפריקה בקרוב ולחדש יחסים עם מדינות נוספות. "כל מדינות אפריקה רוצות שיתוף פעולה בנושא הטרור ואת הטכנולוגיה הישראלית. את הרוב האוטומטי נגדנו בפורומים בינלאומיים ניתן לשנות. אנו מדינה מאוד מחוזרת. האם זה לא אומר שאין עלינו BDS? בוודאי שיש. אבל אנו מביאים את נכסים שלנו כדי לשנות את המפה המדינית".