אחרי שהותקפה על דבריה בישיבת הממשלה, שרת התרבות והספורט מירי רגב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) אביחי מנדלבליט בדרישה לחשוף את פרוטוקול הישיבה, בטענה כי רק דברים חלקיים שלה הודלפו לתקשורת וזאת "בזדון כדי להטעות את הציבור". דרישתה של רגב מגיעה לאחר הגינוי החריף של השרה לשיווין חברתי גילה גמליאל שטענה כי "דבריה של השרה גובלים בפאשיזם", ותגובתו של שר האוצר משה כחלון שאמר כי "הממשלה לפני אשפוז, והיא צריכה לצאת לחופשה". 



במכתב ששלחה נכתב: "חישפו את הפרוטוקול המלא של ישיבת הממשלה אמש, שהציבור ישפוט את דברי ודברי עמיתי במלואם, או פיתחו בחקירה נגד מי שהוציא חלקי מידע בכוונת זדון להטעות את הציבור". עוד נכתב כי "מידע חלקי דלף, לתקשורת מתוך הישיבה הסוערת, שאינו משקף את עמדתי המלאה, כאשר אמירותיי נותקו מעמדתי הרחבה והמנומקת, ביודעין ובכוונת זדון, במטרה להטעות את הציבור. אבקשך לפרסם לציבור את תמליל הישיבה כולה, על מנת שהציבור ישפוט את דברי ואת דברי עמיתי במלואם, ולא דרך מסננות התקשורת ובעלי האינטרסים".



גינה בחריפות. שר האוצר משה כחלון. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



"לא ידעתי שבחוק צריך להיות כתוב 'אישור לטקסטים מרגב'"


הסערה החלה בישיבת הממשלה אתמול, שעסקה בדחיית פתיחת שידורי התאגיד הציבורי החדש. בראשית הישיבה טענה שרת התרבות כי המצב הנוכחי, בו לשר התקשורת אין שליטה על מינויים בתאגיד השידור הציבורי, הוא אבסורד: "זו טעות חמורה להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית - אין אחריות בלי סמכות. לא ייתכן שלשר התקשורת אין שליטה במינויים ובהתנהלות של התאגיד הציבורי שממומן מכספי הציבור".



לדבריה, "מקימים כאן עוד סניף של הברנז'ה, שלא פועל על פי עקרונות מנחים המחויבים בשידור ציבורי, כמו ייצוג הולם ורב-תרבותיות, שיבטיחו ביטוי של מגוון הקולות בחברה הישראלית".



בתגובה, השר לביטחון פנים ארדן, שהוביל את חקיקת התאגיד בקדנציה הקודמת בתפקידו כשר תקשורת, אמר כי "לא ידעתי שבחוק צריך להיות כתוב 'אישור לטקסטים ממירי רגב', מצטער שזה לא כתוב בצחוק". ארדן בירך על ההסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר כחלון על קיצור הדחייה בעליית התאגיד לשידור ואמר: "דחייה ארוכה מדי הייתה גורמת לכך שהתאגיד לא היה קם והרשות הנוכחית הייתה נסגרת. הושקעו כאן אלפי שעות עבודה על ידי אנשים שנתנו את הדעת לכל הסוגיות – יש פה שרים שלא מכירים מה כתוב בחוק".



השר גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"רק לחמור מראים חצי עבודה"


שר המדע אופיר אקוניס מחה על כך שאין ייצוג הולם לאוכלוסיות: "אין שם ליכודניקים, אין שם פריפריה, אין שם מזרחיים". בהמשך החל למנות את העיתונאים חובשי הכיפות הסרוגות, שגויסו לתאגיד החדש, ואמר: "אתם מכניסים לשם מפד"לניקים". שרת המשפטים שקד הגיבה: "נמאס מההתבכיינות שלכם – אתם מ-1977 בשלטון ורק מייללים. יש לכם עיתון משלכם – מה אתם מקטרים?". לדבריה, "שידור ציבורי צריך להיות מאוזן ימין-שמאל, דתיים-חילוניים ופריפריה. אני מאמינה שעושים את זה ואם לא - אז צריך לדאוג לזה".



ארדן השיב גם הוא לאקוניס: "רק לחמור מראים חצי עבודה – איך אתם יודעים שאין כי עוד לא גייסו רבע מעובדי התאגיד". הוא הוסיף כי "בישראל לצערי אין מספיק גיוון דעות שבא לידי ביטוי בתקשורת ומי שמקופח זה דעת הרוב ולכן פעלתי לתחרות בתקשורת המסחרית וגם ערוץ ציבורי שיש לו אטרקטיביות שיש בו את מגוון הדעות". שר החינוך נפתלי בנט הצטרף לעמדתו של ארדן, פנה לשרים ואמר "אם אתם לא אוהבים את התאגיד , אז תגידו את זה – אבל אל תדחו בשנה וחצי ותייצרו עננה של אי-ודאות כי אז אנשים טובים לא יבואו".



מירי רגב (מימין) וגילה גמליאל. צילומים: הדס פרוש ומרים אלסטר, פלאש 90



גם שר הפנים דרעי התייחס במהלך הישיבה להצעת החוק של ביטן בישיבת הממשלה והעלה את סוגיית ייצוג המגזר החרדי בכלי התקשורת. "אני יו"ר מפלגה חרדית-ספרדית ומייצג את אנשי פריפריה וכל אותם אנשים מרגישים נטע זר בתקשורת הישראלית. אני מייצג אנשים שכל הזמן צריכים להתגונן ולהסביר את עצמם בפני התקשורת. אני מוכן לתת פרס למי שימצא בתקשורת הכללית עיתונאי חרדי עם כיפה שחורה. אין אף אחד", אמר דרעי.



ראש הממשלה התערב בשלב מסוים בדיון ואמר: "אני תומך בתחרות אבל צריך להבין שהיה פה קיפוח של מגוון הדעות", וציין כי "דווקא רשות השידור הייתה יחסית מאוזנת". ארדן השיב לו כי החוק שנחקק אמור היה לדאוג לכך "שהתאגיד החדש יהיה מאוזן יותר מכל כלי תקשורת אחר שיש כאן". הוא ציין בפני ראש הממשלה כי "בטלוויזיה של רשות השידור הישנה לא נותרו הרבה צופים, ולגבי הרדיו – אני בטוח שאריה גולן, קרן נויבך ומשה נגבי ישמחו לשמוע שהם מאוזנים בעיניך".