ניצחון חלקי לשוחרי הסביבה במאבק על חופי הים לאחר ש"חוק המלונות" בנוסחו הסופי שאושר הלילה במליאת הכנסת לא יכלול אפשרות של בניית מגורי יוקרה בחופי הים העירוניים בתוך פרויקטים חדשים של בתי מלון, כחלק מההקלות שינתנו ליזמים. שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, התערב ברגע האחרון במה שהיה נראה כניסיון מחטף מהיר של יוזם החוק, שר התיירות יריב לוין (הליכוד), ושל יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), לכנס שעות אחדות לפני ההצבעה, בהתראה של שעות בודדות, את הוועדה כדי לאשר את הנוסח הסופי של החוק. כחלון שהתנגד לנוסח החוק המקורי כבר הגיע לפשרה עם לוין על הכפפה חלקית מחדש לאישור ועדות התכנון של פרויקטים מלונאיים בחופי הים בערים, אבל המחלוקת על התמריצים ליזמים נותרה בעינה. בתחילת השבוע מסר כחלון את תיק הגנת הסביבה לידי הליכוד כחלק מסבב התיקים בממשלה ובארגוני הסביבה הביעו דאגה כי לוין ואמסלם יראו בכך שעת כושר לחקיקה מהירה.
 
ברוב של 50 חברי כנסת בעד מול 42 נגד אושר אחר חצות בקריאה השלישית החוק שמכריז על עדיפות לאומית לבניית תשתיות תיירות ומכריז על בתי מלון כ"תשתיות לאומיות". משמעות ההחלטה – קיצור הליכי התכנון לבתי מלון. בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בדיקות שבוצעו במשרד התיירות עולה שהזמן הממוצע להקמת בית מלון נאמד בכעשר שנים ויותר מיום רכישת הקרקע. קיצור הליכי התכנון של מיזמים להקמת מיתקני אכסון מלונאיים וייעולם, חיוניים ביותר ליוזמות להקמתם ולהצלחתם העתידיות של מיזמים אלה".
 
אמנם החוק קובע כי בכל מחוז תקום ועדת משנה שבסמכותה הבלעדית יהיה לאשר גם תוספת שטחי בנייה למגורים במגרשים המיועדים למלונאות, אבל זאת בתנאים ובמגבלות המפורטים בהצעת החוק – העיקרית שבהם היא זו שכפה כחלון – בשטחים הצופים לחוף הים לא תהיה אפשרות למשרד התיירות לתמרץ את היזם בבניית מגורי יוקרה בנפח של עד 20% מהשטח הבנוי של המלון.

 
עד הרגע האחרון התגלעה מחלוקת בין לוין לכחלון
 
 
שלוש פעמים בלחץ כחלון נדחתה במהלך כנס הקיץ של הכנסת המסתיים השבוע ההצבעה בקריאה השלישית על "חוק המלונות" של שר התיירות, יריב לוין (הליכוד), אשר נועד להכריז על בתי מלון כתשתיות לאומיות ולעודד יזמים להשקיע בהקמת תשתיות חדשות לתיירות בישראל. אבל עד לרגע האחרון התגלעה מחלוקת קשה על התמריצים שיינתנו ליזמים בין לוין לשר כחלון, הממונה גם על מערכת התכנון. נוסח החוק המלא כמעט חמק מעיניו של שר האוצר בטרם הגיע כבר למשוכת החקיקה האחרונה בכנסת אבל בעקבות לחץ ניכר שהפעילו על כחלון שורה של ארגוני סביבה בהם "אדם, טבע ודין", החברה להגנת הטבע ו"מגמה ירוקה", נחשף שר האוצר לסעיף המרכזי שעורר את חמתו הגלויה – הבחירה של השר לוין להעניק תמריצים ליזמים בדמות אחוזי בנייה של עד 20% מנפח כל מלון חדש לשם בנייה למגורים, היינו מגורי יוקרה שיהיו זמינים לעשירים בלבד ובכלל זה בחופי הים בערים.
 

שר האוצר כחלון הבהיר לאחר ההסכמות: "חופי הים שייכים לציבור וכך הם יישארו". מלשכת שר האוצר נמסר: "לאחר מאבק ארוך וממושך ולדרישת השר כחלון נוסף סעיף שמבהיר כי במסגרת 'חוק המלונות' שאושר היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לא תתאפשר בנייה בסביבה החופית. במהלך הדיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים בוועדה, הוסף סעיף אחר המאפשר תוספת למגורים במלונות הנמצאים על חוף הים. הסעיף הזה הוסף ללא ידיעתו של שר האוצר כחלון ובניגוד לדעתו. מהרגע שנודע לשר האוצר על הסעיף החל לנהל מאבק בכדי לוודא שלא תהיה פגיעה בסביבה החופית. היום, לאחר דיונים רבים שנערכו בנושא עם הגורמים השונים שונה החוק בצורה שתבטיח שמירה על החופים ותמנע השתלטות של בעלי ההון על חופי הים". 

לוין נאלץ להתפשר


במסגרת התיקון לחוק, הוענקה סמכות לוועדות המקומיות לאשר תוכניות בהן מוקצה אחוז מתוך שטח המיועד למלונאות לטובת בנייה למגורים. כדי לוודא שהבנייה המיועדת למגורים לא תפגע ברצועות חוף קיימות, נקבע כי החוק לא יחול במסגרת 100 מטר מקו הים וגם בקו הראשון שצופה לים. יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אמסלם, הבהיר: "בתחום שבין 100 מטר ל-300 מטר מהחוף, אם מדובר בקו ראשון לחוף, ואין שם היום בינוי, העניין יועבר לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כפי שהחוק היה עד היום". לוין נאלץ להתפשר אחרת כולנו הייתה מתנגדת לחוק בוועדת הפנים וכל החקיקה הייתה מתעכבת.

כחלון, שעד לתחילת השבוע עוד החזיק גם בתפקיד השר להגנת הסביבה, הבטיח בדיון פנימי כי יעמוד כחומה בצורה נגד כל אפשרות ליזמים לבנות מגורי יוקרה בחופי הים ואף נזכר בנוסטלגיה בילדותו בגבעת אולגה, שכונה קשת יום בחדרה הנושקת לחוף הים, כשהבטיח לסכל את הסעיף בחוק שהפך לפסגת העשייה עד כה של לוין כשר התיירות ולשמר את הנגישות לשטחים שבקרבת החופים לכלל הציבור. לוין, מנגד, היה נחוש להשלים את חקיקת חוק הדגל שלו עוד במושב הכנסת הנוכחי, שבמסגרתו הופרדו בתי המלון ובכלל זה בחופי הים מהליכי האישור המייגעים בוועדות התכנון להליך מזורז. עוד סעיף שארגוני הסביבה התנגדו לו בתוקף משום שזה מונע מנציגי ציבור את ההליך המקובל של הגשת התנגדויות לתכניות בנייה. הארגונים טענו כי מהות חוק המלונות מנוגדת לכל החקיקה שהתקבלה עד היום לשמירה על הסביבה החופית בישראל והפכו את המאבק בו לחלק ממאבק גדול יותר, שהם מנהלים גם נגד כחלון עצמו, למניעת אישור תכנית מתאר ארצית חדשה (תמ"א 1) שפרק החופים בה מעניק הקלות משלו לבנייה בקרבת חופי הים. 

יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת, ח"כ דב חנין, אמר עם אישור החוק הלילה: "החוק שקידמה הממשלה פורש שטיח אדום בפני קבלנים וכרישי נדל"ן שרוצים לבנות מלונות יוקרה על חופי הים. האמת היא, שאין מחסור בחדרי מלון בישראל. פשוט אין. אבל זה לא מנע מהממשלה לקדם בכנסת חוק שעוקף את מערכת התכנון ומייצר מסלול מהיר לבניית מלונות, באמצעות הגדרתם כ-'תשתית לאומית'. מעכשיו אפשר יהיה לבנות מלונות בלי הליך נאות, כולל בחופים או באתרי טבע רגישים. זה תקדים מסוכן: היום אומרים לנו שמלונות הם 'תשתית לאומית' ומחר יגידו שגם דברים אחרים, שפוגעים בסביבה ובאנשים, הם 'תשתית לאומית'. טוב שלפחות הצלחנו, בזכות המחאה הציבורית והמאבק בכנסת, למנוע הכללת סעיף מקומם בחוק שאיפשר שילוב של דירות יוקרה בתוך המלונות". מהחברה להגנת הטבע נמסר: "תפקיד השרים וחברי הכנסת הוא לשרת את הציבור, לפעול לטובתו ולמענו. מי שהצביע היום בעד החוק, פעל נגד הציבור ועזר לאשר חוק שיפגע בציבור. לא ברור מדוע יש צורך לקדם בתי מלון ומיזמים תיירותיים אחרים, כלומר פרויקטים פרטיים ומסחריים, בוועדה המיועדת לתשתיות לאומיות ושלציבור אין כמעט יכולת להשפיע על החלטותיה".

שר התיירות, יריב לוין, אמר עם אישור החוק: "החוק יאפשר הקמה מיידית של אלפי חדרי מלון ועם כדאיות כלכלית. כל הניסיונות לטעון כאילו ישנו חשש לפגיעה בחופים או שנעשו תיקונים שמנעו פגיעה כזאת, הם לא יותר מדמגוגיה חסרת בסיס. הגדלת ההיצע והדגש שניתן על הקמת מלונות עממיים יביא להורדת מחירי הנופש ויהפוך את ישראל לאטרקטיבית לתיירות פנים וחוץ כאחד".