יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, חברת הכנסת קארין אלהרר ממפלגת "יש עתיד", מתחה ביקורת חריפה על תפקוד משרד הבריאות בפרשת משבר הסלמונלה בקורנפלקס של חברת "יוניליוור", הנמצאת בעיצומה. ח"כ אלהרר אמרה היום (ראשון) לענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", כי "מה שהכי מטריד אותי ואת אזרחי המדינה הוא איפה היה משרד הבריאות בכל הסיפור הזה. הרי הוא הרגולטור, שאמור לדאוג לבריאות הציבור. אמרו 'לא היה, כן היה' . מצד אחד מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר-סימן-טוב, אומר ש'האירוע היה בשליטתנו כל הזמן', מצד שני שומעים את השר ליצמן שאומר 'שיקרו אותנו, הונו אותנו'. איך אני יכולה לסמוך על רגולטור, ומה הוא מבטיח לי שיקרה מעתה והלאה? אני יכולה לבוא בתביעות ל'יוניליוור' ולהגיד שהם לא היו בסדר. אבל בסוף אני, כמדינה, רוצה שהרגולטור שלה יעבוד בצורה מסודרת ושיהיה לו את כל המידע".




ח"כ אלהרר סיפרה שתכנס את הוועדה בראשותה ביום חמישי הקרוב לדיון מיוחד, למרות שהכנסת נמצאת בפגרה. "כוועדה לביקורת המדינה אין לי סמכות לזמן את 'יוניליוור'. הם לא גוף מבוקר, הם חברה מסחרית שמטרתה להשיא רווחים", אמרה, "לעומת זאת, משרד הבריאות, שהוא גוף מבוקר, האמון על בריאות הציבור, הוא בהחלט זה שיישאל את השאלות הקשות. הוא זה שצריך להשיב לנו איפה הם היו לאורך כל התקופה. לצורך כך זימנו את פרופסור איתמר גרוטו (ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות), ואני מאוד מקווה שהוא יגיע. מה שקרה ב'יוניליוור' מתוחקר ברמות הגבוהות ביותר. עם זאת, אזרחי מדינת ישראל רוצים לדעת שהם יכולים לצרוך מוצרי מזון מבלי החשש שאולי מישהו מנסה לעוות את המציאות שלהם. כמו שזה קרה פה, זה יכול לקרות בעוד מקומות אחרים. אני לא אומרת שכולם (חברות המזון) אשמים, אבל אני לא תולה את יהבי בחברות שמטרתן להשיא רווחים, אלא על הרגולציה".



"החקיקה כיום היא לא מספיק טובה", טענה ח"כ אלהרר, ולכן הצעת החוק שחבר הכנסת איציק שמולי ואני הגשנו, אומרת שחברות מזון, יצרניות ומשווקות, יהיו מחויבות לדווח במקרה של תקלה באופן מיידי, גם לציבור וגם למשרד הבריאות. נדאג שזה ייכנס לספר החוקים. זה גם אינטרס של משרד הבריאות, שצריך שיהיו לו את הכלים על מנת להגן על הציבור ולעשות את תפקידו כרגולטור, והדבר הזה לא קרה הפעם, לצערי. אנחנו מציעים דיווח במקום, ברגע שמתגלית הבעיה, וסנקציה פלילית בצידה של החובה הזו. אחרת שוב נמצא את עצמנו נסמכים על טוב ליבן של חברות המזון".



"איפה הכסף?", כל יום ב-16:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו