עמותת "המשמר החברתי" בכנסת פרסמה הבוקר (רביעי) את דירוג חברי הכנסת החברתיים שלה לכנס הקיץ 2016 שהסתיים בשבוע שעבר. הח"כים איציק שמולי וחיליק בר (המחנה הציוני) שוב בראש המדד. במקום השלישי נמצא ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שזינק מהמקום ה-15 במדד החברתי הקודם. במשמר החברתי, המורכב מאזרחים אקטיביסטים הנוכחים דרך קבע בישיבות ועדות הכנסת והמליאה הפתוחות לציבור, גם מדרגים את חברי הכנסת על פי יוזמות חקיקה חברתיות ותמיכתם בהצעות חוק כאלו. לראשונה מציינים ברשימה חבר כנסת מ"יש עתיד" שמגיע לעשירייה הפותחת של המדד החברתי.



המדד מדרג את הח"כים על פי דפוסי ההצבעה שלהם במליאה על הצעות חוק כלכליות-חברתיות. דירוג חברי הכנסת עולה ככל שהם מצביעים יותר בעד חוקים חברתיים ונגד חוקים אנטי-חברתיים, ולהיפך. בעשירייה הראשונה נמצאים גם יואל חסון (המחנה הציוני) שזינק אל המקום התשיעי, מדירוג 29--28 וזהבה גלאון, יו"ר מרצ, שהעפילה מהמקומות 15-13 אל המקום ה-10, ומובילה מבין כל ראשי הסיעות. עוד ברשימה חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), אילן גילאון ותמר זנדברג (מרצ), וכן מרב מיכאלי ונחמן שי (המחנה הציוני), שזכו לדירוג גבוה גם במדד הקודם. בראש דירוג הסיעות נמצאת מרצ, ואחריה, בדירוג כמעט זהה, המחנה הציוני ויש עתיד. ככלל, יש עתיד רושמת במדד מושב הקיץ שיפור ניכר לאחר שחברי הכנסת חיים ילין, מאיר כהן ויעל גרמן (מיש עתיד) נכנסו לעשירייה השנייה. זאת לאחר שבמשך ארבע שנים, מרבית המקומות הגבוהים של המדד נתפסו על ידי ח"כים ממרצ ומפלגת העבודה.



ח"כ איציק שמולי כובש את הפסגה. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
ח"כ איציק שמולי כובש את הפסגה. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



מי שמנע מ"יש עתיד" לכבוש את המקום השני הוא יו"ר הסיעה, ח"כ יאיר לפיד, שהגיע לאחד המקומות האחרונים מבין כלל הח"כים של האופוזיציה, בשל היעדרויות רבות מהכנסת. במחנה הציוני, מי שהגיעו לתחתית הדירוג הם הח"כים ציפי לבני, עמיר פרץ והיו"ר יצחק הרצוג, בשל נוכחות נמוכה בהצבעות. שלושתם נעדרו מהצבעות על חוק שנועד להגן על צרכנים מפני צבירת חובות לחברות סלולריות ועסקים אחרים, מהצבעה על חוק שנועד לאפשר לאבות לנצל חלק מהזכאות לחופשת הלידה, מהצבעה על חוק שנועד לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ומהצבעה על חוק שנועד להקל את הבירוקרטיה שעמה מתמודדים ניצולי שואה הנאבקים על זכויותיהם. הם נעדרו גם מהצבעה על חוק לפיקוח על מחירי מזון לתינוקות, על חוק להקמת מרכזי מיצוי זכויות שיסייעו לזכאים לקבל את הקצבאות המגיעות להם ומהצבעה על חוק להגברת הפיקוח על אתרי בנייה במטרה למנוע תאונות נוספות.



יאיר לפיד פגע בדירוג של יש עתיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, אורי לנץ
יאיר לפיד פגע בדירוג של יש עתיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, אורי לנץ




השמות הבולטים בקואליציה



חברת הכנסת החברתית ביותר בקואליציה, בפעם השנייה ברציפות, היא מירב בן ארי (כולנו), ואחריה חברי סיעתה טלי פלוסקוב ואכרם חסון. הודות להם, שוב כבשה סיעת כולנו את המקום הראשון בדירוג מבין סיעות הקואליציה. מי שהחליש את הדירוג החברתי של סיעת כולנו הוא סגן השר מייקל אורן שהגיע למקום ה-118 במדד. שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב (ליכוד), שהגיעה במדד החברתי הקודם למקום האחרון, עלתה במדד החברתי הנוכחי למקום ה-78 – גבוה ביחס למרבית השרים ולמרבית הח"כים בקואליציה. במשמר החברתי מציינים: "רגב הגיעה בכנס למקום הגרוע ביותר במדד הקודם בגלל שהקפידה להצביע לצד הקואליציה בכל ההצבעות שבהן הקואליציה גויסה למנוע חקיקה חברתית – ואילו בכנס הנוכחי היא דווקא נעדרה מהצבעות רבות כאלה". במקום האחרון במדד החברתי נמצא ח"כ הליכוד החדש יהודה גליק, שבזכותו, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) "התקדם" מהמקום האחרון במדד הקודם, אל מקום אחד לפני האחרון. ח"כ נאווה בוקר (ליכוד), הגיעה למקום ה-116, ויריב לוין הגיע למקום ה-115. "גליק, בוקר ולוין 'הקפידו' להצביע נגד הצעות חוק חברתיות דוגמת העלאת קצבת הזקנה ומתן כיסוי ביטוחי לעובדים בתקופת עבודתם הראשונה", אומרים במשמר החברתי.



מירי רגב רשמה עלייה קלה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מירי רגב רשמה עלייה קלה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90