בליכוד יוצאים כעת ביוזמה חדשה להעלאה דרמטית של אחוז החסימה לכנסת מ־3.25% ל־7%. אם ההצעה תאושר, היא עשויה להעמיד בסכנה את המשך קיומן של כמה מהמפלגות בכנסת הנוכחית שקיבלו בבחירות האחרונות פחות מ־7% מהקולות הכשרים, ובהן מרצ, ישראל ביתנו, יהדות התורה וש"ס.


מאחורי הצעת החוק החדשה עומדת חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד), שהסבירה אתמול ל"מעריב־השבוע" בשיחת טלפון מטייוואן, שם היא מבקרת עם משלחת של ח"כים מסיעתה, כי ההצעה באה להבטיח יציבות שלטונית במדינה המחזיקה לטענתה שיא עולם במספר הרשימות המתמודדות בבחירות.



"בבחירות לכנסת ה־20 התמודדו עשרות רשימות. רק עשר מהן עברו את אחוז החסימה, ורבבות קולות הלכו לאיבוד", הוסיפה השכל, "אין אח ורע לפיצול כזה בעולם המערבי. הצעת החוק שלי נועדה לאלץ את הרשימות הקטנות להצטרף למפלגות גדולות או לגושים גדולים, וזה לדעתי יסייע מאוד ליציבות ולדמוקרטיה הישראלית".



קלפי בבחירות 2015. צילום: אבשלום ששוני
קלפי בבחירות 2015. צילום: אבשלום ששוני



אחוז החסימה כבר הועלה לקראת הבחירות הקודמות ל־3.25% במסגרת "חוק המשילות". התוצאה המיידית שלו הייתה איחוד היסטורי בין ארבע המפלגות הערביות - רע"ם, תע"ל, בל"ד וחד"ש – שהתמודדו לראשונה ברשימה משותפת וזכו ב־13 מנדטים. מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני, שסיכוייה לעבור את אחוז החסימה הגבוה הועמדו אז בספק, חברה למפלגת העבודה, והשתיים התמודדו בבחירות ברשימה המשותפת המחנה הציוני וליקטו 24 מנדטים. העלאת אחוז החסימה גם הביאה לסופה הפוליטי של מפלגת קדימה, ובהמשך גם לשידוך הפוליטי בין מפלגת תקומה לבית היהודי.



"אני צופה שיהיו בסופו של דבר חמש מפלגות בכנסת - שתיים גדולות, מפלגת מרכז, מפלגה ערבית ומפלגה דתית־ימנית", אמרה ח"כ השכל. לדבריה, ההצעה טרם הוצגה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו.