"פוטש נגד יו"ר התנועה בנימין נתניהו" - כך מכנים תומכיו של ראש הממשלהבליכוד את הצעת ההחלטה שתובא היום לאישור מזכירות הליכוד, בראשות השר ישראל כץ, שנועדה לדבריהם לאפשר לכץ להשתלט על כל מנגנוני התנועה. המזכירות תתכנס היום בכפר המכביה לדון בשורה של סעיפים, ובהם הסעיף "קביעת נהלים והנחיות להתנהלות הליכוד", המעורר את הסערה הגדולה במפלגה. על פי סעיף זה, סמכויות הנמצאות כיום בידי יו"ר הליכוד נתניהו יועברו למזכירות בראשות כץ. בין היתר מדובר במינויים חדשים, בהגבלת משך הכהונה של מינויים קיימים, באישור התקשרויות עם גורמים חיצוניים ועוד.



תומכי נתניהו בליכוד יצאו אתמול בקמפיין נגד יוזמות כץ וקראו לחברי המזכירות לדחות אותן על הסף. ליאור הררי, מפעיל קבוצות וואטסאפ התומכות בנתניהו, הזהיר: "למעשה, לוקחים את הליכוד מנתניהו. פשוט מאוד. הוא יישאר בלי שליטה בליכוד, וישראל כץ יהיה יו"ר הליכוד בפועל, בלי שנבחר לכך".  לטענתו, "כץ רוצה להשלים את המהלך שבו התחיל גדעון סער ונכשל".



ישראל כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ישראל כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



מנגד התייצב חבר מזכירות הליכוד רצון שרעבי, שהביע תמיכה מלאה בהצעת ההחלטה שתובא היום לאישור המזכירות ואמר ל"מעריב־השבוע": "לא מדובר בפוטש ולא במהלך נגד נתניהו. כל הצעה שנועדה לשפר את התנהלות הליכוד, מיד יש אנשים שקופצים ואומרים ‘נגד ביבי, נגד ביבי’. זה לא נגד ביבי, זה בעד הליכוד".



לדבריו, "ראש הממשלה עסוק עד מעל הראש בניהול המדינה והוא לא צריך להתעסק בענייני מינהלה בליכוד. זה לא מכבודו להיות עסקן במפלגה. יש לו המון מטלות לדאוג להן: לקשישים, לפנסיונרים, לפריפריה, לביטחון. הוא לא צריך להתעסק עם המנגנון בליכוד".



שרעבי דחה את הטענות כי מדובר בניסיון של השר כץ לצבור כוח לקראת התמודדות אפשרית על ראשות התנועה ואמר: "אין לזה כל קשר. ייתכן מאוד שיום אחד, לאחר שנתניהו יסיים את כהונתו, ישראל כץ יתמודד על ראשות הליכוד, אבל בין זה לבין הנושא שיובא היום לאישור המזכירות אין כל קשר".



בית הדין של הליכוד דחה אתמול עתירה של היועץ המשפטי של התנועה מטעם נתניהו לבטל את ההצבעה היום. העתירה נדחתה, אולם מסתמנת הבנה שהיום יתקיים דיון, וההצבעה תידחה למועד אחר. מלשכותיהם של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ושל השר ישראל כץ לא נמסרה תגובה.



בתוך כך עולה השאלה אם שוב התחדשו המגעים להכנסת המחנה הציוני לממשלה. שני פעילים, אחד מהליכוד ואחד מהעבודה, פתחו אתמול במשותף קבוצת וואטסאפ וקבוצת פייסבוק חדשה בשם "המחנה המשותף - עבודה וליכוד". היוזמים הם הררי מהליכוד ואסף לחמי, מזכיר סניף העבודה ברמת השרון לשעבר.



"קבוצת המחנה המשותף היא ניסיון למצוא את המכנה המשותף בין חברי מפלגות העבודה והליכוד כמייצגות את הרוב השפוי בחברה הישראלית וכנגד קיצוניים בשני הצדדים", הצהירו השניים. לחמי גם טרח להבהיר כי "הקבוצה אינה מטעם גורם כזה או אחר".