היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם היום (רביעי) תגובה חריגה לדבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לאחר שהאחרון הבהיר כי הוא מתנגד בתוקף להשבת גופות מחבלים. לדברי מנדלבליט, המדיניות של אי החזרת גופות כאשר אין לכך עילה ביטחונית, אינה מוצדקת. "אשר לעמדתו הנוכחית של שר הביטחון בנוגע לאי החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם, הרי שבמסגרת בחינתה, הוצגו התייחסויותיהם של בכירי מערכת הביטחון הנוגעים בדבר. מהתייחסויות אלו לא עלה כי לעת הזו מתקיים התנאי הבסיסי המתואר של קיום צרכים ביטחוניים שיש בהם כדי להצדיק הימנעות גורפת מהחזרת הגופות", נמסר בהודעה.



לדברי מנדלבליט, ישנה חשיבות לאמצעים מגבילים. "בהתאם לפסיקה העקרונית של בית המשפט העליון בנושא, ובהתאם לעמדה שנקבעה לאורה ע"י היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2004, התנאי הבסיסי להימנעות מהחזרת גופות מחבלים הוא כי צעד זה דרוש לצורכי ביטחון, ובכל מקרה יש לבחון אמצעים מידתיים יותר, דוגמת הצבת תנאים המגבילים את סדרי הלוויה (שעות הלוויה, מקום הלוויה, מספר המשתתפים, וכן הלאה)", נמסר מטעם היועמ"ש.



בהודעה הודגש כי אי החזרת גופות היא צעד זמני, כאשר בהתאם לשיקולים הביטחוניים הוחלט על ידי הדרג המדיני על רקע גל הטרור להשהות לתקופה מסוימת את החזרת גופותיהם של מחבלים. "בחלוף תקופה זו, נקבעו ע"י המשטרה תנאים מגבילים שונים ביחס להחזרת גופותיהם של מחבלים תושבי מזרח ירושלים, הנגזרים משיקולי ביטחון (כגון: מניעת אירועי קבורה המיועדים להאדרת שמם של המחבלים ולהסתה לטרור, מניעת פגיעה בסדר הציבורי, וכן הלאה)".



ליברמן דבק בהתנגדותו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ליברמן דבק בהתנגדותו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



התגובה של מנדלבליט מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום אמר ליברמן בתדרוך לכתבים צבאיים כי לא שינה את דעתו וכי הוא נגד החזרת גופות של מחבלים. לדבריו הוא ביקש לקיים דיון בקבינט בנושא כדי לגבש מדיניות אחידה. הוא הוסיף כי מכיוון שהיועמ"ש אמר לו שלא יוכל לייצג מדיניות זו בבג"ץ, "אני מוכן לייצג בעצמי ולהופיע בפני בג"ץ".



לפני כחודשיים הורה ליברמן לצה"ל להפסיק להחזיר גופות מחבלים, לאחר הפיגוע שאירע במתחם שרונה בתל אביב. ההחלטה התקבלה בניגוד מוחלט להמלצות והערכות צה"ל והשב"כ.