יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר תקף היום (חמישי) את אהוד ברק, שטען אתמול כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התנהל בצורה שהביאה לפגיעה בביטחון ישראל. "כל התבטאות של מומחים אמיתיים או מומחים בעיני עצמם כי הם כראש ממשלה היו עושים זאת טוב יותר, מצביעים במקרה הטוב על אובססיה שלטונית ובמקרה הרע על דיפרסיה", אמר דיכטר על ברק.



יו"ר ועדת החוץ והביטחון המשיך ומתח ביקורת על ראש הממשלה לשעבר, לאחר שהאחרון טען כי "התנהלותה של ישראל מול ארצות הברית הובילה לחשיפה מטרידה ביותר של ישראל מול אתגר בטחוני מרכזי" והוסיף כי "מפאת רגישותם של הדברים לא אוכל לפרט יותר מכך". בתגובה אמר דיכטר: "אדם מן היישוב, קל וחומר ראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר, הסבורים שיש בידיהם מידע על פגיעה אסטרטגית בביטחון המדינה, טוב יעשו אם יעבירו מידע זה אלי כיו"ר ועדת החוץ והביטחון ולא בסגנון חידות חמיצר לציבור".



"לאהוד ברק יש את מספרי הטלפון שלי והוא יודע לעשות בהם שימוש בעניינים טקטיים ומיקרוטקטיים כשהדבר חשוב בעיניו. הייתי מצפה כי יעשה כך גם בעניין שאודותיו רמז בדבריו המתוקשרים", הוסיף דיכטר.



בעקבות דבריו של ברק בנוגע למשא ומתן עם ארה"ב על הסיוע הביטחוני אותו כינה בנאומו כ"הפקרות בלתי נסלחת ושגיאה כבדה" של נתניהו", דיכטר הבהיר כי הדברים אינם נכונים. "המו"מ עם ארה"ב על הסיוע הביטחוני אינו קזינו של הימורים על המספר הזוכה , אלא מהלך שנמשך שנים, ובדגש על החודשים האחרונים בהובלה של רה"מ נתניהו, כדי לגבש את חבילת הסיוע האופטימלית עד לשנת 2028".



עוד התייחס דיכטר לדרישות של חברי כנסת לכנס את ועדת החוץ והביטחון בעקבות אמירות ברק. "הבקשות ייבחנו כשיתבהר אם מדובר ברעמים וברקים בלבד או שבעקבותיהם יש גם גשם".




"נתניהו איש אפוף חרדות ופחדים"



דבריו של דיכטר מגיעים בתגובה לנאום התקיף שנשא אתמול ברק במהלך כנס של תנועת "דרכנו" שהתקיים בראשון לציון. בנאומו ביקש ברק להתייחס ל"תרבות השלטון המתפרקת לנגד עינינו", ואף הגדיר את הממשלה ואת מי שבראשה כבעלי מאפיינים פטישיסטים.



נתניהו תחת מתקפה. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו תחת מתקפה. צילום: מרק ישראל סלם



"במקום שבו דמויות כחזן והצל, ׳לה פמיליה׳ ואלאור אזריה- הם גיבורי תרבות, וחלקם אף מטיל פחד משתק בראש הממשלה המכהן - במקום כזה אני אומר: נכון, זה לא גרמניה לפני 70 או 80 שנה. אין כאן עדיין משטר פשיסטי, ואנחנו גם לא ניתן שיהיה. אבל זה מזכיר מאוד את דרום אירופה ודרום אמריקה לפני 90 או 110 שנים. ו׳ניצנים׳? יש ויש. ועוד איך. ואני חוזר ומתריע: אם זה נראה כמו ׳ניצני פאשיזם׳, הולך כמו ׳ניצני פאשיזם׳ ונובח כמו ׳ניצני פאשיזם׳- אז זה ניצני פאשיזם. מה לעשות, יש דברים כואבים שחייבים להיאמר. כי הם האמת", אמר ברק.



בהמשך נאומו אמר כי הממשלה לא מבינה מהו הפוטנציאל של שיתוף הפעולה עם ארצות הברית. "נראה שממשלת ישראל לא יודעת מה שהיא רוצה או לחלופין רוצה משהו, ולכן היא מעדיפה לתעתע במנהיגי העולם. נתניהו  נתפס כאדם חלש, בעל כשרון תעתוע לא מבוטל המופעל פנימה והחוצה כאחת, איש אפוף חרדות ופחדים, שמפזר הרבה מסכי עשן מילוליים אך מחמיץ שוב ושוב, בזגזוג והססנות אינסופיים הזדמנויות לחזק את בטחון ישראל ושילובה באזור", המשיך ברק.



בליכוד התייחסו אמש לנאומו של ברק ומסרו בתגובה: "כשמדובר בסיוע ביטחוני מארצות הברית, ברק הוא האחרון שיכול לדבר. בשעה שראש הממשלה נתניהו עומד להביא להסכם סיוע חסר תקדים עם ארצות הברית של קרוב ל-40 מיליארד דולר, אנחנו עדיין מחכים לכמיליארד הדולר של סיוע בטחוני, שברק הבטיח שנקבל בזמן נסיגתו החפוזה מלבנון, נסיגה שהובילה להשתלטות איראן וחיזבאללה על דרום לבנון וירי של אלפי טילים משם על ערי ישראל".