יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, השתתף היום (ראשון) בעצרת למען ישראל בעיר שטוקוהלם בשוודיה, על רקע הקולות האנטישמיים ובעקבות קמפיין הדה לגיטימציה שמובילה תנועת החרם ה-BDS. לפיד תקף את שרת החוץ השוודית, מרגוט וולסטרום, שקראה בעבר לפתוח בחקירה כדי לקבוע אם ישראל אשמה בהוצאה להורג ללא משפט של פלסטינים במסגרת גל הטרור. "אנחנו עומדים כאן בכיכר ולנברג, על שמו של הדיפלומט השוודי שבזמן השואה הציל את אבא שלי, ילד בן 13 בגטו בודפשט, מלהירצח בידי הנאצים. בימים של פחד ושנאה, לולנברג היה את האומץ לאהוב ולהגן על עם ישראל. הממשלה שלכם, ובעיקר שרת החוץ שלכם, נמצאים היום בצד הלא נכון של ההיסטוריה ובצד הלא נכון של המוסר", אמר לפיד בפתח העצרת.



בעקבות דבריה השנויים במחלוקת של וולסטרום, שהאשימה את ישראל בפגיעה בחפים מפשע, הוסיף לפיד: "אם שרת החוץ השבדית מודאגת ממצב זכויות האדם במזרח התיכון היא צריכה לדבר על השימוש שנעשה בילדים כטרוריסטים או כמגן אנושי, על הפלייה נגד הקהילה הלהט"בית ברשות הפלסטינית, על ההסתה שמופצת ברשות הפלסטינית נגד יהודים, על ניצול הנשים ברצועת עזה ועל מצב זכויות האדם באיראן".



עצרת התמיכה בישראל בשטוקהולם. צילום: דוברות יש עתיד
עצרת התמיכה בישראל בשטוקהולם. צילום: דוברות יש עתיד




"אם ההתקפה על היהודים מנותקת מהעובדות, ומבוססת רק על דעות קדומות, אז יש לזה שם - זה נקרא אנטישמיות. ראול ולנברג נלחם בכך לפני 70 שנה והציל את אבי. אתם כאן היום מגנים על הילדים שלנו. זה לא קל להיות תחת התקפה, במיוחד כאשר ההתקפה לא צודקת, לא מבוססת על עובדות ולא הוגנת. אנחנו צריכים את האנשים שרואים מעבר להונאה והשקרים. אנחנו צריכים אתכם", אמר לפיד לנוכחים.



"דרושה חקירה יסודית"


כזכור, לפני כשבעה חודשים קראה השרה וולסטרום קראה לפתוח בחקירה כדי לקבוע אם ישראל אשמה בהוצאה להורג ללא משפט של פלסטינים במסגרת גל הטרור. "חיוני שתהיה חקירה יסודית ואמינה בנוגע למותם של הפלסטינים הללו כדי להבהיר את הנושא וכדי שיהיה דין וחשבון", אמרה וולסטרום במהלך דיון פרלמנטרי, כך דווח בסוכנות החדשות השבדית. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בהצהרותיה חסרות האחריות וההזויות, שרת החוץ השבדית נותנת רוח גבית לטרור ובכך מעודדת אלימות".



מרגוט וולסטרום שרת החוץ השוודית צילום: רויטרס
מרגוט וולסטרום שרת החוץ השוודית צילום: רויטרס



לוולסטרום לא מעט התבטאויות קשות נוספות נגד המדיניות הישראלית בתקופה האחרונה. כחודשיים לפני כן קשרה וולסטרום בין הטרור בפריז לייאוש הפלסטיני וחודש קודם לכן אמרה אמירה דומה כי ישראל מוציאה להורג מחבלים.