השר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר הלך הערב (ראשון) לעולמו והוא בן 80 במותו. בן אליעזר היה קצין בדרגת תת-אלוף, חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, יושב ראש המפלגה ושר בממשלות ישראל. הוא הותיר אחריו את אשתו השנייה, דולי וחמישה ילדים. פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים הביעו את צערם על מותו וספדו לו דרך הרשתות החברתיות.



נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר בעקבות מותו של בן אליעזר: "פואד היה אדם עתיר זכויות, אשר העניק את מיטב שנותיו להגנת המדינה ולביצורה. תת אלוף בצה"ל, אשר שירת כמפקד יהודה ושומרון וכמתאם פעולות הממשלה בשטחים. בשנותיו הרבות כפרלמנטר וכשר עשה למען העם והמדינה במסירות ובלב חפץ. בלכתו, נעלה על נס את אהבתו לארץ הזו, את מסירותו לביטחונה, ואת כל שהעניק לה ולפיתוחה". ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר גם הוא את תנחומיו וצערו, ואמר: "פואד שירת עשרות שנים את מדינת ישראל, כלוחם, כמפקד, כאיש ציבור וכשר בכיר בממשלה. הכרתי אותו והערכתי את תרומתו ואת דמותו המיוחדת. בשיחות רבות איתו הביע פואד את דאגתו ומחויבותו לעתיד המדינה שאותה כל כך אהב. יהי זכרו ברוך". 



הנשיא התשיעי שמעון פרס ביקש להיפרד ואמר: "צר לי על מותו של שר הביטחון לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר. אזכור אותו כלוחם ומפקד אמיץ בצה"ל, כאדם חם, אוהב אנשים, שליבו היה שתול עמוק באדמת המדינה ובגורל אנשיה. אני משתתף בצער העמוק של בני המשפחה והחברים הרבים שליוו אותו במהלך עשרות שנים". 




צילום ארכיון: פלאש 90



שר הביטחון אביגדור ליברמן מסר בעקבות פטירתו כי "מדינת ישראל ומשרד הביטחון מרכינים את ראשם עם לכתו של בנימין בן אליעזר, שהיה שר הביטחון ושסיים שירות צבאי מפואר בדרגת תת אלוף. תרומתו של בן אליעזר לביטחון המדינה הייתה גדולה, אך מעבר לכל התארים הרשמיים פואד תמיד היה בן אדם במלוא מובן המילה, עם חיוך תמידי וצ'פחות חבריות שהורגשו עוד זמן רב אחרי שניתנו. אנו נזכור אותו תמיד בכבוד ובחיבה".


השר לביטחון פנים גלעד ארדן כתב: "עצוב על פטירתו של פואד, איש ציבור אהוב ואוהב את הבריות. אדם רגיש וחם, קצין שתרם רבות לביטחון מדינת ישראל ושירת את המדינה רוב ימיו". שר החינוך נפתלי בנט, מסר גם הוא: "פואד היה לוחם למען ביטחון ישראל. ממבצע קדש ב56׳ ועד האינתיפאדה השנייה חייו שזורים בדברי ימי עמנו.  היה לוחם, איש ציבור ומעל לכל - בן אדם".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג נפרד משר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה לשעבר וכתב: "בן אליעזר, נער בודד מעיראק, לוחם עז נפש שסיים שירות צבאי בדרגת תא״ל ומשם בדרך פוליטית מרשימה עד לעמדת שר הביטחון ויו״ר מפלגת העבודה. ניהלתי עם פואד בתקופה האחרונה שיחות רבות על העננה שרבצה עליו בשלהי חייו והוא שב והתעקש על חפותו. מוקף חברים ואוהבים רבים אנו נפרדים מאדם וחבר של רבים מאיתנו שנים רבות. תנחומי הכנים לרעייתו דולי, לילדיו ונכדיו ולצוות האהוב שלו איילת ואורי".



יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ספד לשר הביטחון לשעבר, ואמר כי "תרומתו האדירה של בנימין בן אליעזר לישראל ולביטחונה לא תסולא בפז. פואד הקדיש את מרב ומיטב שנותיו למען ביצור העם היהודי במולדתו והיה קול חשוב ודומיננטי בחיינו הציבוריים במשך שנים רבות. לצד חוש ההומור הייחודי שלו, תחקק דמותו עוד זמן רב כאישיות מיוחדת במינה. אני מרכין ראש ושולח תנחומים כנים למשפחתו ולמוקיריו הרבים, בשמי ובשם כנסת ישראל".



יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, מסר: "תרומתו של בנימין בן אליעזר באה לידי ביטוי לא רק בתרומה לבטחון המדינה אלא בעשרות שנים של עשייה ציבורית. פואד, בן עירי ראשון לציון, ידע תמיד לשלב נועם הליכות ופתיחות חברית, והגשים את החלום הציוני של עולה חדש שעשה את כל הדרך עד להנהגת המדינה".



בנימין פואד בן אליעזר בבסיס חיל האוויר, ארכיון. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון




"כל מי שפגש בו - התאהב מיד"


שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון ספד גם הוא לבן אליעזר, ומסר: "הוא סימל את קיבוץ הגלויות של עם ישראל בארצו. פואד, שעלה לישראל כנער צעיר שגדל בעיראק, הפך במדינה הצעירה לסמל ההשתלבות, ושירת אותה לאורך כל חייו הבוגרים במגוון תפקידים. הוא היה למפקדה האגדי של סיירת שקד, פיקד על חטיבה מרחבית, על אזור דרום לבנון ועל אוגדת יהודה ושומרון, וכמתאם פעולות הממשלה בשטחים. בכל תפקידיו אלו, כמפקד מנוסה ואמיץ לב שהוביל לוחמים בתעסוקה מבצעית, במבצעים ובמלחמות - גילה פואד בשדה הקרב מנהיגות, קור רוח ויוזמה, אך מעל הכול היה איש של אנשים. תמיד ידע להיות רגיש וקשוב, חם ואבהי, דלתו פתוחה בכל עת".



עוד הוסיף יעלון: "שירתי תחת פואד עת כיהן כשר הביטחון ואני סגן רמטכ"ל ורמטכ"ל. בימיו כשר הביטחון לחם צה"ל בטרור הפלסטיני המשתולל, הכה בו והחל לקבע מציאות, שאת חלק מפרותיה והשקט היחסי שהיא מביאה עמה, אנו קוצרים גם בימים אלו. כל מי שפגש את פואד התאהב בו מיד. היחס החם אליו חצה מגזרים, עדות ודתות. אהבת האדם שהייתה טבועה בו ניכרה במבטו, בהליכותיו, בדבריו. וכפי שהעניק אהבה וחום, כך גם זכה להם והיה לקונצנזוס במציאות הפוליטית והחברתית השברירית של מדינת ישראל. לכן גם הצטערתי כל כך, שבשנים האחרונות לחייו הסתבך בחשדות לפלילים.'האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו', כתב שאול טשרניחובסקי, ופואד אכן היה כזה, למרות שלמולדתו הגיע בגיל 14. תמיד אזכור אותו ככזה.


תנחומיי לבני משפחת בן אליעזר".



ביקור בנימין (פואד) בן אליעזר כשר הביטחון בבסיס חיל הים. צילום: אסף רביץ, משרד הביטחון






"לשמחתי הוא נפטר זכאי"


יעקב וינרוט,פרקליטו של פואד בן אליעזר, התייחס להחמרה במצבו שהובילה להחלטה כי הוא לא יוכל להיות שותף פעיל במשפטו, וכתב היום: "פנינו ליועץ המשפטי לממשלה והתרענו על ההחמרה במצבו, אך לא קיבלנו תשובה. לשמחתי הוא נפטר זכאי". בשיחה עם מעריב, ביקש וינרוט להזכיר כי שר הביטחון לשעבר לא הורשע בעבירה פלילית: "הוא נפטר כשכל תהילתו עומדת לו. חשבנו שבסוף ימיו, המדינה תהיה נדיבה מספיק כדי לעכב את ההליכים נגדו, אבל הדבר הזה נמשך ונמשך ונמשך, ופואד הלך לעולמו. חבל על דאבדין". עוד הוסיף: "בוודאי שמצבי דחק נפשי הם בעלי השפעה על בריאותו של אדם, אבל אני לא רופא ולא מאשים אף אחד חלילה. רק שחבל שהדברים הגיעו לאן שהם הגיעו".




חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) הוסיף על לכתו: "הבולדוזר דמם. פואד היה ידיד אישי וקודם כל אדם. תרומתו לביטחון ישראל ולקיומה לאורך כל שנות המדינה לא תסולא בפז. שום דבר לא יקח ממנו את מה שנתן למדינת ישראל". חברת הכנסת שלי יחימוביץ הוסיפה: "אני מצטערת על פטירתו של פואד, שתרם רבות לביטחון המדינה. משתתפת בצערם של דולי והילדים ובצער איילת ואורי שהיו לו כמשפחה". 



ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ראש השב"כ לשעבר, מסר: "גם בשעותיו האחרונות שמר פואד, כשהוא חולה, מיוסר אישית וציבורית, על הערכים שליוו אותו כל חייו-חברות אמת חמה ומחבקת. 60 שנים שירת פואד את עמו ומולדתו בצבא בממשלות ובכנסת ישראל. לא ניתן להתעלם מתרומתו ומסירותו. דרכנו הצטלבו בצמתים רבים, חיבבתי אותו מאד, על האנושיות, על הצבעוניות, על ההומור ועל הרוח הטובה".