"אני לא רואה כל סיבה לקיומו של משבר פוליטי. אני אוהב את הציבור החרדי וגם את מנהיגיו אבל במקרה האחרון לא היה ניתן לדחות את העבודות", כך אמר היום (ראשון) שר התחבורה ישראל כץ על רקע סערת העבודות בשבת ודרישת ח"כים חרדים לפטרו. השר כץ, שאמר את הדברים במהלך סיור עם תא כתבי הכנסת לאורך תוואי הרכבת החדשה לירושלים, התייחס לדרישות לפיטוריו ואמר כי "גם בעוד כמה חודשים, בסיור הבא של תא כתבי הכנסת, הסיור ייעשה עם אותו מלווה, לא יהיה כל שינוי", הבטיח והסביר כי הדרישות לפטרו נועדות לצרכים פנימיים של פוליטיקאים חרדים.



בתוך כך, הפגישה "הדחופה" שביקשו במוצאי שבת השרים אריה דרעי (ש"ס), יעקב ליצמן (יהדות התורה) ואריה דרעי (ש"ס) עם ראש הממשלה כדי לדון במשבר הקואליציוני שנוצר עקב העבודות בשבת תתקיים רק ביום שלישי במהלך ישיבה שבועית של ראשי מפלגות הקואליציה עם ראש הממשלה. גורם ביהדות התורה ניסה להנמיך את גובה הלהבות והעריך כי "לאחר קול הזעקה שראשי המפלגות החרדיות הרימו למען קדושת השבת ולאחר המחאה החריפה שהעבירו לראש הממשלה, נראה כי סכנת המשבר הקואליציוני חלפה וכעת צריך לחכות לעבודתה של ועדה מיוחדת, שעל הקמתה הכריז ראש הממשלה, שתקבע נהלים למקרים דומים בעתיד ובייחוד תגדיר מחדש מהו פיקוח נפש".



רכבת ישראל
רכבת ישראל



שר התחבורה נזף במנכ"ל הרכבת


בינתיים נזף שר התחבורה במנכ"ל הרכבת, בועז צפריר על שבמהלך העבודות בתחנת רכבת השלום בתל אביב, במהלך השבת, הפעילו צוותי העובדים רחפן שתיעד את העבודות מן האוויר. בחוגים חרדים זעמו על הפעלת הרחפן ואמרו כי מדובר בחריגה מההיתר לבצע עבודות בשבת רק אם הן בגדר פיקוח נפש וביטולן עלול להביא לפגיעה בחיי אדם. השר כץ העיר למנכ"ל ודרש כי מקרים כאלה לא יחזרו על עצמם בעתיד.



במהלך הסיור אמר השר כץ כי הוא מקפיד לשמור על הסטטוס קוו ונשען לצורך זה על הדרגים המקצועיים: "בדרך כלל תוקפים אותי מהכיוון השני על שאני מונע למשל תחבורה ציבורית בשבת. במקרים כאלה אני הופך ליקיר הציבור החרדי והדתי ויש לי בלשכתי בכנסת מגילת קלף עליה חתומים חשובי הרבנים שברכו ושיבחו אותי על עמידתי למען שמירת השבת", סיפר שר התחבורה.



לדבריו, ההיתרים שניתנו לעבודות הרכבת בתל אביב ובמקומות אחרים במהלך השבת נעשו בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה: "הראיה היא שכשהנושא הועבר לטיפולו של ראש הממשלה הוא אישר 12 מתוך 16 היתרים שניתנו לעבודה בשבת ואת השאר רק דחה". השר כץ הדגיש כי העבודות בתל אביב נעשו על פי חוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל שהזהירה מפני פגיעה בנפש והשלכות קשות אם העבודות יעשו בימי חול.



יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) התייחס למשבר הקואליציוני ואמר כי "אין כל חשש לפיטוריו של ישראל כץ. לא החרדים יקבעו מי יהיו השרים בממשלה". הוא הביע את ביטחונו כי ראש הממשלה יצליח להגיע לסיכומים לגבי כללי עבודות חריגות בשבת והוסיף: "זה לא דבר חדש, צריך לנהל את המדינה ולפעמים יש מצבים כמו שהיה פעם, שאי אפשר לסגור את איילון במשך יומיים באמצע שבוע כי היה נוצר כאוס גדול. המשטרה נתנה את חוות דעתה כפי שנתנה, והיינו צריכים לעמוד בזה".