בג"ץ הורה להרוס 17 מבנים שנבנו במאחז "דרך האבות" בגוש עציון, המכונה גם "נתיב האבות". שלושת שלושה שופטי בג"ץ נימקו היום (חמישי) את החלטתם בכך שהמבנים נבנו בצורה לא חוקית, על אדמות פלסטיניות פרטיות. השופטים קבעו כי ההריסה תתבצע עד מרץ 2018. "אין חולק שכל המבנים מושא העתירה נבנו שלא כדין, מבלי שאושרה תכנית למאחז ומבלי שהוצאו להם היתרים כנדרש", כתבו השופטים.



ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת הדרג המדיני, עליו התבססה המדינה בתגובתה, בה ביקשה לעכב את הריסת הבתים. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, ביקרה עמדה זו במילים חריפות "בכל הכבוד, לבקשת הדרג המדיני אין מעמד מיוחד בהליך השיפוטי. דין המדינה כדין בעלי דין אחרים. אין בבקשת הדרג המדיני כדי להכשיר אי חוקיות מתמשכת והפרת ההתחייבויות שניתנו במסגרת ההליך השיפוטי".



פסק הדין, שכתבה השופטת נאור ואל דבריה הצטרפו השופטים אסתר חיות ועוזי פוגלמן, התייחס לדיירי המבנים שיפונו. "אכן, יש קושי לא מבוטל בפינוי כפוי של תושבים מבתיהם שבהם הם מתגוררים שנים רבות. מעבר להשלכות הסוציאליות הכרוכות בהותרת אדם ללא קורת גג, טמונה בפינויו פגיעה קשה נוספת הנובעת מהזיקה המיוחדת לבית מגורים. עם זאת, בנסיבות העניין אין בכך די כדי להכשיר את אי החוקיות", נכתב.



מאחז דרך האבות הוקם בשנת 2001 בגוש עציון על אדמות בלתי מוסדרות. המאחז הוקם שלא כדין ונגד המבנים המצויים בו התנהלו הליכי פיקוח ואכיפה לרבות הוצאת צווי הפסקת עבודה והריסה. לאחר שצווי הפסקת העבודה וההריסה לא מומשו, הוגשו הליכים משפטיים שונים בקשר לאכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז. העותרים הנוכחיים הם אנשים פרטיים, הטוענים לבעלות בחלק מאדמות המאחז.



"החלטה שערורייתית"


כצפוי, ההחלטה לא התקבלה באהדה בצד הימני של המפה הפוליטית. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר בתגובה כי "פסק הדין של בג"ץ הוא חמור מאד. גופי שמאל קיצוני שהתייאשו מלשכנע את העם בצורך להקים מדינת פלסטין ביהודה ושומרון פנו למסלול עוקף-ציבור, ומנצלים את מערכת המשפט ככלי לכפיית מדיניות המיעוט על הרוב. כאשר בג"ץ נותן לכך יד הוא מכרסם באמון הציבור בו".



"פסק דין חמור מאד". השר בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"פסק דין חמור מאד". השר בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין (ליכוד), תושב גוש עציון, אמר כי "ההחלטה השערורייתית של בג"ץ להרוס חלק מיישוב 'נתיב האבות' בלב ליבו של גוש עציון היא חציית קווים אדומים, שמלמדת על נתק מוחלט של בג"ץ מהשכל הישר וערכי ההיסטוריה והמורשת של עם ישראל. שוב למדנו על הצורך הדחוף ברפורמה היסודית של מערכת המשפט הישראלית. אני קורא לשרת המשפטים להוביל רפורמה מרחיקת לכת כדי להחזיר את האימון של כלל הציבור הישראלי בבית המשפט העליון".



ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ (האיחוד הלאומי-בית יהודי) אמר כי "פסק הדין הזה מצטרף לשרשרת פסקי דין שגויים ומקוממים מהשנים האחרונות שבהם בג"ץ מבקש להחליף את הממשלה ולהכריע בכסות דמו-משפטית בשאלות פוליטיות ומדיניות ששנויות במחלוקת ציבורית בחברה הישראלית. אין ילד שלא יודע ששאלת עתידם של המאחזים היא שאלה פוליטית ומדינית והניסיון להפוך אותה למשפטית הוא ציני ולא דמוקרטי. במדינה דמוקרטית שאלות מדיניות ופוליטיות מוכרעות בכנסת ובממשלה והגיע העת שהכנסת והממשלה ייטלו את מושכות ההנהגה ויחוקקו את חוק ההסדרה. אחרת אנחנו צפויים ל'התנתקות משפטית' שבמסגרתה ניתן יהיה להרוס אלפי בתים על בסיס 'התקדימים' שיצרו פסקי הדין האחרונים. האחריות למניעתה של ההתנתקות הזו מוטלת על כתפינו אחרת נישא באחריות לה".



ואילו חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה לביקורת של השר בנט ואמרה כי "כדאי ששר החינוך ייכנס פעם לשיעור אזרחות ויבין מהי דמוקרטיה. פסיקת בגץ בנתיב האבות לא קשורה לסכסוך ביננו לבין הפלשתינים - אלא מי אנחנו ומה הערכים שלנו. שר החינוך צריך להבין פעם אחת ולתמיד שדמוקרטיה אינה עריצות הרוב ללא כל מגבלות - אלא מערכת ערכים ושלטון חוק, שעליהם שומר בית המשפט העליון. מה גם שעמדת הרוב היא ממש לא לבנות לא חוקית בכל מיני התנחלויות מבודדות, שאחר כך כולנו משלמים את המחיר. אוי לנו שאלו הדברים שאומר שר החינוך ביום הראשון ללימודים".