יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן (ליכוד), אמר היום (שבת) כי קיים משבר אמון בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר התחבורה, ישראל כץ. "יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור אולם עלינו לנסות לעשות כן באמצעות שיחות לטובת הליכוד וממשלה", אמר ביטן באירוע שבתרבות במודיעין. ביטן הדגיש כי המשבר צריך לפתור בשיח בין רה"מ, בנימין נתניהו, לשר התחבורה ישראל כץ, והוסיף: "אנחנו מצפים ששרי הליכוד יפעלו ביחד עם ראש הממשלה. משבר הרכבת יטופל באופן שעבודות שאינן חריגות לא יעשו בשבת וכל זאת מבלי שהציבור הרחב יפגע". את הדברים אמר ביטן על רקע ההחלטה שלא לבצע את עבודות תשתית הרכבת הנדרשות בשבת, החלטה שתביא לשיבושים בתנועת הרכבות הערב ומחר בקו תל אביב - חיפה.



לצד הניסיונות של ביטן לקרוא להידברות, ביקורת על המהלך נשמעה בקרב הקואליציה. חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו) אמר כי הוא מקווה שראש הממשלה "יתעשת". לדברי אלאלוף, "זה לא נראה טוב. אפילו גרוע. זה לא רק החיילים. זה גם אזרחים. עשרות אלפי אזרחים שצריכים אחרי צאת השבת לצאת לבתיהם או לעבודה. ההחלטה הזאת, שהיא מצד אחד תוצאה של מדיניות של המפלגות החרדיות עליה לא כולם מסכימים, וגם בתוך מפלגת הליכוד זה נראה רע שהאינטרסים המפלגתיים משתלטים על האינטרסים של המדינה. התחבורה צריכה להיות פתוחה לאזרחים מתי שהם רוצים ולא מתי שהמפלגות רוצות". 



דוד ביטן קורא להידברות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
דוד ביטן קורא להידברות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



על המשבר בין נתניהו לכץ, הוסיף אלאלוף באירוע שבתרבות בבאר שבע: "אני לא מאמין שהשר כץ יפוטר. הוא שר תחבורה מצויין בתחומים אותם אני מעוניין לקדם. צריך לתת לו את הגב. אין שום סיבה מקצועית או פוליטית שיפוטר. לצערי לבוגי לא היה מחנה (כמו של כץ) כזה ולכן פיטר אותו מהיום למחר".



נתניהו בוחן את כל האפשרויות


דבריו של ביטן מגיעים לאחר משבר מתמשך בין נתניהו לכץ. אמש הודיע רה"מ על ההנחיה להשהיית עבודות הרכבת ועל הבאת הנושא להכרעה תוך 72 שעות. בהודעה שמסר האשים נתניהו את כץ בכך שניסה ליצור משבר קואליציוני מיותר עם החרדים. "רק לפני חודש נפגש כץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחרי שכץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת".



בהודעה נכתב עוד: "אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים". גורמים במפלגת השלטון טענו כי הסכסוך בנוגע לעבודות בשבת נובע ממשבר אישי בין השניים וכי נתניהו בוחן את כל האפשרויות בנוגע לכץ.



בתוך כך סיעות האופוזיציה אספו את 25 החתימות הדרושות לטובת כינוסה המיוחד של הכנסת, במטרה לדון בנושא ביזוי השבת והפגיעה בחיילים ואזרחים סביב משבר הרכבת. סיעות האופוזיציה ידרשו את קיום הדיון המיוחד בעקבות יוזמה של סיעת מרצ. יור סיעת מרצ, אילן גילאון הסביר כי "הדגל הלבן שהניף נתניהו בפני הסחטנות של הסיעות החרדיות, תוך שהוא מביא לשיבוש ודאי של תנועת הרכבות ובכך לפגיעה בציבור הנוסעים, היא שערוריה שעל הכנסת לתת עליה את הדעת".