יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, התראיין הבוקר (ראשון) לנסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר במהלך השידור כי הוא מנסה למנוע את פיטוריו של שר התחבורה, ישראל כץ, על רקע המשבר החריף בין השניים. "אנחנו מנסים למנוע את זה, כי עושה לנו בעיות בתוך הממשלה, כרגע אני לא מצליח למנוע את הכיוון של הפיטורים. זה הולך לשם, משבר האמון הזה קשה מאוד לפתור אותו, אנחנו מצפים משרי הליכוד, לא משרי ש"ס או הבית היהודי, לעמוד מאחורי ראש הממשלה".



על כך שהוא מקורב לכץ ולשאלה האם יפעל איתו אמר: "אני יו"ר הקואליציה, אני לא יכול לפעול נגד הממשלה, אני צריך לשים את המפתחות אם אעשה זאת".




"אני מנסה, הצעתי כמה הצעות טובות, אבל נכון לעכשיו אני לא מצליח", הדגיש ביטן והוסיף: "משבר האמון הוא מאוד מאוד קשה. ישראל כץ יישאר ויילחם מתוך הליכוד, זאת תהיה אופוזיציה מבפנים. ראש הממשלה מרגיש ששמו לו משבר לא מחויב במציאות. אני לא ראש הממשלה, אני לא קובע מי יפוטר ומי לא יפוטר, אנחנו כן מצפים ששרי הליכוד יעבדו בהרמוניה עם ראש הממשלה".


דוד ביטן מנסה למנוע את פיטורי כץ. צילום: מרק ישראל סלם
דוד ביטן מנסה למנוע את פיטורי כץ. צילום: מרק ישראל סלם


"כץ לא פועל בשקיפות ומשקר לרה"מ "


בתוך כך ממשיכה המתקפה של נתניהו על השר כץ. הבוקר התראיין בגלצ יואב הורוביץ, ראש הסגל של רה"מ. על המשבר שנוצר בין השניים על רקע ביטול עבודות התשתית ברכבת במהלך השבת, אמר הורוביץ: "כל המשבר הזה הוא מיותר רה"מ ידאג שהוא יסתיים במהירות ולא יחזור על עצמו. כץ יזם פה משבר שלא היה צריך". במתקפה ישירה על כץ הוסיף הורוביץ: "כל העניין הזה ששר תחבורה בנושא שנמצא בליבת העיסוק שלו, לא פועל בשקיפות, משקר לרה"מ ומשחק משחק פוליטי על גב הנוסעים, לא יקרה יותר".

ראש הסגל של ראש הממשלה האשים את כץ בכך שלא מסר דיווחי אמת לרה"מ. "לא ידענו שהתחילו העבודות לפני כניסת השבת, הדיווחים שהגיעו ממשרד התחבורה היו סותרים. השר דיווח דיווחים לא נכונים ולא אמינים".

על הדרמה שהתרחשה ביום שישי הוסיף הורוביץ: "משרד התחבורה חזר בו, כשפנינו אליו וביקשנו לעשות רק את אשר נחוץ, שעות ספורות לפני, הודיע המשרד כי צריך לעשות את כל העבודות. המניפולציות הפוליטיות של כץ זה ההסבר היחידי למשבר".

הורוביץ סירב להתייחס להערכות כי רה"מ יפטר את כץ. עם זאת, בליכוד הולכת ומתגברת הערכה כי נתניהו צפוי לפטר את שר התחבורה בגלל עמדתו בעד ביצוע עבודות תשתית ברכבת ישראל בשבת, למורת רוחם של החרדים. צעד כזה נמצא בתחום סמכויותיו של ראש הממשלה, אולם הוא אינו פשוט כלל, גם משום שלכץ יש תומכים רבים בליכוד וגם משום שהוא נחשב לאחד השרים הטובים בממשלה.

איתות לנתניהו: הפסק את המלחמות הפנימיות


איתות לקשיים הצפויים לנתניהו, אם יחליט לפטר את כץ, הוא קיבל כבר אמש מיו"ר מרכז הליכוד, שר העבודה והרווחה חיים כץ, השוהה בחו"ל, שהתייצב לימינו של ישראל כץ וקרא לא לפטרו. "שר התחבורה עושה עבודה מצוינת ונוהג בנושא העבודות ברכבת ישראל באופן ממלכתי ובהתאם לחוק ולטובת כלל הציבור", אמר חיים כץ.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) קרא לנתניהו להפסיק את המתקפות נגד שר התחבורה, ואמר: "המריבות הפנימיות יפגעו בליכוד ויביאו לסיום כהונתך כראש ממשלה. איך אדוני מצפה לזכות באמון הציבור אם נצטייר כמפלגה שחבריה רבים בינם לבין עצמם?"

שר התחבורה ישראל כץ סירב להגיב בסוף השבוע ומקורביו אומרים כי הוא שומר על שתיקה כדי לא להעצים את המשבר. הבוקר הוא צפוי להיפגש עם נתניהו בישיבת הממשלה שבה אמור נתניהו להתייחס לנושא.

חיילים מצטופפים באוטובוסים. צילום: אבשלום ששוני
חיילים מצטופפים באוטובוסים. צילום: אבשלום ששוני


כזכור, המשבר ביחסים שבין נתניהו לכץ החמיר כשניסה כץ להעביר שורה של החלטות שמצמצמות את כוחו של נתניהו במזכירות הליכוד. מאז התראיין כץ לערוץ 2 והעביר ביקורת על נתניהו כשאמר כי אילו הוא היה ראש הממשלה והיו לו שרים "שדוהרים ומזיזים", הוא היה "מגבה אותם ומחמיא להם". בדבריו של כץ נשמעה ביקורת נוספת על החזקתו של נתניהו בתיק התקשורת ועל כך שהוא אינו ממנה את אחד מבכירי הליכוד לתפקיד. כל אלה הכעיסו את נתניהו ואת מקורביו ועתה מגיע סיר הלחץ הזה לנקודת רתיחה, שעלולה להביא לסוף דרכו של כץ במשרד התחבורה.

ומה אומרים החרדים על כל המהומה? יו”ר סיעת יהדות התורה, ח”כ הרב מנחם אליעזר מוזס, אמר אמש: “אנחנו מצטערים על הפגיעה באזרחים ובחיילים המשתמשים בשירותי הרכבות והאוטובוסים. לצערי נקלענו לתוך קרב של כיפופי ידיים בתוך הליכוד, שנעשה על גב הציבור הכללי, על גב החרדים ועל גב השבת. אנחנו נמשיך ונעמוד על כך בתוקף שעבודות שאינן בגדר פיקוח נפש לא ייעשו בשבת ונשמור על קדושת השבת גם בעתיד. אני מתקשה להבין מדוע באומות העולם יכולים לעשות עבודות תשתית גם בימי חול ואצלנו מתעקשים לעשותן בשבת”.