מלחמת השבת: המשבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין שר התחבורה, ישראל כץ, סביב עבודות הרכבת בשבת הטיל צל כבד על ישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון). בפתח הישיבה אמר נתניהו: "השרים מתמנים כדי למנוע משברים, לפתור בעיות לא לייצר אותם. הצלחנו לבצע את בניית התשתיות בלי משברים מיותרים. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מצד כל השרים. למנוע משברים ולפתור בעיות. המשבר הזה כולו מיותר".



"לא היה צורך להגיע למצב הזה", אמר נתניהו, "יש במדינת ישראל סטטוס קוו מזה שנים רבות. כשצריך לבצע עבודות הן מתבצעות כמו שהיה בשבת שעברה בנתיבי איילון. שלא צריך לבצע עבודות בשבת הן לא יתבצעו, זה הכלל שהנחה אותנו, זה הכלל שימשיך להנחות אותנו".



נתניהו התייחס לפעולות שנעשות בעקבות השבתת הרכבת ואמר כי "מאז יום שישי אנו עוסקים בצמצום העומסים שנוצרו אמש והיום בשל העבודות ברכבת ישראל. אני רוצה להודות לך שר הביטחון, אני דיברתי איתך ונרתמת מיד, לסייע בהסעות חיילים. משרד התחבורה מפעיל מערך אוטובוסים מתוגבר כדי להקל על תנועת הנוסעים.



יו"ר הקואליציה: "נתניהו רוצה לפטר את כץ, אני לא מצליח למנוע זאת"


למרות שכץ הגיע היום לישיבת הממשלה, המתח ניכר בינו לבין ראש הממשלה. עד כה נמנע כץ מלהגיב להתקפותיו של ראש הממשלה, שהאשים אותו בפרוץ המשבר. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, התראיין הבוקר לנסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר כי הוא מנסה למנוע את פיטוריו של כץ. "אנחנו מנסים למנוע את זה, כי עושה לנו בעיות בתוך הממשלה, כרגע אני לא מצליח למנוע את הכיוון של הפיטורים. זה הולך לשם, משבר האמון הזה קשה מאוד לפתור אותו, אנחנו מצפים משרי הליכוד, לא משרי ש"ס או הבית היהודי, לעמוד מאחורי ראש הממשלה".



ביטן ונתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ביטן ונתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"אני מנסה, הצעתי כמה הצעות טובות, אבל נכון לעכשיו אני לא מצליח", הדגיש ביטן והוסיף: "משבר האמון הוא מאוד מאוד קשה. ישראל כץ יישאר ויילחם מתוך הליכוד, זאת תהיה אופוזיציה מבפנים. ראש הממשלה מרגיש ששמו לו משבר לא מחויב במציאות. אני לא ראש הממשלה, אני לא קובע מי יפוטר ומי לא יפוטר, אנחנו כן מצפים ששרי הליכוד יעבדו בהרמוניה עם ראש הממשלה".



לשכת רה"מ: "כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה"


אמש פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה חריפה לפיה מדובר במשבר מיותר שיזם ישראל כץ כדי לערער את היחסים בין נתניהו לציבור החרדי או לחלופין לפגוע בתדמיתו בציבור הכללי.



עוד נאמר כי מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת וכי אפשר היה לבצע את העבודות במועדים אחרים, שלא היו פוגעים בציבור החרדי, לא בנוסעים ולא בחיילים. למשל, אפשר היה לשלב את העבודות בהשבתת הרכבת לשמונה ימים, שתתקיים בשבועות הקרובים, באישור משרד התחבורה. "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד", נאמר. "ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים ובחיילים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בציבורים הללו ביממה הקרובה".



עומסים כבדים בשל השבתת הרכבת. צילום: אבשלום ששוני
עומסים כבדים בשל השבתת הרכבת. צילום: אבשלום ששוני



המשבר סביב עבודות הרכבת בשבת הסלים את המתיחות הקיימת בין נתניהו לכץ זה שבועות אחדים. גורם בליכוד אמר ל"מעריב השבוע": "שר התחבורה פשוט מנסה להפיל את הממשלה. משבר הרכבת היה משבר יזום שלו. הוא לא הצליח להפיל את נתניהו דרך מזכירות הליכוד, אז הוא מנסה להציג את ראש הממשלה כמי שנכנע לחרדים".



כזכור, המשבר ביחסים שבין נתניהו לכץ החמיר כשניסה כץ להעביר שורה של החלטות שמצמצמות את כוחו של נתניהו במזכירות הליכוד. מאז התראיין כץ לערוץ 2 והעביר ביקורת על נתניהו כשאמר כי אילו הוא היה ראש הממשלה והיו לו שרים "שדוהרים ומזיזים", הוא היה "מגבה אותם ומחמיא להם". בדבריו של כץ נשמעה ביקורת נוספת על החזקתו של נתניהו בתיק התקשורת ועל כך שהוא אינו ממנה את אחד מבכירי הליכוד לתפקיד. כל אלה הכעיסו את נתניהו ואת מקורביו ועתה מגיע סיר הלחץ הזה לנקודת רתיחה, שעלולה להביא לסוף דרכו של כץ במשרד התחבורה.