ראש הממשלה ‏בנימין נתניהו התייחס היום (שלישי) במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בהאג עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, לטענתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי הסכים להיפגש עם ראש הממשלה ביום שישי הקרוב במוסקבה, אך נתניהו דחה את הפגישה למועד לא ידוע. נתניהו לא הכחיש כי הייתה הצעה לקיום פגישה השבוע במוסקבה אולם טען כי אבו מאזן ממשיך להציב תנאים מוקדמים לקיומה של פגישה כזו. 



"אני מוכן להיפגש עם אבו-מאזן בכל עת ללא תנאים מוקדמים לשיחות ישירות", אמר נתניהו. "זה דבר שאמרתי מאות פעמים ואני חוזר ואומר כאן. אני לא בררן לגבי המקום – אם זה פה בהולנד או במוסקבה אין בעיה. זה בהחלט יכול להיות במוסקבה. אמרתי את זה לנשיא פוטין ואמרתי את זה לשליח הרוסי בוגדנוב רק אתמול".



נתניהו הוסיף: "השאלה המרכזית היא האם אבו-מאזן מוכן להיפגש ללא תנאים מוקדמים. אנחנו שומעים על כך גרסאות סותרות. רק אתמול דוברים פלסטינים הבהירו שהם מוכנים להיפגש אבל יש להם תנאים – שחרור אסירים והם רוצים גם לדעת מראש מה יהיו תוצאות השיחות. אם אבו-מאזן רוצה להיפגש ללא תנאים מוקדמים לשיחות ישירות אני מוכן בכל עת. אני קורא לו לעשות זאת כבר שבע שנים ואם הוא יסכים לעשות זאת תהיה פגישה".



לדברי אבו מאזן שנמצא כרגע בפולין, ביום שני התקיימה פגישה בירושלים בין נציגו של הנשיא ולדימיר פוטין, סגן השר מיכאל בוגדנוב, לבין נציגו של נתניהו – והשניים העלו אפשרויות שונות לקיומה של פגישה משולשת בין ישראל, הפלסטינים ורוסיה. במהלך הפגישה הגיעה הבקשה הישראלית לדחות את המפגש. "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע לי להיפגש עם נתניהו והסכמתי", אמר אבו מאזן במסיבת עיתונאים בוורשה עם נשיא פולין. "הפגישה הייתה אמורה להתקיים ב-8 בספטמבר, אך נתניהו ביקש לדחות אותה". אבו מאזן הביע מוכנות להיפגש עם נתניהו במוסקבה או בכל מקום אחר בעולם. "מה שחשוב זה להגיע למדינה פלסטינית עצמאית על גבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים שחיה בביטחון ושלום לצד ישראל", אמר אבו מאזן.



נתניהו ורה"מ הולנד, מארק רוטה. צילום: רויטרס



נתניהו על משבר הרכבת: "מכבד את ההחלטות של בג"ץ"


במהלך ביקורו בהולנד, התייחס ראש הממשלה נתניהו גם לפסיקת בג"ץ בנושא ביצוע העבודות ברכבת במהלך שבת. "אני מכבד את ההחלטות של בג"ץ", אמר נתניהו. "אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים. השר האחראי הוא שר העבודה והוא יקבל לפי החוק את ההחלטות מהן העבודות הנחוצות ואלה יתבצעו – אם צריך גם בשבת. העבודות שאינן נחוצות יבוצעו בימי חול. זה סדר תקין ואני חושב שהדבר הזה נכון ושם קץ לפרשה הזו. כל אזרחי ישראל חילונים וחרדים כאחד – צריכים להתנהל לפי הפסיקה הזו וההחלטה הזו".



בהחלטת בג"ץ מוקדם יותר היום נכתב כי "סמוך לפני כניסת השבת האחרונה, התקבלה הוראה לרכבת ישראל להפסיק את כל עבודות התשתית והתחזוקה המתוכננות לסוף השבוע. הוראה זו ניתנה בחוסר סמכות ועל כן היא בטלה ומבוטלת.



מי שהגישה את העתירה הייתה חברת הכנסת זהבה גלאון, שביקשה לתת צו ביניים המורה לרכבת ישראל 'שלא להידרש לכל הוראה בנוגע לעבודות התשתית והתחזוקה של הרכבת אשר ניתנו לה וזאת עד להכרעה סופית בעתירה'. יצוין כי ההוראה לא צורפה לעתירה, וככל הנראה ניתנה בעל פה. בתגובת הרכבת לעתירה היא אינה מתנגדת למבוקש.




עומס ברכבת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



המתיחות בין נתניהו לכץ ממשיכה


ראש הממשלה נתניהו טס הבוקר לביקור מדיני בהאג, הולנד. טרם עלייתו למטוס אמר נתניהו: "אני עוקב כל הזמן אחר פעולות החילוץ באתר האסון בתל אביב. ביקרתי שם אמש, התרשמתי עמוקות מהפעולות של כוחות ההצלה בראשות מפקד פיקוד העורף. האנשים עושים עבודה יוצאת מן הכלל ברמה המקצועית ביותר שניתן למצוא בעולם. עדיין יש אנשים לכודים, אנחנו עושים כל מאמץ ולא מוותרים על אף אחד ואנחנו נגיע לכולם". 



במהלך הביקור נפגש ראש הממשלה עם מקבילו ההולנדי מארק רוטה. השניים דנו במלחמה הבינלאומית בטרור ובהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות ויתמקדו בעיקר בתחום הסייבר. הולנד היא אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל ונחשבת לידידה קרובה באיחוד האירופי. עוד נפגש נתניהו עם חברי ועדת החוץ של הפרלמנט ההולנדי ועם המלך של הולנד.



המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ לנוכח משבר הרכבת רחוקה מלהסתיים: כץ לא ימלא את מקומו של נתניהו בזמן שהותו בהולנד ושרי הממשלה אישרו אתמול במשאל טלפוני כי לוין הוא זה שיחליף את נתניהו. ממלא מקום ראש הממשלה צריך להיות חבר קבינט ובדרך כלל נוהג נתניהו למנות לכך שר בכיר ממפלגתו. לוין אמנם מהליכוד, אך הוא איננו חבר קבינט ולכן סמכויות ראש הממשלה יתחלקו בינו לבין שר האוצר כחלון שיוכל לכנס ישיבת קבינט במקרה הצורך.



שרי הקבינט הנוספים מהליכוד, שר האנרגיה יובל שטייניץ נמצא בימים אלו בביקור בסין והשר לביטחון פנים גלעד ארדן שוהה בלונדון ואינם יכולים לשמש ולכן הסמכויות לכינוס הקבינט הועברו לידי שר האוצר משה כחלון משום שהשר לוין איננו חבר קבינט.