ועדת העבודה, הרווחה והבריאות מקיימת הבוקר (חמישי) דיון חירום בנושא תאונות העבודה בענף הבניה בעקבות קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב ביום שני, בו נהרגו שלושה בני אדם, נפצעו 23 ושלושה עדיין נעדרים בין ההריסות. הדיון מתקיים ביוזמת יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו), וחברי הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת).



לדיון הוזמנו כל הגורמים העוסקים בנושא בנייה, פיקוח על בנייה ואכיפה, ובהם משטרת ישראל, נציגי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, הקואליציה למאבק בתאונות בענף הבניין, ארגון הממונים על הבטיחות והגיהות בישראל, הפורום האזרחי למניעת תאונות עבודה, מכון התקנים ועוד.



בין המוזמנים לדיון נמצא גם רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס, שבנתה את החניון. ח"כ אחמד טיבי, ממובילי המאבק נגד תאונות העבודה, פנה לגינזבורג ואמר: "שמעתי אותך מתראיין והרגשתי מאוד לא נוח. אני מציע לך להיות יותר צנוע כאשר אתה מדבר למחרת מוות ואסון כבד כזה באתר עבודה שאתה אחראי עליו. מציע לך לקחת יועץ תקשורת ובצדק כי התדמית שלך בשפל".



רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס (במרכז), בדיון בוועדת העבודה בכנסת. צילום: אריק בנדר
רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס (במרכז), בדיון בוועדת העבודה בכנסת. צילום: אריק בנדר


גינזבורג אמר כי חברת דניה סיבוס חרטה בשנים האחרונות את תחום הבטיחות כדי שכל העובדים יחזרו הביתה לביתם. "יש לנו 12 ממוני בטיחות שכירים ב-60 אתרים ברחבי הארץ, שחתומים על אתרים בהם הם עובדים מול משרד העבודה". הוא התייחס לציטוט שפורסם בשמו לפני מספר שנים, לפיו החברה לקחה אדריכל ינהל את הפרויקט ברמת החייל על מנת לחסוך עלויות", שעל פי חוק, המתכנן הראשי בכל פרויקט בארץ הוא אדריכל והוא לוקח בעלי מקצוע, ביניהם מהנדס קונסטרוקציה. "כל מנהלי הפרויקטים בדניה סיבוס הוא מהנדסים מוסמכים הם אחראיים לביצוע השלד ולעתים אחראי גם על הביקורת". 

עוד אמר גינזבורג, כי לאחר האסון הוחלט בחברה לעצור את העבודה בכל האתרים, על מנת לבדוק אם הם תקינים להמשך העבודה ולהבעיר לעובדים הדרכה. על כך אמר לו יו"ר הוועדה אלאלוף, כי "כדאי לעשות את הבדיקות הללו כי כרגע נראה שהאחריות היא עליך". גינזבורג ענה לו כי "ביקשנו חוות דעת נוספת לגבי הפרויקטים שתוכננו אצלנו".
 

"יום כיפור של ענף הבנייה"


ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר בישיבה כי האסון ברמת החייל הוא "יום כיפור של ענף הבנייה", וצריך להתחיל לעבוד עכשיו. הוא פנה לכל הגורמים הרלוונטיים וקרא להם להגיד במה הם לא בסדר ולא במה הם טובים. "רק ככה משפרים". 

בן ראובן הוסיף כי "אנחנו במצב חירום המחייב שינוי מעשי, רלוונטי ומיידי! נדרש גם שינוי תרבותי ומימושו מחייב שתי זרועות - חינוך והסברה לצד אכיפה והרתעה. בקצה - לקיחת אחריות של חברות הבנייה, קבלנים ומנהלים שאמונים על אתרי הבנייה. 
 
הוא הציג תוכנית לטווח הזמן המיידי, שכוללת הוראת שעה המחייבת את מנהלי העבודה, ממוני הבטיחות והעובדים בשטח לעבור הדרכות בטיחות שיהוו תנאי הכרחי לכניסתם לאתרי הבנייה. "לצד זאת", הדגיש בן ראובן, "יש להוסיף עשרות מפקחי בטיחות שיתייצבו בכלל האתרים ויוודאו שהוראות הבטיחות מיושמות בשטח.
 
"אני מצפה מחברות הבנייה ושאר העוסקים במלאכה לקחת אחריות באופן אישי ומרצון.  אני מצפה גם מהשר כץ להוביל את המהלך, ללא דיחוי, ולהציב את נושא הבטיחות בסדר עדיפות עליון", אמר חבר הכנסת.

בן ראובן גם הזכיר לגינזבורג כי בעבר אמר לחברי הכנסת שאם יחוקקו חוקים ויתוקנו תקנות מחמירות בנושא בטיחות, מחירי הדירות יעלו והשיב לו: "אני אומר לך היום: זה לא מעניין אותי".  

יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון כי "הוועדה שלנו ראתה את הנולד והקמנו צוות של מספר ח"כים. ראינו שיש רשלנות ענקית בתחום הבנייה. אף אחד לא קיים דיון בהערכות הנדרשת לאור היקף הבניה העצום שהתרחש במדינה ושצפוי אפילו לגדול. אנו גם עשינו סיורים באתרים שונים כולל סיור מאוד מרשים באתר של דניה סיבוס. היינו גם אצל משפחות נפגעים והרוגים וראינו איך האסונות לא נמנעו למרות שחלקם הגדול יכלו להימנע".

סגן ניצב איריס ברק מאגף החקירות במשטרת ישראל אמרה בדיון כי החקירה מתנהלת על ידי יחידת ההונאה במשטרת מחוז תל אביב עם חוקרים מאגף הפיקוח במשרד העבודה והרווחה, כמומחים בשטח ומומחים חיצוניים. היא הוסיפה כי החקירה מלווה על ידי הפרקליטות. ח"כ ג'מאל זחאלקה שאל כמה עצורים יש עד כה, ועל כך ענתה סנ"צ ברק כי היא לא יכולה לענות על כך בשל צו איסור הפרסום שהוטל על החקירה. 

ורדה אדוארדס, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, אמרה כי אירוע קריסת החניון אינה באחריות הגוף בראשו היא עומדת, שמום שמדובר בליקויי בנייה או הנדסה ולא בבטיחות העובדים. לדבריה, הביקורת האחרונה באתר שקרס היתה בחודש יוני האחרון. "נבדקו נושאים שונים שקשורים לביצוע הבנייה ובטיחות העובדים ולא תכנון ובנייה. יש מעט מאוד ביקורי טיפוח שהם 'בסדר'. בדרך כלל יש ליקויים. בביקור הזה לא היו ליקויים משמעותיים אלא ליקויים שניתן לתקנם בקלות ועל כן לא יצא מכתב להפסקת עבודה. יחסית זה היה בסדר". עוד אמרה ראש מינהל הבטיחות כי המשרד אמור לקדם עיצומים כספיים על עבירות בטיחות: "נגיש הצעת חוק בתוך חודשים בודדים".