ועדה ציבורית בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס דורית בייניש, שבחנה את חוק הבחירות-דרכי תעמולה, ממליצה לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה, לאפשר למפלגות לרכוש זמן שידור במסגרת רצועת הפרסומות המסחריות ולהחיל את כל הוראות החוק גם על האינטרנט ובכלל זה על פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות.



הוועדה מונתה לאחר הבחירות לכנסת ה-20 על ידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סאלים ג'ובראן, כל מנת לבחון את חוק הבחירות, שהפך עם השנים לארכאי ולאנכרוניסטי ולא הותאם במשך שנים לחידושים בתקשורת.



בדוח ביניים שפרסמה היום הוועדה היא מציעה בין השאר לבטל את האיסור הקיים כיום לפיו לא תהא תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות, סעיף שלא נאכף למעשה בפועל. הוועדה ממליצה לאפשר תעמולת בחירות והופעת מועמדים בכלי התקשורת אך דורשת מהעורכים בתקשורת האלקטרונית, הכתובה והדיגיטלית לשמור על עקרון השוויון.



מעתה יכולו כאמור הוראות החוק גם על האינטרנט. עד היום מגבלות החוק לא הוטלו על ערוצי החדשות המרכזיים באינטרנט ולא על רשתות חברתיות.


הוועדה סבורה שאין להתערב בתוכן של תעמולת הבחירות, אלא במקרים קיצוניים. בהתייחס לביטוי גזעני או מסית לאלימות, סבורה הוועדה כי יש לקבוע במפורש בחוק כי תעמולה גזענית במהותה או המסיתה לאלימות אסורה מעיקרה.



הוועדה ממליצה לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הנהוגים כיום. על פי ההסדר המוצע, יינתנו לכל רשימת מועמדים ארבע דקות בלבד להציג את מסריה לציבור. ארבע הדקות האמורות ישודרו, בחלוקה שווה, ביום ה-14 וביום השביעי שלפי יום הבחירות.



דורית בייניש. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
דורית בייניש. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



כתחליף לביטול התשדירים הוועדה ממליצה לאפשר למפלגות לרכוש "פרסומות בחירות" בטלוויזיה וברדיו על מנת להגדיל את האמצעים שבידי רשימות המועמדים להעברת המסרים שלהן לציבור. פרסומות הבחירות יופרדו מהפרסומות המסחריות באמצעות אות מיוחד, וכמותם תהא מוגבלת לפי הסדר שייקבע בחוק.



עוד ממליצה הוועדה לבטל את ההסדר הכללי לפיו כל עבירה על חוק דרכי תעמולה היא עבירה פלילית ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד כגון הסתה לגזענות ולאלימות ובאשר ליתר האיסורים וההפרות. יחד עם זאת הוועדה מציעה להטיל עיצומים כספיים גבוהים על מי שיפר את החוק החדש.


במסגרת המהפכה בחוק הבחירות-דרכי תעמולה מוצע לבטל הסדרים ארכאיים שקיימים בחוק הקיים ובכלל זה איסור השימוש בכלי שיט ובכלי טיס, הגבלת השימוש ברמקול, איסור על נשיאת לפידים ועל זריקת אור (פרוז'קטורים) בתעמולת הבחירות.



עם זאת, הוועדה החליטה להותיר על כנם חלק מן האיסורים הקיימים כמו האיסור על תעמולה ביום הבחירות באזור הקלפי – והסעיף האוסר על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה משעה 19:00 בערב ביום שלפני יום הבחירות, ובכל יום הבחירות.



הוועדה מציעה להרחיב האיסור כך שיחול על פרסום מודעות בעיתונות או באינטרנט באותו היום, למעט קריאה ישירה לבוחרים להצביע. הוועדה החליטה להותיר על כנם, בין היתר, גם את ההסדרים הבאים: איסור על שימוש בנכסי ציבור; איסור על הכללת צה"ל ונפגעי פעולות איבה בתעמולת בחירות; איסור על שיתוף ילדים בתעמולת בחירות; איסור על הופעת אמנים ותכניות בידור בתעמולת בחירות; האיסור בדבר חלוקת מתנות בקשר עם תעמולת בחירות.


פרק אחר בהמלצות עוסק בנושא הסקרים. בשבוע שלפני הבחירות יכלול כל סקר בחירות המפורסם לציבור את כל המתמודדים בבחירות שבהתאם לתוצאות הסקר צפויים לקבל לפחות אחוז אחד מסך קולות הבוחרים. הסוקר יהיה חייב לפרסם את זהות מזמין הסקר, את השאלות שנשאלו במלואן וכן את מרווח הטעות.



בוועדה חברים גם פרופ' סוזי נבות, פרופ' קרין נהון, והשרים לשעבר דן מרידור, הרב יצחק לוי, שר התחבורה לשעבר ואופיר פינס פז. הוועדה תפרסם את הדו"ח המלא לקראת סוף השנה והוא יועבר לדיון ואישור בכנסת.