שר הפנים ויושב ראש ש"ס אריה דרעי אמר היום (חמישי) כי מפלגתו אינה פוסלת הצטרפות לקואליציה אפשרית בעתיד בראשותו של יאיר לפיד אך מבהיר כי הדבר יעמוד על הפרק רק אם ישיג לפיד בלי תמיכת ש"ס את 61 הקולות הדרושים להקמת ממשלה. "גם בבחירות הבאות נמליץ על נתניהו. בכל סקר שלא יהיה, הגושים לא ישתנו ולפיד לא יוכל להקים ממשלה. אנחנו לא ניתן לו את ה-61 כדי להקים ממשלה. יותר נוח לנו לעבוד עם הליכוד וליברמן", אמר דרעי.



אך יחד עם זאת העריך כי הבחירות הבאות יהיו במועדן, כלומר בעוד כשלוש שנים וציין כי "ללפיד וחבריו יש עוד הרבה שאילות והצעות לסדר להגיש מהאופוזיציה. אם יהיו בחירות מתי שיהיו אנו נמליץ על נתניהו. גם בסקרים האחרונים הגושים לא השתנו. אם ללפיד יהיו 61 ממליצים לנשיא בלעדי ש"ס והחרדים והוא יוכל להקים ממשלה כמו רבין בשעתו ויציע לנו קווי יסוד שאנו יכולים לחיות אותה, האם נצטרף לממשלה או לא? זאת שאלה. אבל את ה-61 לא ניתן לו. אנו יותר קרובים ועובדים עם הליכוד והעומד בראשו ואפילו עם ליברמן. אני לא מקיים שיחות עם לפיד. גם לא בטלפון. נקודה. הוא אומר שלום שלום וזהו. אין לנו שום קרבה אחרת".



מוביל על נתניהו ב-5 מנדטים


כזכור, לפני כשבוע פורסם סקר לפיו יאיר לפיד הוא מנהיג המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. על פי הסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופסור אבי דגני, לו מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד מקבלת 27 מנדטים לעומת 22 בלבד לליכוד. בסקר שפורסם מוקדם יותר בערוץ 2 לפיד עקף לראשונה את הליכוד, אך שם היה זה בהפרש של שני מנדטים בלבד - 24 מול 22.



בנימין נתניהו ויאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



ההתחזקות בכוחו של לפיד מגיעה לאחר "משבר הרכבת" שהחל בעקבות ההידרדרות ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ כשניסה כץ להעביר שורה של החלטות שמצמצמות את כוחו של נתניהו במזכירות הליכוד. מאז התראיין כץ לערוץ 2 והעביר ביקורת על נתניהו כשאמר כי אילו הוא היה ראש הממשלה והיו לו שרים "שדוהרים ומזיזים", הוא היה "מגבה אותם ומחמיא להם". בדבריו של כץ נשמעה ביקורת נוספת על החזקתו של נתניהו בתיק התקשורת ועל כך שהוא אינו ממנה את אחד מבכירי הליכוד לתפקיד.



כל אלה הכעיסו את נתניהו ואת מקורביו עד שהיחסים הגיעו לנקודת רתיחה. העימות הביא את נתניהו להתערב במשבר הרכבת שלטענתו יצר משבר קואליציוני עם החרדים והורה להפסיק את העבודות בשבת, דבר שהביא להשבתה של הנסיעות ולפגיעה באזרחים וחיילים רבים.