מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, תקף היום (חמישי) את אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה הדרישה לפנות ההתנחלויות מיהודה ושומרון היא "טיהור אתני", ואמר שהדברים אינם מקובלים ושערורייתיים. באן אמר את הדברים במהלך ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם על ישראל.



בתגובה תקף שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, בחריפות את מון ואמר כי בדבריו הטיל המזכ"ל את האשמה באופן מוחלט על ישראל, ולדבריו "ההתנחלויות הן המכשול לשלום" וכי "הכיבוש אשר מדכא את הפלסטינים חייב להסתיים".



השגריר דנון אמר בתגובה לדברי המזכ"ל: "מדובר בראייה מעוותת של המצב בישראל. המכשול לשלום מתחיל ונגמר בהסתה הפלסטינית לטרור ובסירוב של אבו מאזן להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו". דנון הוסיף: "במקום לגנות את חמאס באופן ישיר ואת בניית המנהרות ותשתית הטרור, ובמקום להשקיע זמן ומשאבים בעצירת ההסתה והטרור הפלסטיני, המזכ"ל בוחר לגנות את מדינת ישראל באופן קבוע".



כשכור, בשבת העלה ראש הממשלה סרטון לפייסבוק, בו תקף את הדרישה לפנות התנחלויות וכינה אותה "טיהור אתני" של יהודים. "ההנהגה הפלסטינית דורשת מדינה פלסטינית בתנאי מקדים אחד: ללא יהודים. יש לכך ביטוי: הוא נקרא טיהור אתני. והדרישה הזו מקוממת", אמר נתניהו. 



נתניהו הדגיש בסרטון כי הקהילות היהודיות ביהודה ושומרון אינן מהוות מכשול לשלום. "אני רואה בעיני רוחי מזרח תיכון שבו ערבים ויהודים צעירים לומדים יחד, עובדים יחד וחיים יחד זה לצד זה בשלום. האזור שלנו צריך יותר סובלנות, לא פחות. לכן בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו אומר שיהודים לא יכולים לחיות במקום כלשהו, וודאי בארץ אבותיהם, קחו רגע כדי לחשוב על ההשלכות. טיהור אתני למען השלום זה מגוחך הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה. והנה אמרתי זאת".




מחלקת המדינה של ארצות הברית גינתה את הדברים, ודוברת המשרד אליזבת טרודו אמרה כי "ברור שאנו חולקים נמרצות על אפיונם של אלה שמתנגדים לפעילות ההתנחלויות, או אלה שרואים בהן מכשול לשלום, כאנשים שקוראים לטיהור אתני של הגדה המערבית מיהודים. אנו מאמינים שהשימוש בטרמינולוגיה הזו אינו יאה ובלתי מועיל". 

לדבריה ההתנחלויות הן נושא שצריך לדון בו בשיחות על המעמד הסופי. טרודו הדגישה כי "אנו שותפים להשקפה של כל אחד מהממשלים הקודמים בארה"ב ולקונצנזוס האיתן של הקהילייה הבינלאומית, שהפעילות המתמשכת של ההתנחלויות היא מכשול לשלום. אנו מוסיפים לקרוא לשני הצדדים להפגין, באמצעות מדיניות וצעדים בשטח, שיש להם מחויבות כנה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים".