ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגוש ביום רביעי הקרוב בניו יורק את נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כך אישר הערב (ראשון) הבית הלבן. נתניהו, שיגיע לעיר כדי לנאום בעצרת הכללית של האו"ם, יפגוש את אובמה במלון בו יתאכסן. הפגישה נקבעה סופית לאחר החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני שתעניק ארצות הברית לישראל.

בימים האחרונים עבדו גורמים ישראלים ואמריקניים על תיאום הפגישה, שמגיעה לאחר תקופה ארוכה בה לא נפגשו השניים והציגו מערכת יחסים רעועה על רקע ההסכם בין איראן למעצמות. אולם בימים האחרונים, על רקע חתימת הסכם הסיוע הביטחוני בין ארצות הברית לישראל, שני הממשלים הדפו את הביקורת שהוטחה בהסכם, ונדמה שהציגו חזית אחידה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר הערב כי "בפגישה יודה נתניהו לאובמה באופן אישי על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם בשבוע שעבר, הסכם שמבטא את עומק היחסים האסטרטגים והברית בין המדינות". עוד נמסר כי "נתניהו מתכוון לשוחח בפגישתו עם הנשיא אובמה על האתגרים וההזדמנויות במזרח התיכון והדרך לקדם יחד שלום וביטחון".


ייפגשו בניו יורק, בנימין נתניהו וברק אובמה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
 

נתניהו על הסיוע: "מעולם לא הוצע לנו דולר יותר"

ראש הממשלה נתניהו התייחס מוקדם יותר להסכם ואמר בפתח ישיבת הממשלה: "בשבוע שעבר חתמנו על הסכם הסיוע הביטחוני עם ארצות הברית לעשור הקרוב. ישראל תקבל 38 מיליארד דולר כדי לחזק את העוצמה הצבאית שלנו וכדי לחזק את מערכות ההגנה שלנו נגד טילים. אני מבקש להודות לנשיא אובמה, לקונגרס האמריקני, לעם האמריקני. התמיכה בישראל בארצות הברית חזקה מאי פעם, היא חוצה מפלגות, היא חובקת את ארצות הברית לאורכה ולרוחבה והיא באה לידי ביטוי בהסכם זה".

עוד אמר נתניהו: "זהו הסכם הסיוע הגדול ביותר שארצות הברית העניקה למדינה כלשהי בתולדותיה, והוא מוכיח את עומק ועוצמת היחסים בין ישראל לארצות הברית. אני שומע כל מיני רעשי רקע ודיסאינפורמציה על ההסכם, לכן אני מבקש להבהיר - מעולם לא הוצע לנו יותר. לא הוצע לנו יותר כסף, אפילו לא דולר אחד, ולא הוצעו לנו טכנולוגיות מיוחדות. אלו סילופים ובדיות של גורמים אינטרסנטיים, או שהם אינם מצויים בעובדות או שהם מסלפים את העובדות, והם גם כמובן משדרים כפיות טובה, וזה בעיניי הדבר העצוב ביותר, כפיות טובה אל מול ידידתנו הגדולה והטובה ביותר, ארצות הברית".
לדבריו, "זהו הסכם שיא שיחזק מאוד את ביטחונה של ישראל, ומן הראוי שכולנו נברך עליו וגם נבטא את הערכתנו לארצות הברית. דבריו של נתניהו מכוונים בעיקר לראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, שתקף את הממשלה והעומד בראשה, כשקבע שנאומו של נתניהו בקונגרס נגד הסכם הגרעין עם איראן פגע בהסכם הסיוע.

בטור שפרסם בוושינגטון פוסט, טען ברק כי "מעשיו חסרי האחריות של נתניהו ערערו גם את ביטחונה של ישראל, שחתמה על הסכם סיוע עם ארצות הברית לעשור הקרוב. הנזק שנוצר בידי ניהולו הלא זהיר של נתניהו את יחסיו עם הבית הלבן, מוצג כעת במלוא חומרתו". עוד כתב: "ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר בשנה, תרומה נמוכה משמעותית ממה שיכולה הייתה להיות לפני שבחר ראש הממשלה להתערב בבוטות בפוליטיקה האמריקנית".

אהוד ברק. צילום: עדי כהן צדק