ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגשים כעת (רביעי) בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם, ככל הנראה בפעם האחרונה עד שהנשיא יסיים את תפקידו בחודש ינואר, כשלכל אחד מהאישים יש אג'נדה שונה לשיחה. הפגישה נמשכה כחצי שעה. לאחריה אמר פקיד בארצות הברית כי היא נסובה על יחסי ישראל והפלסטינים, גל הטרור והרחבת ההתנחלויות. הפקיד ציין כי השיחות גם הכילו "דאגה עמוקה של ארצות הברית מההשפעות המשחיתות של חמישים שנות כיבוש על הרווחה והשגשוג של שני הצדדים".


 


השניים נתנו גם הצהרות קצרות מול המצלמות. ראש הממשלה פתח את דבריו לנשיא למול הכתבים והודה לו על הסכם הסיוע הביטחוני. "הסיוע מחזק את מה שאמרת פעמים רבות, אדוני הנשיא, שישראל צריכה להגן על עצמה בעצמה מול כל איום".  

נתניהו המשיך והודה לנשיא על שיתוף הפעולה הנרחב בין שתי המדינות. "אני לא יודע אם אנשים מבינים את עומק שיתוף הפעולה, אבל אני כן, ואני רוצה להודות לך בשם העם בישראל. וגם על הפגישות הרבות בינינו. האתגר הגדול ביותר הוא לקדם את השלום. אני והעם בישראל לעולם לא נוותר על זה. לישראל אין חברה טובה מישראל לאמריקה אין חברה ובעלת ברית טובה מישראל. הברית בינינו חזקה מכל. זהו חיבור שלא ניתן לערער עליו, של אינטרסים, ערכים וגורל משותף". 

"חיבור שלא ניתן לערער עליו". פגישת אובמה ונתניהו בניו יורק. צילום: רויטרס
"חיבור שלא ניתן לערער עליו". פגישת אובמה ונתניהו בניו יורק. צילום: רויטרס


הנשיא פתח את דבריו באיחולי החלמה לנשיא לשעבר שמעון פרס. "אנחנו מאד מקווים שפרס יתאושש במהרה. תמיד צחקתי כשפגשתי אותו ורציתי לדעת מה הוא אוכל כדי להיראות כמו שהוא ואני רוצה למסור את תודתי על החברות שלו והעזרה שלו בעיצוב הקשר בין שתי המדינות".
 
לאחר מכן אמר אובמה, כי כמו שאמר רה"מ, הקשר בין שתי המדינות בלתי ניתן לערעור. אנחנו מכירים בכך שישראל היא אחת מבעלות הברית שלנו. העיקרון המנחה של הנשיאות שלי הוא שעבור הביטחון הלאומי שלנו חשוב לוודא שישראל בטוחה ויכולה להגן על עצמה. לכן הסכם הסיוע מספק ביטוח ובסיס לשיתוף פעולה צבאי ומודיעיני, שהיו השיא של מערכת היחסים בין שתי המדינות, יאפשר להנהגה הישראלית הרבה מאד ביטחון בעידן של חוסר ביטחון במזרח התיכון. אנחנו רוצים לוודא שלישראל יש את כל היכולות".
 
על הפגישה בין שני האישים אמר הנשיא לראש הממשלה: "אני מסיים עוד מעט, אתה נשאר לעוד הרבה זמן. רוצה לשמוע את חזונך בקשר לפלסטינים". עוד אמר הנשיא האמריקאי כי הוא מודאג מהבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון. לכתבים הוא אמר כי הוא עדיין מקווה לסייע לסלול דרך לשלום בין ישראל לפלסטינים.