למרות ההצהרות המחויכות לתקשורת, שסיכמה פגישה אחרונה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בתקופת כהונתו, הנשיא האמריקאי בחר להדגיש כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא המדיני. לפי גורם אמריקאי בכיר, שני המנהיגים דנו בעיקר בהשפעה ההרסנית של ההתנחלויות. בפתח הפגישה אמש בין השניים בניו יורק, בשולי העצרת השנתית של האו"ם בעיר, אמר אובמה לאורחו: "אני מסיים עוד מעט, אתה נשאר לעוד הרבה זמן. אני רוצה לשמוע את חזונך בקשר לפלסטינים. ארצה לשמוע את הערכתך לגבי המצב בשטח בישראל ובגדה המערבית. יש סכנה גדולה של טרור ושל התלקחויות אלימות, ואנחנו מודאגים מהבנייה בהתנחלויות. אנחנו רוצים להבטיח שנשאיר בחיים את האפשרות של מדינת ישראל בטוחה ויציבה, שחיה בשלום עם שכנותיה, ושל מולדת פלסטינית שנותנת מענה לשאיפותיו של העם הפלסטיני".



עוד אמר אובמה לכתבים כי הוא עדיין מקווה לסייע לסלול דרך לשלום בין ישראל לפלסטינים. הנשיא הוסיף איחולי החלמה מהירה לנשיא לשעבר שמעון פרס והודה לו על שימור היחסים בין ישראל לארה"ב. על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם באחרונה אמר אובמה: "חבילת הסיוע הביטחוני נותנת לישראל את היכולות הצבאיות שהיא זקוקה להן".




הזמנה לאובמה



נתניהו מצדו הודה לאובמה על הסכם הסיוע הביטחוני ואמר: "אין לישראל חברה טובה יותר מאמריקה, ולאמריקה אין חברה טובה יותר מישראל. בזכות חבילת הסיוע הביטחוני, ישראל יכולה להגן על עצמה מפני כל איום. קולך ימשיך להישמע גם בעתיד, גם אחרי תום כהונתך. תמיד תהיה אורח רצוי בישראל".



נתניהו הוסיף בנימה מחויכת: "אני לא משחק גולף, אבל ליד ביתי יש מגרש נהדר". אובמה השיב לו: "אגיע לבקר בישראל הרבה, ובוא נקבע זמן לכוס תה".


הפגישה התקיימה בפורום מורחב משני הצדדים ונמשכה זמן קצר יחסית לפגישות קודמות בין המנהיגים.



גורם אמריקאי אמר ל"מעריב־השבוע": "העובדה שהנשיא התמקד בנושא הפלסטיני מראה כי טרם גיבש דעה בנוגע למהלך מדיני אחרון לקראת סוף כהונתו. כלומר, מהלך בנושא במועצת הביטחון".



בקרבת ראש הממשלה כבר מזכירים זמן רב את החשש ממהלך כזה של הנשיא אובמה. לקראת הפגישה בין שני המנהיגים אמש אמרו בסביבת ראש הממשלה כי בפגישה ינסה נתניהו לברר את כוונותיו של הנשיא בנושא.



סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס התייחס לפגישה ואמר כי נושא הבנייה בהתנחלויות עלה בשיחה בין השניים. לדברי רודס, אובמה לא צפוי להודיע על תוכנית שלום חדשה באזור, אך הוא אינו פוסל נקיטת צעדים בכל הקשור למשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים.



"ישראל צריכה להכיר בכך שעליה להפסיק את הכיבוש, והיא יודעת שהיא לא יכולה להחזיק בהתנחלויות לנצח", אמר אובמה ביום שני בנאומו האחרון באו"ם. "גם הישראלים וגם הפלסטינים צריכים להבין שיהיה להם טוב יותר אם הפלסטינים יכירו בקיומה של ישראל. הפלסטינים יודעים כי עליהם לצאת נגד ההסתה, וישראל יודעת כי היא לא יכולה להמשיך להחזיק בהתנחלויות לעד".



העצרת הכללית של האו''ם שם צפוי לנאום הערב נתניהו. צילום: רויטרס
העצרת הכללית של האו''ם שם צפוי לנאום הערב נתניהו. צילום: רויטרס



הערב צפוי ראש הממשלה לנאום בעצרת הכללית של האו"ם. נתניהו, כך לפי גורמים בלשכת ראש הממשלה, צפוי לעסוק בנאומו בביקורת הבינלאומית על ישראל, בהסתה הפלסטינית ובלחץ הבינלאומי להפסקת הבנייה בהתנחלויות. נתניהו גם צפוי לענות בנאומו לביקורת שישמיע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שינאם היום בעצרת לפניו.



דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, אמר ל"מעריב־השבוע": "אי אפשר שהקהילה הבינלאומית תתלה את כל האשמה בצד הישראלי. במקום לנהל משא ומתן, הפלסטינים מנהלים קמפיין מדיני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון. הם מעדיפים החלטות באו"ם מאשר משא ומתן איתנו, אף על פי שהדרך מירושלים לרמאללה קצרה באופן משמעותי".