יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן נשא הערב (חמישי) נאום בעצרת הכללית של האו"ם בו המשיך בקו התקיף כנגד ישראל ותבע מהאו"ם לפעול כנגד "הכיבוש": "האם מדינת ישראל רוצה מדינה אחת? למרות שמועצת הביטחון של האו"ם הוציאה 12 החלטות נגד ההתנחלויות שנמצאות על האדמה הפלסטינית הכבושה מאז 1967, ישראל לא מיישמת אף החלטה והיא ממשיכה בתכניות שלה להשתלט על עוד ועוד אדמות. ההתנכלות של המתנחלים הגיעה לשלב בו הוקמו קבוצות טרור, ששורפות ורוצחות משפחות שלמות, הורסות רכוש, עוקרות עצים שהם מקור הפרנסה של הפלסטינית".



אבו מאזן הפתיע ואמר כי יניח הצעה במועצת הביטחון של האו''ם "נגד ההתנחלויות והטרור של המתנחלים נגד העם הפלסטיני. אני מקווה שאיש לא ישתמש בזכות הווטו". לאחר מכן הוסיף: "ישראל לא מילאה אחר הסכם אוסלו, ממשיכה לבנות בהתנחלויות, דבר שגורם לכישלון פתרון שתי המדינות כאשר ישראל ממשיכה להשתלט על אדמתנו. אני דורש הגנה בינלאומית לבני עמנו. אם לא האו''ם יגן עלינו, אז מי יגן עלינו?"




"ישראל ממשיכה להשתלט על אדמתנו"



יושב ראש הרשות התייחס גם לסרטון "הטיהור האתני" של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכינה את הלגיטימיות שנתן נתניהו להתנחלויות כ"יהירות" והשיב לדבריו של רה''מ: "מי עושה טיהור אתני? המשך מדיניות ההתנחלויות הבלתי לגיטימיות מטרפד את תקוות פתרון שתי המדיניות. ישראל לא מילאה אחר הסכם אוסלו, ממשיכה לבנות בהתנחלויות, דבר שגורם לכישלון פתרון שתי המדיניות כאשר ישראל ממשיכה להשתלט על אדמתנו. ישראל צריכה למלא אחר מחויבותה להסכמים, כולל הפסקת ההתנחלויות ותקיפת מסגד אל-אקצה. לא נסכים לפתרונות ארעיים, ונמשיך בדרכים דיפלומטיות ושימוש במוסדות בינלאומיים. לא נסכים למצב הנוכחי".



"לא נסכים למצב הנוכחי": אבו מאזן בנאומו בעצרת הכללית. צילום: רויטרס
"לא נסכים למצב הנוכחי": אבו מאזן בנאומו בעצרת הכללית. צילום: רויטרס



בסיום דבריו אמר: "ידינו מושטת לשלום, אך השאלה היא: האם יש בהנהגה הישראלית הנוכחית מי שמעוניין בשלום אמיתי אשר במהלכו יוותר על היהירות, על התרחבות ההתנחלויות וללכת לכיוון הכרה בזכויות בני העם שלנו, והסרת העוול ההיסטורי מעליו?"



"אני קורא לכם להכריז על שנת 2017 כשנת סיום הכיבוש. ביוני 2017 זה יהיה חצי מאה לכיבוש. אני קורא לכם לפרסם החלטה חדשה, אני קורא לכם לתמוך בהעלאת מעמדה של מדינת פלסטין ולתת לה אחריות נוספת ולצרף אותה באופן מלא לאו"ם. זהו הכיבוש הארוך ביותר בהיסטוריה. אני מקווה מעומק לבי שיסתיים הכיבוש הישראלי, שסכסוכים ייפתרו ושיכון שלום באזור ובעולם. אני מקווה שלא אצטרך לחזור על נאום זה גם בשנה הבאה, מכיוון שאני מקווה ששנת 2017 תהיה שנת סיום הכיבוש".