במשכן הכנסת החלו היום (רביעי) בשעות אחר הצהריים אירועי ההשכבה והפרידה מנשיא המדינה התשיעי שמעון פרס שהלך לעולמו בגיל 93. במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הורידה חוליה של משמר הכנסת את דגל הלאום מרחבת המשכן לחצי התורן, בשעה שמשמר כבוד דיגל את נשקו. יו"ר הכנסת אמר מיד לאחר מכן: "בשבוע שעבר הגעתי לבקר את פרס בבית החולים, הייתי עוד אופטימי, כי מה אתה עוד יכול לחוש כשאתה ליד האדם האופטימי הנצחי? אמרתי אז לבני משפחתו - 'לא אקבל שום תירוצים, אני רוצה לראות אותו ב-31.10 ביציע הכבוד עם פתיחת מושב החורף של הכנסת'. אך לצערי ולצער כולנו זה לא יקרה".



אדלשטיין אמר עוד: "אני חש שמשפחת אזרחי ישראל נפרדת היום מראש המשפחה. בבניין הזה אנחנו מספידים נשיאים וראשי ממשלות אך זהו גם גם ח"כ פרס, שכיהן פה מספר בלתי נתפס של 48 שנים. אני בספק אם מישהו ישבור את השיא הזה אי פעם. סיפור חייו של פרס זה סיפורו של עם ישראל ב-100 השנים האחרונות. בן לניצולי שואה, חקלאי, איש ביטחון, נבחר ציבור ומנהיג. כל חייו הוא חיפש אתגרים חדשים ואיפה עוד יוכל לתרום, כך אזכור אותו". אדלשטיין סיים את דבריו באומרו: "אני שולח מכאן חיבוק חם לבני משפחתו ותנחומים למוקירי זכרו בארץ ובעולם".



משמר הכנסת הוריד גם את הדגל הענק המתנוסס במשכן לחצי התורן, ובמשכן הכנסת נפתחו גם שתי פינות זיכרון לשמעון פרס עם תמונתו ועליה מתנוסס סרט שחור ונר זיכרון דולק. מחר בבוקר יוצב ארונו של שמעון פרס ברחבת משכן הכנסת, ובשעה 8:45 יעברו על פני הארון נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אדלשטיין. מיד לאחר מכן ייפתח המעבר על פני הארון לציבור הרחב. שערי הכנסת יהיו פתוחים עד 21:00 בלילה, אך יישארו פתוחים על פי הצורך. ברחבת הכנסת כבר הוצבה בימה שחורה, עליה תציב מחר הרבנות הצבאית את ארונו של פרס.  



אדשלטיין בפינת הזיכרון, היום. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת




פינת זיכרון לכבוד שמעון פרס בכנסת




"היום הראשון במדינה בלי פרס"



מוקדם יותר במהלך הבוקר התכנסה ממשלת ישראל לישיבה מיוחדת בעקבות פטירתו של הנשיא לשעבר. בפתח הישיבה עמדו השרים דקת דומיה לזכרו של פרס, כשראש הממשלה פתח ואמר: "זהו יומה הראשון של מדינת ישראל בלי שמעון פרס. פרס, מגדולי מנהיגנו, שמאחוריו שובל ארוך של הישגים מיוחדים. בשם העם היהודי כולו, בשם אזרחי ישראל, בשם ממשלת ישראל, אני מוסר תנחומים עמוקים למשפחתו. פרס חי חיים עתירי מעש, שהם סמל להיסטוריה הישראלית המתחדשת, חיי עם עתיק שצועק קוממיות על ארצו, כוחו להגן להגן על עצמו, ובונה את מדינתו ביזע ובעוז". 



נתניהו המשיך: "כששמעון הגיע כנער צעיר לבית הספר החקלאי בבן שמן הוא כתב: 'מטרת חיי היא לשרת את עמי'. הוא הגשים את מטרה זו. הוא האמין בכל ליבו במטרות הציונות, נישא על כנפי חזון מעורר השראה, ליווה את הריונה של המדינה, עמד ליד עריסתה של המדינה, וידא שהיא תעמוד על רגליים איתנות. הוא ניצב לצידו של בן גוריון בזמן של הכרעות גורליות ובזמן שישראל הצעירה היתה שברירית וכוחה הצבאי עדיין בהתהוות. הוא תרם רבות לביצור כוחנו, היתה לו תרומה סגולית להתעצמותנו הצבאית במישור הגלוי ובתחומים שהשתיקה יפה להם. לצד זה, פרס לא פסק לחתור לשלום, ולהאמין בשלום. ידו תמיד היתה מושטת לפיוס היסטורי, וגם אם זה התמהמה, הוא לימד אותנו לא להיכנע לייאוש, ולדבוק בתקווה ולהמשיך בעשייה". 




רה"מ נתניהו עומד דקת דומיה. צילום:מרק ישראל סלם