היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יצטרך להסביר בקרוב מדוע לא פתח עדיין בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך עולה מהחלטת בג"ץ שניתנה היום (ראשון) לעתירה שהגיש העיתונאי לשעבר אלדד יניב. מנדלבליט, וכן בכירים נוספים במשטרה ובפרקליטות, יצטרכו להגיש בתוך 30 יום את תגובתם המקדמית לעתירה, בה יניב קרא לבג"ץ להורות על מעבר מבדיקה לחקירה רשמית ועל פרסום החשדות, הממצאים והראיות נגד ראש הממשלה.



אלדד יניב. צילום: יח"צ
אלדד יניב. צילום: יח"צ



בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך הדין יובל יועז, ביקש יניב מבית המשפט להורות ליועמ"ש לנמק מדוע לא נפתחה עד כה חקירה, בחשד "לביצוע עבירות בתחום השחיתות השלטונית, ובהן לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות נוספות ככל שעולות מחומר הראיות המצוי בידי המשיבים, הן בפרשת 'טובות ההנאה' והן בפרשת 'נסיעות נתניהו'".



תאריך תפוגה להתלבטויות


בעתירה כינה יניב את העיכוב בהוראה על פתיחה בחקירה מצדו של מנדלבליט "התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני, באופן היורד לשורשו של עניין. בנסיבות אלה, מתחייבת התערבות שיפוטית, בטרם יהיה מאוחר מדי, בשל סיבות שונות". השופט אורי שהם הורה ליועץ וכן מושאי העתירה הנוספים להגיש את תגובתם עד ה-16 בנובמבר. "היום נקבע שיש תאריך תפוגה להתלבטות של היועץ אם לפתוח בחקירה", מסר עורך הדין יועז.



כזכור, נתניהו נמצא כבר מספר חודשים תחת מספר בדיקות משטרתיות, אשר לא הובילו להתפתחויות משמעותיות עד כה. מאז נכנס לתפקידו בינואר 2016, קיים מנדלבליט התייעצויות רבות עם גורמים בכירים במשטרה ובפרקליטות, אולם הבדיקה טרם הבשילה לחקירה רשמית עד היום, לשיטת היועץ. החלטת בג"ץ הצטרפה למכתב יוצא דופן ששלח לאחרונה מבקר המדינה, השופט בדימוס יצחק שפירא, בו הוא קרא למנדלבליט למצות את החקירה בעניין נסיעותיו לחו"ל של נתניהו.