מועצת הביטחון של האו"ם תקיים ביום שישי דיון בנושא ההתנחלויות, אליו הוזמנו ארגוני השמאל "שלום עכשיו" ו"בצלם", אולם "שלום עכשיו" החליטה שלא להופיע לדיון, משום שלחלק מהמדינות היוזמות אין יחסים עם ישראל. מדובר בדיון לא רשמי, שיתקיים למעשה ביוזמת הפלסטינים, וכותרתו היא "ההתנחלויות כמכשול לשלום ולפתרון שתי המדינות". לדברי משלחת ישראל באו"ם, הארגונים הישראלים זומנו כדי לאזן את הדיון, שצפוי להיות עוין במיוחד עבור ישראל.



ב"שלום עכשיו" ציינו כי הודעה למארגנים נמסרה לפני יום כיפור ומתחו ביקורת קשה שגריר ישראל באו"ם דני דנון: "דנון צריך להסביר שרק השנה ישראל בנתה 1200 יחידות דיור חדשות בשטחים. דנון צריך להסביר שאין עם פלסטיני ושמבחינת ממשלת ישראל חזון שתי המדינות לא על הפרק. אבל דנון מפחד ובמקום זאת הוא תוקף את מחנה השלום הישראלי ומפיץ הודעות שטנה נגד המתנגדים לו ולממשלתו. מחר לא יהיה נציג ישראלי של שלום עכשיו במועצת הביטחון. את המסר השלילי שמבקש להתנתק מהעולם ולהחריב את הציונות אנחנו משאירים לדנון".



השגריר דנון, אמר בתגובה, כי "הפלסטינים ממשיכים לחפש כל דרך לעקוף משא ומתן ישיר, ומחוללים טרור דיפלומטי נגד ישראל". לדבריו, "דווקא בימים של חשבון נפש ותפילות לאחדות העם ישראל, זה עצוב ומאכזב שארגונים ישראלים נותנים כיסוי מוסרי לרדיפה נגד ישראל באו"ם".



מארגון "בצלם" נמסר כי מנכ"ל הארגון, חגי אלעד, יסקור בפני מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק את תמונת המצב העכשווית בשטחים בדיון מיוחד בנושא ההתנחלויות, בפורום הכולל את כל 15 המדינות החברות במועצת הביטחון.



עוד נמסר כי "אלעד יציג בפני חברות מועצת הביטחון את העובדה כי לאחר כמעט חצי מאה של שליטה צבאית ישראלית על מיליוני בני אדם הכיבוש רק מעמיק וההתנחלויות - אחד הגורמים העיקריים לפגיעה היומיומית בזכויות האדם של הפלסטינים - ממשיכות להתרחב. בנסיבות אלה, יהיה זה מופרך להתייחס לכיבוש כאל מציאות זמנית או להאמין שישראל מתכוונת לשנותה בעתיד כלשהו. האחריות לסיום הכיבוש ולהפרות זכויות האדם שנגרמות בעטיו מוטלת בראש ובראשונה על ישראל, אולם מציאות זו לא תשתנה כל עוד הקהילה הבינלאומית תעמוד מנגד".



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד תקף את שני הארגונים, עוד לפני ש"שלום עכשיו" שינו את החלטתם, וכתב בפייסבוק, כי "ההחלטה של 'שלום עכשיו' ו'בצלם' להופיע בדיון שיזמו הפלסטינים במועצת הביטחון של האו"ם כדי לנגח את ישראל היא גט כריתות שהשמאל הרדיקלי נתן לציונות. הם כבר אפילו לא מעמידים פנים שהמטרה שלהם היא להשפיע על הציבור הישראלי. במקום זה הם החליטו לחבור לארגוני ה-BDS האנטישמיים כדי לנסות לכופף את ישראל מבחוץ. זה לא ילך להם מפני שלא נתכופף. ישראל תקבע את גורלה בעצמה. בשביל זה הוקמה פה מדינה עצמאית, חזקה ובטוחה. אף אחד לא יכתיב לנו איך לנהל את חיינו, בטח לא ארגונים קיקיוניים שלא מוכנים לקבל את זה שהחברה הישראלית הפסיקה להקשיב להם".



"הפוסט של יאיר לפיד נגד שלום עכשיו ובצלם". צילום מסך: פייסבוק
"הפוסט של יאיר לפיד נגד שלום עכשיו ובצלם". צילום מסך: פייסבוק



בישראל גם חוששים מכך שנשיא ארצות הברית ברק אובמה ינסה לאחר הבחירות לנשיאות בחודש הבא להעביר החלטה אנטי ישראלית במועצת הביטחון, בה הוא יפרט את חזונו לפתרון שתי המדינות, כולל כל סוגיות הליבה - גבולות, ירושלים וסוגיית הפליטים. החשש העיקרי הוא שהחלטה כזו תעבור את סעיף 7, שהופך את ההחלטה למחייבת.



בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ נערכים ל"צונאמי מדיני". וההיערכות בהתאם, רק לאחרונה שוחח נתניהו עם ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, ואמר לו כי ישראל מצפה שממשל אובמה לא ישנה מדיניות ולא יתמוך בהחלטה בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם. בתגובה אמר קרי כי הממשל טרם קיבל החלטות בנושא.