מדיניות חדשה במלחמה בהברחות: שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, להגביר את האכיפה בגין ניסיונות הברחה לרצועת עזה של חומרים וציוד אשר נדרשים באישור ביטחוני. זאת, בהתאם לסמכותו של שר הביטחון ליברמן להחמיר ככל הניתן הן בבידוק והן באכיפה במעברים.



המדיניות קובעת כי ניסיונות הברחה של ציוד לרצועת עזה, יטופלו בצורה מחמירה, החל מבעלי החברה ועד לדרג המבצע, כך שכל הגורמים הרלוונטיים ידרשו לשאת באחריות. לפי מדיניות זו, הוחלט על החרפת הסנקציות כנגד בעלי המשאיות ו/או הנוהג בהן ואף החרמת משאיות שתשמשנה לניסיונות ההברחה במעבר 'כרם שלום', על כל תכולתן. יתר על כן, בהתאם לחוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני יוטלו קנסות אזרחיים עד סכום מקסימלי של כמיליון שקלים, וזאת בהתאם לחומרת ניסיון ההברחה. 



בנוסף, הורה המתאם לאסור כניסה של חלקי חילוף לרכבים משומשים לאחר שנתפסו מספר הברחות של חלקי רכב אשר יחד משלימים לרכבי 4X4 שנועדו לשמש גורמי טרור ברצועת עזה.



מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי. צילום: דובר צה"ל
מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי. צילום: דובר צה"ל



בתוך כך, הודיע המתאם לחברה שעוסקת בתחום הטלקומוניקציה על כוונתו להטיל קנס מנהלי בהיקף של מאות אלפי שקלים בגין ניסיון הברחה של ציוד דו שימושי (כבלי תקשורת וסיבים אופטיים). על פי נסיבות המקרה, קיים חשד כי הברחת הציוד נועדה לסייע לגורמי טרור ברצועת עזה. 



במסגרת הסנקציות שננקטו עד כה, הוחרם הציוד שהוסלק וניתנה אזהרה לבעלי המשאיות. אך, נוכח ניסיונות להערים על מערכת הביטחון והגברת המאמצים להסתרת ציוד דו שימושי שמיועד לרצועת עזה הוחלט על החרפת הסנקציות. בהתאם, גובשה מדיניות מחמירה, לאחר שבוצעה עבודת מטה בהובלת מתפ"ש, שב"כ ורשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון, בשיתוף עם משטרת ישראל וגורמים משפטיים.



האלוף מרדכי אמר, כי "כל ניסיון הברחה של ציוד דו שימושי לרצועת עזה, מבלי לתאם זאת מראש עם גורמי הביטחון וללא אישור, מעלה חשש כבד לסיוע ביודעין לגורמי טרור, שכל מטרתם הינה פגיעה בביטחון אזרחי ישראל. האחריות להברחות אינה נופלת רק על המזמין אלא גם על החברה וגם על נהגי המשאיות אשר מובילים את הציוד שנועד לצרכי טרור בעזה. נפעל ביד קשה ולא נאפשר לאף גורם להתחמק מאחריות, כך שבוודאי לא ישתלם לסייע לטרור".