ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הערב (חמישי) למנות את יובל רותם כממלא מקומו של מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, שהודיע היום על התפטרותו הלא צפויה. רותם משרת מזה 30 שנה במשרד החוץ, ומכהן כיום כראש המערך לדיפלומטיה ציבורית. בעבר הוא כיהן, בין היתר, כשגריר באוסטרליה, קונסול כללי בלוס אנג'לס וראש מטה במשרד החוץ. 



ההחלטה מגיעה כאמור לאחר הודעתו הלא צפויה של גולד, על עזיבתו את התפקיד לאחר שנה וארבעה חודשים. נסיבות ההתפטרות אמנם לא נמסרו באופן רשמי ולפיה ההודעה החלטתו של גולד נבעה מ"סיבות אישיות". גולד ידוע כמקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמכהן בתפקידו גם כשר החוץ, והוא נמצא בתפקידו מאז יוני 2015 ומלווה את נתניהו מזה 25 שנה, מאז ועידת מדריד.  



משבר ביחסים? דורי גולד ובנימין נתניהו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


תסכול ומשבר ביחסים עם גולד? 

לפי גורמים מדיניים, הסיבה האמיתית לעזיבתו שונה מזו שהוצגה ומדובר בתסכול ומשבר ביחסים בין השניים. גורמים במערכת המדינית טענו כי מזה תקופה ארוכה גולד היה מתוסכל מאחר והיה מודר מנושאים רבים הנוגעים למדיניות החוץ של מדינת ישראל, ולכן החליט כאמור להתפטר. כך לדוגמה, בהסכם הסיוע הביטחוני עם ארצות הברית, גולד לא היה בסוד המגעים.  הגורמים הוסיפו כי בניהול מו"מ רגיש נתניהו מעסיק את יצחק מולכו. דוגמה נוספת למידור של גולד היא הסכם הפיוס עם טורקיה, שבו הוא לא לקח חלק. 

עם זאת, השניים לא התייחסו לטיב היחסים ביניהם והעבירו הודעות ענייניות שכללו שבחים ותודות. גולד מסר הבוקר עם ההודעה על עזיבתו: "אני מודה לראש הממשלה על האמון שנתן בי ואמשיך להעמיד את עצמי לרשותו לכל משימה שיטיל עלי בעתיד". לדבריו, "תפקיד מנכ"ל משרד החוץ היווה פסגה אישית ומקצועית בשנים בהן שירתי בחזית המדינית. אני אסיר תודה לעובדים המקצועיים והמסורים של משרד החוץ, אשר יחד עימם הובלנו את מאבקיה הדיפלומטיים של ישראל". 

החליט לסיים את תפקידו, דורי גולד. צילום: מרק ישראל סלם

עוד הוסיף מנכ"ל משרד החוץ היוצא כי "בתקופת שירותי כמנכ"ל, זכינו לפריחה ביחסי החוץ. אני חש גאווה על היותי שותף לכך ומאחל הצלחה רבה למחליפי בתפקיד". לא נמסרו פרטים על מחליפו של גולד או על תאריך עזיבתו את התפקיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לגולד "על תרומתו הרבה לחיזוק יחסיה המדיניים של ישראל בעולם, לרבות באפריקה ובמזרח התיכון. אני מעריך את תרומתו מאוד". עוד הוסיף נתניהו: "דורי הולך איתי כבר 25 שנים, ואני משוכנע שיירתם לכל משימה, בכל עת שיתבקש".