בעקבות נאומו של חגי אלעד, מנכ"ל ארגון בצלם, במועצת הביטחון של האו"ם: יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן יגיש הצעת חוק שתאסור על אזרח ישראלי להופיע ולבקש פעולות אופרטיביות נגד מדינת ישראל בארגונים בינלאומיים בעלי סמכויות. החוק לא ימנע הבעת דעה מכל סוג שהוא אלא תמנע מישראלים לדרוש פעולות אופרטיביות בהן הטלת סנקציות. 


דוד ביטן: "הקריאה שלי שמן הראוי היה לשלול את אזרחותו של מנכ״ל בצלם אין בה משום פגיעה בחופש הביטוי. אני לא קראתי לשלילת אזרחותו בגלל שהוא מתנגד למדיניות כזו או אחרת, הבעת דעה ועמדה מעוגנים בחופש הביטוי. אלא שמה שהוא עשה זה ללכת לארגון בעל סמכויות בינלאומיות מיוחדות וקרא לפעולה אקטיבית נגד ישראל, בכך הוא חצה את הגבול שבין חופש הביטוי להפרת אמונים כנגד המדינה ותושביה".




למרבה ההפתעה דבריו של ביטן לא עברו בשקט בקואליציה: ח"כ בצלאל סמוטריץ' התנגד לדברים ואמר כי "לא תהיה שלילת אזרחות לחגי אלעד. הוא חצה קו אדום גם בדמוקרטיה אבל מכאן ועד שלילת אזרחות יש מרחק רב. איזון הוא המפתח".


הצעת החוק עוררה התנגדויות מטעם האופוזיציה. יו״ר סיעת מרצ, ח״כ אילן גילאון, תקף את ח"כ ביטן: ״הממשלה שלא מצליחה לחסל את הטרור והעוני, נטפלת לארגון בצלם, לרשות השידור ולאמנים, ומציירת אותם כאויבי האומה. כל נסיון להפוך לאויבים את ארגוני החברה האזרחית ואת התקשורת, הממלאים תפקיד חשוב בשמירה על הדמוקרטיה השברירית בישראל, הוא נסיון בריוני של נבחרי ציבור שיכורים מכוח, שאין להם שמץ של מושג איך ולאן לנווט את הספינה, לכן הם מעדיפים להטביע אותה".

עוד אמר: ״על ראש הממשלה לקחת אחריות על הזמירות ההזויות שמשמיעים חברי מפלגתו, ולחדול את ציד המכשפות שמתנהל בחסות שרי וחברי הכנסת של הליכוד נגד ארגונים, אמנים ועיתונאים המעזים להשמיע ביקורת על השלטון. הדברים שמשמיע ביטן, ושתיקתו המחפירה של בנימין נתניהו, הם אות קלון למפלגת השלטון ולדמוקרטיה הישראלית".

ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני), התייחס לנושא גם הוא: ״הקואליציה הזאת אינה מבינה מהו חופש הביטוי ומהי דמוקרטיה. הצעות החוק המטורפות שיוצאות מתחת ידיה לאחרונה, בהן של ח״כ ביתן, מכרסמות בבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל. התגובות מארה״ב בימים האחרונים הן רק ראש חץ לתגובה בין - לאומית שתבוא בעקבותיה ותדחוק את ישראל לשולי הזירה הבין לאומית".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "אציע לחברי במרצ ובאופוזיציה, שלא להשתתף בהצבעות על "הצעת חוק חגי אלעד“ של ח"כ ביטן. הקואליציה ניזונה מההסתה והשיסוי שכל פעם מקבלים פנים אחרות. אם חברי הקואליציה מבקשים להפוך את ישראל לדיקטטורה, שסותמת פיות ושוללת אזרחויות, אסור לנו להפריע להם. אם הם רוצים להפוך את ישראל למדינה מצורעת, שיעשו זאת. הגיע הזמן שנחייב את פרחחי הקואליציה, את קרנפיה ואת מנהיגיה להתבשל במיץ של עצמם ולהתמודד עם הצעותיהם ההזויות".