בתום פגרת קיץ ארוכה הכנסת חוזרת לפעילות. כנס החורף של בית המחוקקים ייפתח היום (שני) בנאום של נשיא המדינה ראובן ריבלין, בהודעה מדינית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנאום תשובה של יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג. הכנס, שצפוי להיות סוער במיוחד ויימשך כארבעה וחצי חודשים, יעמוד בסימן שורה של נושאים המעסיקים את המערכת הפוליטית ומאיימים על שלמות הקואליציה. בראשם חוק ההסדרה והיוזמה שמובילים נתניהו ויו"ר הקואליציה דוד ביטן לסגור את תאגיד השידור הציבורי החדש.



באופוזיציה לא מתכוונים לעשות חיים קלים לקואליציה. הרצוג צפוי לשאת היום נאום חריף במיוחד, שבו יתקוף את ראש הממשלה ואת הליכוד בשל המתקפה שהם מנהלים נגד התקשורת. בתום ישיבת הפתיחה, שבה ינאם גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, תצטרך הממשלה להתמודד עם ארבע הצעות אי אמון ראשונות לכנס, שיעלו סיעות האופוזיציה.



יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, אמר כי מבחינתו המשימה החשובה ביותר בכנס החורף היא להעביר את חוק ההסדרים ואת תקציב המדינה. להערכתו, עוד צפויים משברים בנושא ושינויים רבים יוכנסו בחוקים הכלכליים, אך הוא הביע את ביטחונו כי התקציב וכך גם חוק ההסדרים יאושרו. "בסופו של דבר, האינטרס של כולם הוא לשמור על שלמות הקואליציה", אמר. "אני מאמין שנצלח את המכשולים שבפנינו בשלום".



היום יציג שר האוצר, משה כחלון, בפני ועדת הכספים את עיקרי מדיניותו ואת עקרונות התקציב הקרוב. כחלון ינסה לקדם במהלך הכנס את הצעת החוק שלו להטלת מס על דירה שלישית. אולם, ביטן כבר רמז בסוף השבוע כי אם כחלון לא יתמוך בביטול תאגיד השידור הציבורי אל לו לצפות לתמיכת הקואליציה בנושאים החשובים לו. לביטן צפויות צרות גם מבית, שם ייאלץ להחליט כיצד לנהוג בח"כ אורן חזן. זאת בעקבות קביעת בית המשפט כי צרך סמים וניהל קזינו בחו"ל. "קיימנו התייעצות בנושא עם ראש הממשלה וטרם החלטנו באילו צעדים לנקוט", אמר ביטן, הזקוק לקולו של הח"כ הסורר בהצבעות החשובות במליאה.



מנגד אמרה אתמול יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, כי "גם במושב שנפתח היום נתניהו והקואליציה הרעה שלו ימשיכו לנסות להשתיק את התקשורת, להפר את החוק, לפגוע בבג"ץ ולהחליש את הדמוקרטיה שלנו. נמשיך להילחם בנזק שנתניהו עושה לישראלים ולישראליות. נעשה את זה מהאופוזיציה עד שנחליף את ראש הממשלה שלנו ששנה אחרי שנה מוכיח לנו שבדיבורים הוא מצוין אבל הוא ראש ממשלה גרוע".



כנס החורף צפוי לעמוד, כמו קודמו, בסימן החרפת היחסים בין יהודים לערבים. במהלך הפגרה החליט יו"ר הקואליציה בגיבוי ראש הממשלה, להחרים את חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בשל היעדרותם מהלווייתו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס ז"ל. יו"ר הכנסת הבהיר כי הוא מתנגד ליוזמת החרם וכעת יש להמתין ולראות כיצד תיושם ההחלטה.



בימין מאתגרים את הממשלה בשורה של הצעות חוק "בעייתיות". כך למשל מבקשת שדולת ארץ ישראל בכנסת בראשות הח"כים יואב קיש ובצלאל סמוטריץ', לקדם בכנס החורף הצעת חוק לסיפוח מעלה אדומים, מה שיוסיף לכאבי הראש של ראש הממשלה, החושש מתקופת הדמדומים של כהונת נשיא ארה"ב, ברק אובמה.



גם המאבק העיקש של המתנחלים, ובראשם פעילי התנחלות עמונה, ידיר שינה מעיני נתניהו. שכן, ככל שיתקרב מועד פינוי המאחז הבלתי חוקי, על פי הוראת בג"ץ, כך יילך ויגבר הלחץ על ראש הממשלה לקדם חוק שיסדיר את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות אחרות הצפויים לגורל דומה.



כבר היום צפויות להתקיים שלוש הפגנות גדולות מחוץ למשכן הכנסת. האחת של אלפי תושבי הצפון בהובלת כ־40 ראשי רשויות מהגליל והגולן, המוחים על כך שתקציב המדינה הקרוב לא כולל את התקצוב שהובטח לשיקום ולפיתוח הצפון בהיקף של כ־18 מיליארד שקל. נוסף לכך, ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, יוביל היום שיירת אוטובוסים ומשאיות ממעלה אדומים לעצרת מרכזית מול הכנסת בדרישה להחלת הריבונות הישראלית על העיר.



מהעבר השני של המתרס יצעדו היום כמה מאות פעילות שלום מארגוני שמאל מבית ראש הממשלה בירושלים לעבר משכן הכנסת. שם הם ידרשו מחברי הכנסת ומהשרים להתחיל ולפעול למען הסכם מדיני עם הפלסטינים.