יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק בוז'י הרצוג, פתח היום (שני) את כנס החורף של הכנסת עם נאום חריף כנגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אותו האשים בביטול הדמוקרטיה והוסיף כי מהלכיו "זהים להפיכה צבאית קלאסית, שכוללים השתלטות, דיכוי, ופירוק מבצרי הדמוקרטיה". לאחר מכן המשיך וטען כי נתניהו טרוד בענייניו האישיים, וכי הוא אינו יכול לנהל את המדינה. לאחר מכן הוא תקף גם את התנהלות חברי הקואליציה וגם את השרה מירי רגב. לאורך כל הנאום, נתניהו חייך לעברו של הרצוג.



"אדוני ראש הממשלה , הטקס מתקרב לסיומו. אתה יודע את זה, רוב חבריך יודעים את זה ומרבית אזרחי ישראל חשים בכך. אתה מוביל את ישראל למקומות לא טובים , אתה מותש , רדוף , טרוד בעניינך האישיים ואם לא תתעשת זה יגמר בבכי. אין לי ספק שאתה פטריוט אמיתי ואוהב באמת את מדינתך ועמך. אבל דרכיך מובילות אותנו לתהום. שנה במהירות את דרכיך או פרוש בכבוד בטרם פורענות. מיומך הראשון כראש ממשלה וביתר שאת מאז הבחירות האחרונות אתה מוביל, תחת שיח בלתי פוסק של שנאה והסתה, הפיכה – הפיכה בחסות הדמוקרטיה והרוב שיש לך בפרלמנט שלנו".



"העקרונות והיעדים זהים להפיכה צבאית קלאסית - השתלטות, טיהור, דיכוי ופירוק מבצרי הדמוקרטיה, שבתחושת הנרדפות שלך הם קיני התנגדות ואיום על שלטונך: מערכות התקשורת, המשפט, הביקורת ,קציני צבא ומפקדי המשטרה וכוחות הביטחון, שירות החוץ ומובילי הדעה, התרבות והרוח".


נתניהו על דוכן הכנסת. צילום: פלאש 90
נתניהו על דוכן הכנסת. צילום: פלאש 90



"תתבגר כבר"

הרצוג הוסיף: "בכוונת מכוון אתה פועל לשיתוק עולם התקשורת. מנסה להשפיע פסיכולוגית על כל מי שמותח עליך ביקורת. מתווכח עם כל עיתונאי וכל אולפן.  כל ראש ממשלה חטף פה כהוגן, כל קודמיך היו בקו האש. זה המקצוע. אגב לא רק בממשלה, אלא גם באופוזיציה. תתבגר כבר, זו הזירה בה אנו חיים. תומס ג'פרסון פעם אמר, "חירותנו  תלויה בחופש העיתונות ואם חופש זה יוגבל, לא נוכל להמשיך". הניסיון להתוות לתקשורת קו מסוים, הוא השקר הגדול ביותר והאסון הגדול ביותר לדמוקרטיה. ועוד אמר ג'פרסון – "לו ניתן לי לבחור בין ממשלה ללא עיתונאים ועיתונות ללא ממשלה, הייתי בוחר ללא פקפוק באפשרות האחרונה".



ח"כ הרצוג דיבר גם על הפילוג בעם והוסיף: "היריבות האידאולוגית בתוכנו עמוקה, קשה ומרה ולאחרונה שוב החלה לגלוש למחוזות המסוכנים שבעבר כבר גבו מאתנו מחיר נורא - נפשו של מנהיגנו האהוב יצחק רבין ז״ל שאת יום הירצחו נציין בימים הקרובים בעצרת זיכרון שהמחנה הציוני יוביל בכיכר רבין. מכאן אני קורא לכל מי שחרד לדמותה של המדינה והדמוקרטיה שלנו לבוא להתייצב בכיכר ולהיאבק. אסור לנו לשכוח את לקחי נובמבר 1995 והתקופה שקדמה לו בדיוק כפי שאסור לנו לשכוח את לקחי אוקטובר 1973".



"אתה מאפשר להזדמנות אזורית היסטורית לחמוק לבלי שוב, בדמות המדינות המתונות באזור שמעוניינות לסיים אחת ולתמיד את הסכסוך אתנו כדי שיחד נתמודד מול איומים על היציבות ושלום באזור כולו. ההתנהלות המדינית שלך עלולה להוביל לצערי בסופו של יום לחזרה לקווי 1967, לאובדן הסיכוי לשמור את גושי ההתיישבות בידינו ולחלוקה כפויה של ירושלים".



"בד בבד, על ישראל ליטול לידיה את היוזמה ולעצב בעצמה את אופייה ועתידה בחתירה פעילה ומתמדת לסיום השליטה בעם אחר, להשגת הסדרי ביטחון ויחסי שלום עם העם הפלסטיני וכל מדינות האזור, לטיפוח יחסי החוץ , דמותה ומעמדה של מדינת ישראל בקרב הקהילה הבינלאומית. רק בהתקיים שני אלה תוכל ישראל לשגשג ולשכון לבטח, להגשים במלואו את החזון הציוני ולבסס לנצח את ייעודה כביתו הלאומי של העם היהודי".