לקראת סוף כהונתו: דיפלומטים ישראלים מתכוננים לאפשרות שהנשיא האמריקני ברק אובמה עלול לנסות לכפות החלטה לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. למרות שהבית הלבן לא התייחס באופן רשמי לנושא, מקורות של "הוול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי הבית הלבן ביקש ממחלקת המדינה לפתח במשך השבועות האחרונים מספר פתרונות אפשריים שיביאו לסיום הסכסוך.



אחת האפשרויות הנבחנות היא לאפשר למועצת הביטחון של האו"ם לגנות את הבנייה בהתנחלויות או לתת חסות להחלטה כזאת, ייתכן שלצד תקנות מס שיאפשרו שלילת מעמד פטור מס של אנשים או גופים המעורבים בבנייה בהתנחלויות. הממשל הטיל וטו על החלטה כזו בשנת 2011 על רקע "סיכון של שני הצדדים להתחפר בעמדותיהם אף יותר", כך שזה לא רחוק מהמציאות. עם זאת, גינוי של ההתנחלויות תמיד היה דרך פופולרית להרוויח נקודות ממתנגדי ישראל והחלטה כזאת עשויה לפגוע בדרך הפרוגרסיבית בה עשויה להזכר כהונתו של ברק אובמה.



אפשרות שנייה היא חתירה להכרה רשמית במדינה פלסטינית במועצת הביטחון באו"ם. הדבר ייפגע בעמדתו ארוכת השנים של הקונגרס האמריקני כי לפלסטין אין את המאפיינים הדרושים למדינה, בהם טריטוריה מוגדרת וממשל יעיל, למרות שייתכן שאובמה יתגבר על מכשול זה בעצם ביצוע הפעולה ובכך למעשה יתגרה ביכולת של הנשיא או הנשיאה הבאים לשנות אותה.



שתי הפעולות יפורשו כתמיכה בפעילי ה-BDS ויעודדו סנקציות נגד ישראל. בנוסף, ייתכן שישראלים ותומכי המדינה בחו"ל עלולים לספוג הטרדה משפטית בעקבות זאת: הדבר עלול להביא להפללת הצבא וכל מילואימניק שמשרת בו, בטענה שמדובר בפעילות שמשרתת את הכיבוש. האם אובמה מעוניין להיזכר כנשיא שהפליל את אזרחי ישראל?



האופציה השלישית והגרועה ביותר תהיה הגדרת פרמטרים במועצת הביטחון עבור הסכם קבע בין ישראל והפלסטינים. צרפת רוצה לעשות זאת כבר זמן מה, והממשל עלול לתת להחלטה כזאת לעבור בעצם זה שלא יטיל וטו על כך. לטענת הוול סטריט מדובר בהחלטה שגויה כיוון שהקו הרשמי של הממשל במשך שנים טען כי ישראלים ופלסטינים מסוגלים להגיע להסכם שלום, וכי המאמץ לכפות אחד לא יהיה יעיל. לא משנה איזה פרמטרים יכפה הממשל הם יהיו בלתי קבילים מבחינת ממשלת ישראל בין אם תהיה ממשלה ימנית או שמאלנית, ויהרסו את מה שנשאר ממחנה השלום. בנוסף, הפלסטינים יעוטו על ההזדמנות ולמנהיג פלסטיני עתידי לא יוכל להביא אותם לשולחן המשא ומתן. בנוסף, ידיהן של המדינות הערביות יהיו קשורות והם לא יוכלו לשמש כמגשרים בנושא. וכך, היחסים בין ישראל והפלסטינים יוקפאו שוב.