מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנים 2018-2017. כעת יועבר חוק התקציב לוועדת הכספים להכנתו לקריאה שנייה ושלישית ואילו חוק ההסדרים יפוצל בין שורה של ועדות בכנסת.



גובה התקציב לשנת 2017 הוא 359.7 מיליארד שקלים ולשנת 2018 376.7 מיליארד שקלים. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2016 ל- 2018 עומד על 8.3%, כאשר הגידול הריאלי לשנת 2017 הוא 5.2% לעומת 2016. יעד הגירעון יעמוד בשנתיים הבאות על 2.9% מהתוצר. עקרונות התקציב מתבססים על חלוקה צודקת של המשאבים הלאומיים, טיפול במשבר הדיור, הפחתת יוקר המחיה, עידוד הצמיחה ושיפור הפריון.



בהציגו את חוק תקציב אמר שר האוצר משה כחלון: "אני יודע שאפשר לעשות יותר. אבל לקום בבוקר ולדעת שאתה קם לעשות למען כל תושבי מדינת ישראל. זה כיף לא נורמלי".



נאומו של כחלון נישא בפני אולם מליאה ריק כשבולטים בהיעדרם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומרבית השרים וחברי הכנסת של הליכוד. גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן לא טרח להיכנס לאולם ולשמוע את נאום התקציב.



כחלון התייחס בדבריו גם למשבר הדיור, נושא הדגל שלמענו יצא לבחירות בראש מפלגת כולנו ואמר: אני לא יצרתי את המשבר, רק התנדבתי לפתור אותו ואתם יודעים מה אומרים על מי שמתנדב. וזה לא סוד שאנחנו מפלגה חשובה מבחינה קואליציונית ואני יכולתי לבחור כל תפקיד חוץ מראשות הממשלה:".


בעניין מס הדירה השלישית אמר כחלון :"אין דילים ולא היו דילים. אני מאמין במס הזה. יש קבוצות כוח חזקות שנאבקות בנו - אנשים שיש להם כסף וכוח, וזה לא סתם שהגענו לאן שהגענו".



כחלון הציג במהלך הנאום את הישגיו מאז שנכנס לתפקידו. בין היתר אמר כי "בהחלטה מנהלית שלי כשר אוצר, תיקנו עוול היסטורי והכרנו לראשונה בניצולי שואה יוצאי מרוקו, עיראק ואלג'יר. ואני שמח שיצאה לי סגירת מעגל עם ניצולי השואה מעדות המזרח, שלא הוכרו. רצה בורא עולם ונהייתי שר האוצר, ושאלה למה? למה מרוקו ואלג'יריה לא מקבלים? ענו לי שזו החלטה מנהלית של שר האוצר. ואני מעולם לא דיברתי על עצמי בגוף שלישי- אבל שר האוצר אמר- עכשיו תתני להם. תיקנו עוול של הרבה שנים ואני גאה בכך".



עוד אמר כי "בשני הרבעונים האחרונים, נתוני הצמיחה מרשימים ואנחנו ממשיכים את הפעולות הרבות בכדי שהמגמה תימשך. גם הרבעון השלישי ממשיך במגמת צמיחה. יחס החוב התוצר מעורר קנאה בעולם, ממשיך להיות נמוך בצורה ניכרת בהשוואה בינ"ל ועומד על פחות מ-65%. הוא מהנמוכים בעולם כולו".



כמו כן ציין כי "הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על כ-2.2%, נמוך משמעותית מיעד הגירעון שתוכנן. שימו לב שהצמיחה היא בממוצע 3.6 והגירעון 2.2- חברים זה משק איתן. חברות הדירוג המובילות בעולם ממשיכות להביע את אמונם בעוצמתה של הכלכלה הישראלית. ישראל שמרה על דירוג האשראי שלה ואף שיפרה את אופק התחזיות להמשך. ישראל שומרת על יציבות והיא מקור טוב להשקעה".



בעת הצגת התקציב התפתחו חילופי דברים קשים בין כחלון לבין יו"ר שדולת הצפון ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) על רקע גריעת תוכניות הצפון מתקציב המדינה. "מה עם תוכנית הצפון", קרא ח"כ מרגלית לעבר שר האוצר שהשיב לו בזעם: "כל המחאה הזו של הצפון שהייתה בכנסת זו הצגה. הבאת לכאן ילדים ישצעקו סתם ויעשו הצגות".



"הצגה?", ענה לו ח"כ מרגלית. "לעזוב את הגליל בשל שירותי רפואה זו הצגה? לעזוב את הגליל כי אין מקומות עבודה זו הצגה? תתבייש".