הסערה סביב מכתבה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור לשרת המשפטים איילת שקד, בו הביעה את זעמה על הכוונה לשנות את חוק הוועדה למינוי שופטים לא עוצרת. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס היום (חמישי) בביקור בבאר שבע כי "לצערי בעשרות השנים האחרונות יש התערבות הולכת וגוברת של אקטיביזם של מערכת המשפט בממשלה. לדוגמא, ביטול החוק נגד מסתננים שגרם למצב בו דרום ת"א מוצפת והממשלה לא יכולה לפעול. הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו". 



הבוקר שלחה השופטת נאור מכתב לשרת המשפטים, בו מתחה עליה ביקורת חריפה משום שלא הביעה הסתייגות מהצעת החוק לשנות את "חוק סער", המצריך רוב של שבעה כדי לבחור בשופט. הצעת החוק היא אמנם הצעת חוק פרטית, אולם מאז הפרסומים בכלי התקשורת לפיהם הצעת החוק היא מטעמך - לא נשמעה מפיך כל הסתייגות מהצעת החוק או מעיתוי העלתה", כתבה נאור. "בנסיבות אלה אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה מצידך".



"סבורה אני שראוי היה שתשוחחי עמי בעניין מבעוד מועד", הוסיפה נאור. "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, אז 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו".



נאור הוסיפה כי במצב הדברים הנוכחי, שופטי העליון שחברים בוועדה לבחירת שופטים אינם יכולים להמשיך להתייעץ עם שקד בנושא. "לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'", ציינה. "לפיכך אני נאלצת להודיע לך כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות".



"רוח רעה נושבת מהליכוד"


מנגד, שר המשפטים לשעבר דן מרידור קרא בראיון ליומן הצהריים ברשת ב' לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את ההתקפה על בית המשפט העליון. "אני מכיר את נשיאת העליון הרבה שנים. היא אדם מאוד מתון וזהיר בהתבטאויתיו. אם השתמשה בביטוי של 'אקדח המונח על השולחן' כל הגורמים צריכים לשאול איך הגענו לפה. שמעתי שר בממשלה משווה את שופטי העליון לאויבי ישראל. בית המשפט העליון עושה את תפקידו: לרסן את הממשלה ולהיות בלם במשטר דמוקרטי".



"כל הגורמים צריכים לשאול איך הגענו לפה". מרידור. צילום: פלאש 90
"כל הגורמים צריכים לשאול איך הגענו לפה". מרידור. צילום: פלאש 90



לדברי מרידור, יש איש אחד שחייב להשמיע את קולו - ראש הממשלה. "אני מקווה שקולו ישמע. בעבר התייצב ראש הממשלה והגן על המערכת. גם עכשיו תפקידו לעצור את המהלך ואת ההתקפה על מערכת המשפט". עוד אמר השר לשעבר, כי "הרוח הנושבת מכיוון הממשלה ומהמפלגה השלטת היא רוח רעה. אני לא מעלה על דעתי אפשרות שדבר כזה היה קורה כשהליכוד היה ליכוד של מנחם בגין ואני הייתי שר משפטים שלו. זה שינוי גדול לרעה. אין אדם מלבד ראש הממשלה שיכול לעצור את הרוח הזאת".



גם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק הגיב לסערה וכתב בטוויטר כי "מתקפת הממשלה נגד בית המשפט העליון בעניין מינוי השופטים ועמונה נראית כמו ׳ניסיון סחיטה באיומים׳" ותהה ולמה נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, אהרון ברק ודורית בייניש שותקים.



הפשרה של בן דהן
  

בתוך כך, סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי) שוחח עם שרת המשפטים איילת שקד והציע פשרה בעניין הצעת החוק בעניין הוועדה לבחירת שופטים. "במדינה דמוקרטית יש הפרדת רשויות ברורה בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. אני מכבד את נשיאת בית המשפט העליון, אבל עם כל הכבוד היא אינה יכולה לומר לכנסת מה לחוקק ומה לא לחוקק, ובוודאי תמיכה בחוק אינה עילה להפסיק שיתוף פעולה עם שרת המשפטים".



עם זאת, אמר בן דהן כי הוא מתנגד להצעת החוק כפי שהוצעה על ידי ח"כ רוברט אילטוב, כיוון שהיא מחזירה אותנו למציאות שבה אנשי המשפט יכולים לבחור שופט לבית המשפט העליון בלי מעורבות של הפוליטיקאים ואנשי הציבור. "אני לא רוצה מצב שבו שופטים שמכריעים גורלות של אזרחי ישראל, ייבחרו על ידי משפטנים בלבד או על ידי פוליטיקאים בלבד. אני מציע פשרה, שבמסגרתה שופטי בית המשפט העליון ייבחרו ברוב של שישה. לא חמישה כמו שמציע אילטוב ולא שבעה כפי שקיים היום. כך נציגים השונים בוועדה יקבלו ביטוי".