יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, התארח היום (שבת) באירוע שבתרבות בחולון וטען כי לא ישתתף בעצרת לזכר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל כיוון ש"רצח רבין זה לא רצח פוליטי. רצח רבין נעשה על ידי אדם שניסה לעצור תהליכים ולא על ידי פוליטיקאים, כפי שמנסים לצייר". עוד טען כי "עצרת רבין צריכה להיות ממלכתית וממומנת על ידי כספי המדינה בהחלטת ממשלה". 



יגאל עמיר. "אדם שניסה לעצור תהליכים". צילום: נעם וינד



ביטן: "בדקנו את הפייסבוק של שלושה מבכירי התאגיד"

ביטן התייחס באירוע גם לעתידו של התאגיד הציבורי. הוא הצהיר כי בסיומו של תהליך התייעצות ודיוני וועדת המנכ"לים שהקים ראש הממשלה, התאגיד ייסגר: "לא היה צריך להקים את הצוות. היה צריך לסיים את העניין. להקים או לא להקים את התאגיד. שום דבר לא ייקבר. משמעות הצוות זה לבדוק האם אפשר להתכנס בהתייחס לתקציב. אני לא יודע מה יהיו תוצאות המהלך שלי. היחיד שנלחם ומתנגד זה כחלון. הקמת הצוות היא פירוק התאגיד בסופו של תהליך. יש היררכיה. ראש הממשלה הוא המחליט בסוף".

עוד אמר כי "מדובר בתאגיד שמאלני אנטי ממשלתי. בדקנו את הפייסבוק של שלושה מבכירי התאגיד", אמר ושלף מכיס חולצתו פתק כתום, שעליו צוינו שמותיהם של עובדים ובכירים בתאגיד. "עקבנו אחרי הודעות הפייסבוק שלהם. מחר אציג לתקשורת את מה שהם פרסמו. הם שכרו מכספי הציבור לוביסטים שיילחמו נגדי ונגד ראש הממשלה. הם יצאו נגדי ואפילו רשמו עליי שאני שמן. איך זה קשור? המאבק שלי הוא מאבק ציבורי נכון שתלוי בסופו בראש הממשלה". לדבריו "מדובר באנשים שמאלניים באופן מובהק. הם רוצים לממש את האג'נדה שלהם ברשות החדשה במימון של הציבור. זה לא מקובל עליי ואלחם על כך עד הסוף". עוד טען כי "ברשות השידור יש פיקוח".

בהתייחס לטענה שהוא פועל ממניעים עדתיים, בעקבות הראיון שנתן לחדשות 2 ובו כינה בזלזול את ראש הדסק הכלכלי של התאגיד, שאול אמסטרדמסקי, 'אמסטרדם', ענה ח"כ ביטן: "האשימו אותי ב"הארץ" שאני יוצא נגד אשכנזים כי אני מרוקאי וטעיתי בשם. יש לי בעיית זיכרון שמות. יש ניסיון ליצור חוסר לגיטימציה לדבריי. אני לא סלאח שבתי. אני בז לכל מה שאומרים. זה ספין מגעיל של עיתון הארץ שמבחינתי הוא לא עיתון ואני שוקל להגיש נגד העורך תביעה. נמאס לי ממנו".



באשר לאיום הבחירות של ראש הממשלה בעניין התאגיד אמר כי "העיתונות והתקשורת מתעסקים בנושא כל היום בצורה אובססיבית תוך כדי ניגוד עניינים מובהק. התקשורת באה בגישה סובייטית. נלחמת על עצמה ורואה במלחמה על התאגיד כדבר הכי חשוב באופן אובססיבי. אנחנו לא מפחדים מהתקשורת. אתם ממשיכים בשקרים הלוך וחזור. המפרק שנמצא היום הוא יחליט מי יחזור לעבודה. יש הבדל בין 200 עובדים ל1000 עובדים בני 50 פלוס שגם להם צריך לדאוג".



בתגובה לשאלה האם יהיו בחירות בקרוב, טען כי "נתניהו ביקש ממני להוריד להבות. אין לי כלום נגד כחלון. הסיבה שיכול להיות שנלך לבחירות היא כי אי אפשר לפתוח דגלים כל היום. כחלון הוא לשון מאזניים בממשלה ובקואליציה ואם הוא יתנגד כל הזמן הוא לא יאפשר לליכוד לקדם דברים. אנחנו רוצים לעבוד בשיתוף פעולה. אם נעבור את החודש הקרוב, בנושא עמונה ובנושא התאגיד, לא יהיו בחירות".



אולפני התאגיד. "רשמו עליי שאני שמן". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ארגון העיתונאים: "נפנה ליועמ"ש לממשלה לבחון את חוקיות מעשי ביטן"


ארגון העיתונאים התייחס לדברי ביטן על המעקב שנעשה אחר עיתונאי התאגיד: "ההתבטאות של יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, והמעשים החמורים שהיא משקפת מהווים חציית קו אדום. זו גם פגיעה בפרטיות של עיתונאי התאגיד, גם ניסיון מקארתיסטי לתייג עיתונאים ולהלך עליהם אימים וגם אפליה פסולה על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. עם צאת השבת, יפנו היועצים המשפטיים של ארגון העיתונאים ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיחקור את חוקיות מעשים אלה".



יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן תקף בחזרה וטען כי "צביעות העיתונאים חוגגת. להם מותר לחטט בפייסבוק של אנשי ימין ולהשתמש בזה כדי למנוע מינויים לתפקידים במדינה כפי שעשו לדוגמא המקרה של רן ברץ, כך עשו כמעט בכל מינוי שהליכוד מביא. התקשורת מחטטת בעמודי הפייסבוק כדי למצוא ולו שמץ של התבטאות כדי לפגוע במועמד. אך כשזה נוגע להם מותר לקלל, לפגוע ולהסית ללא כל הפרעה בשם חופש הביטוי. אני מאשים את התקשורת בצביעות. את ההתבטאויות של ראשי התאגיד לא חיפשתי בפיייסבוק, הן הגיעו לפתח ביתי כנראה מאנשים שנמאס להם מהצביעות של אלה המנהלים קמפיין מכוער בשם ״חופש הביטוי״, מה גם שהפייסבוק היא זירה ציבורית וכל שמתפרסם בה פתוח לעיני כל. מדובר בחלק מהמנהלים האחראים על הפעילות העיקרית של התאגיד והגיע הזמן שהציבור ידע מי נשלח למערכה בתאגיד שממומן מכספי ציבור ואשר על פי החוק צריך להיות ומגוון. מי שמאשים אותי במקארתיזם שיאשים את עצמו ואת חבריו העיתונאים בחוסר סובלנות כלפי כל מי שלא חושב כמותם". 



איילת שקד. "בבית היהודי רוצים שנשכח מהי דמוקרטיה". צילום: פלאש 90



לבני: "הממשלה רוצה להגיע למצב שלא יהיה מי שיעצור אותה - לא בגץ ולא תקשורת"


בהמשך התייחס ביטן לסכסוך בין שרת המשפטים איילת שקד לבין שופטת בית המשפט העליון מרים נאור. לדבריו, "ברוב המדינות הדמוקרטיות שיטת בחירת השופטים היא שונה. בישראל זה דרך חברים. צריך להנמיך להבות. אם זה יגיע לכנסת בהסכמה של כל המפלגות, אאלץ להעביר את החקיקה הזו בכנסת. אני בעד שינוי לדרך בחירת השופטים. נשיאת בית המשפט העליון לא צריכה לעשות ברוגז. אני מעדיף הסכמות אבל אם החקיקה תגיע בהסכמה, אעביר אותה". לגבי עמונה אמר כי מדובר ב"סמל. לא נפנה את יהודה ושומרון באמצעות צווי משפט. נצטרך למצוא פתרון".



אמירתו של ביטן כי רצח רבין אינו רצח פוליטי הציתה תגובות חריפות. ח"כ ציפי לבני שהתארחה באירוע שבתרבות במבשרת ציון ניצלה את אמירתו כדי להדגיש מדוע ישנו צורך מהותי להגיע לעצרת היום: "העצרת הערב היא להזכיר לכולם שיש פה דמוקרטיה וצריך להילחם עליה. החלטנו להרים את העצרת כי מה שקרה לפני רצח רבין קורה היום בישראל. אנחנו צריכים להזכיר את ההסתה שהייתה, להסתכל על מה שקורה היום – ולהילחם נגד זה. זה לא רק להזכיר את ראש הממשלה שנרצח – אלא להזכיר שיש פה דמוקרטיה שצריך להילחם עליה. כל מי שמבכה את פשע השנאה שהיה, צריך לבוא ולמנוע את פשע השנאה הבא. האופציה השנייה היא לשבת בבית ולהגיד שאין לנו סיכוי. נתניהו אמר השבוע לאופוזיציה מספיק עם הדכדוך – ואנחנו אומרים הערב שאנחנו לא מדוכדכים – אלא כועסים ורוצים להילחם".



לבני גם הגיבה בנושא הסערה סביב בית המשפט העליון: "הסיפור הוא לא איילת שקד ונאור אלא השקפת עולם שהבית היהודי מוביל והליכוד נגרר אחריו. הם מבינים שאם הם רוצים להחזיק את כל יהודה ושומרון בידינו, נצטרך לתת פתרון ל-2.5 מיליון פלסטינים שחיים שם – ואז תהיה התנגשות יום אחד בין ישראל היהודית לישראל הדמוקרטית. לכן הם רוצים שלאט לאט נשכח שיש דמוקרטיה ומהי דמוקרטיה. ובעיניהם דמוקרטיה זה שלטון החוק. בגץ חלש פוגע בכולם. אם הממשלה רוצה למנוע מבגץ לקבוע שעמונה לא חוקית – מחר בגץ לא יגן על אזרח שמישהו פלש לקרקע הפרטית שלו. בגץ חזק הוא השכפ"ץ של חיילי צהל מול תביעות בחו"ל. יועץ משפטי הוא לא פקיד ולא עורך דין פרטי, כמו ששקד חושבת. אני ממליצה ליריב לוין לחזור לקרוא את ז'בוטינסקי".



עוד הוסיפה: "הם רוצים להגיע למצב שלא יהיה מי שיעצור אותם. לא בגץ שמונע דברים לא חוקתיים, לא יועצים משפטיים, לא אופוזיציה, לא תקשורת. זה לא שני סיפורים שונים התקשורת ובתי המשפט – זה חלק מתוך מהלך ענק. זה לא עניין טכני של כסף לתאגיד או הרכב וועדת השופטים. התפקיד שלנו באופוזיציה זה לחשוף את המהלך הזה".



"החלק שמטריד אותי זה שהציבור לא מבין עד כמה זה נוגע לו", אמרה ליבני. "בגץ זה מגן של האזרח בישראל מול עריצות השלטון. אם היום הם לא רוצים לקבוע על זה שעמונה לא חוקית, מחר בגץ לא יעצור מישהו שפלש לקרקע הפרטית שלך. זה שיש כאן מערכת משפט חזקה ובגץ חופשי וחזק זה השכפץ של חיילי צה"ל בתביעות בינלאומיות. יועץ משפטי הוא לא פקיד ולא עורך דין פרטי., כמו ששקד חושבת. אני ממליצה ליריב לוין לחזור לקרוא את ז'בוטינסקי שדיבר על עריצות הרוב ואיך דמוקרטיה זה ערכים ושצריך לשמור זכויות מיעוט ובגין שדיבר על זה שגם ביער של ידיים לא צומחים עצי אמת. ביקשנו שיהיה נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת השופטים – כפי שהיה כל השנים והקואליציה ציפצפה על זה. לכן הגשתי הצעת חוק השבוע שתקבע את הנוהג שהיה תמיד – חבר אופוזיציה וקואליציה בוועדה".



נתניהו. "מוביל הסתה פרועה". צילום: מרק ישראל סלם



״ב-95' המסית היה ראש האופוזיציה - היום הוא ראש הממשלה"


תגובתו של מזכ"ל מפלגת העבודה וסגן יו"ר הכנסת, ח״כ חיליק בר להתבטאויותיו של יו"ר הקואליציה בעניין רצח רבין והתאגיד: "ליגאל עמיר אמנם לא היה פייסבוק לחטט בו - אבל לא צריך להיות יו"ר קואליציה כדי להבין שמדובר ברצח פוליטי באופן הכי מובהק שיש. לרצח קדמה הסתה מאורגנת, שנאה, רדיפה של הימין הקיצוני, סימון מטרות וקריאות בוגד. אותה שנאה, רדיפה, סימון והסתה קיימת בדיוק גם היום - נגד עיתונאים, שופטים, קצינים וכל מי שחושב אחרת מהממשלה. רק בגלל זה חייבים לבוא הערב לכיכר ולהילחם על הדמוקרטיה". בעניין המעקב אחר עיתונאים, אמר כי ״נראה שיו״ר הקואליציה עבר קורס מזורז בק.ג.ב הרוסי. סימון העיתונאים ותיוגם לאחר פשפוש בעמוד הפייסבוק שלהם הוא חציית גבול נוסף בשלטון הדמוקרטי המידרדר של ממשלת נתניהו, ועצוב עוד יותר שהדברים קרו ונאמרו ערב העצרת השנתית ליצחק רבין ז״ל".



ח"כ עומר בר-לב התייחס לאמירתו של דוד ביטן על כך שבעיניו רצח רבין לא היה רצח פוליטי: "בזה אחר זה נרמסים ונשחטים כל ערכי היסוד של מדינת ישראל על ידי שכירי החרב של נתניהו. דוד ביטן תפס את ההובלה והוא שובר כל מסורת דמוקרטית, והפעם חצה את הקו האדום. רצח רבין היה שריפה פירומנית של הכרעת הרוב במדינת ישראל, שריפת הדמוקרטיה. רצח רבין היה אירוע פוליטי מובהק בו אדם אחד לקח את החוק לידיים ורצח ראש ממשלה נבחר. אם סיפור עמונה שייך לימין קיצוני משיחי וסיפור התאגיד שייך לרצון נתניהו להשתלטות על התקשורת, אמירתו הבוקר של יו"ר הקואליציה היא הסיפור המסוכן מכולם - שאיפת הליכוד לריסוק הדמוקרטיה הישראלית".



תגובת יו"ר מרצ זהבה גלאון לדברי ביטן על רצח רבין: "רבין נרצח על רקע פוליטי ובשל דרכו המדינית להביא לסיום הכיבוש ולחלוקת הארץ. כתוצאה מהסתה של ראש הממשלה שעמד על המרפסת מי שאומר שזה לא היה רצח פוליטי מבקש להשכיח ולשחרר מאחריות את אלו במערכת הפוליטית שהיו שותפים ואחראים".



ח"כ אראל מרגלית בתגובה לדברי ביטן כי "רצח רבין אינו פוליטי": "ראש הממשלה שולח את אנשיו במטרה לשנות את ההיסטוריה. אף אחד לא יוכל להעלים את תהלוכת ארון הקבורה שבראשה נתניהו צעד, אף אחד לא יוכל למחוק את עצרת ההסתה בכיכר ציון שבה נתניהו היה הנואם המרכזי לקול ההמון שצעק ׳רבין בוגד׳. גם היום נתניהו מוביל הסתה פרועה. נגד השמאל, נגד ערביי ישראל, נגד עיתונאים. ההסתה שפושטת ברחובות יותר גרועה מההסתה של 95' כי היא מועצמת גם ברשתות החברתיות בצורה פרועה וחסרת תקדים. אז, המסית היה ראש האופוזיציה, היום מי שעומד מאחורי ההסתה הוא ראש הממשלה". 



ח״כ נחמן שי, המחנה הציוני, הגיב על דברי ח״כ ביטן: "הערב, בכיכר רבין תינתן התשובה לכל מי שמנסה לכתוב ההיסטוריה מחדש. עוד בחיינו מנסים בכירי במחנה הימין לשכתב את ההיסטוריה. רצח רבין היה אבי אבות של רצח פוליטי. אין יותר ממנו. הוא נועד לסכל תהליך פוליטי ואכן הצליח. הקרב על אוסלו הוכרע בשלש יריות אקדח. חזון השלום, עם זאת, עדיין חי, ורבים מאד בתוכנו ממשיכים להילחם עליו ולמענו״. בעניין המעקב אחר עיתונאים בפייסבוק: ״מק׳ארתי לא מת, הוא חי ובועט. אצלנו. מעקב אישי אחר עיתונאים כדי 'לחשוף' את דעותיהם הזכיר את החשוכים במשטרי העולם. 


כל זה קורה בשבוע שמאיימים על שופטי העליון ועל השידור הציבורי, הנכנס והיוצא. דמוקרטיה במצור". 



ח״כ תמר זנדברג: ״עיוות ההיסטוריה הפך להיות עניין שבשגרה עבור הימין הישראלי. כשיו"ר הקואליציה מרגיש בנוח לעוות את ההיסטוריה באופן בוטה כל כך בכל הקשר לרצח רבין, כמה ימים אחרי שיריב לוין משכתב מחדש את הטבח בכפר קאסם, זה סימן שהקואליציה פשוט איבדה את עצמה לגמרי והגיע הזמן להראות לה את הדרך הביתה״. עוד התייחסה למעקב שמבצע יו"ר הקואליציה אחרי פייסבוק של עובדי התאגיד: "כמו ב-1984 מיניסטריון האמת גם משכתב את ההיסטוריה וגם מנחיל את הדברים המותרים. זהו שפל חדש של מקארתיזם שהדבר החמור בו זה שהימין בכלל לא מבין כמה זה חמור ומתייצב כלהקה להגן על הבזיון".



ח"כ איציק שמולי על דברי ביטן בעניין רצח רבין: "אלה פשוט דברים מופרכים והזויים וניסיון בוטה לשכתב את ההיסטוריה. רבין נרצח כי בן הבליעל ביקש לקטוע את דרכו הפוליטית שקראה לפשרה מדינית ולשינוי סדרי העדיפויות במדינה; אם ח"כ ביטן זקוק לתזכורת מי עמד על המרפסת בכיכר ציון וניצח על מסע ההסתה והשלהוב שבסופו של דבר הובילו לרצח - נוכל לשלוח לו כמה תמונות שיבהירו עד כמה הרצח היה פוליטי".