המאבק לסיכול היוזמה הצרפתית התחדש: ראש המועצה לביטחון לאומי תא"ל מיל' יעקב נגל ושליחו המדיני של ראש הממשלה עורך הדין יצחק מולכו, נפגשו הבוקר (שני) בירושלים עם השליח הצרפתי לקידום היוזמה הצרפתית פייר וימונט. בפגישה הציג וימונט את עמדתה של צרפת לקידום היוזמה, כולל כינוס ועידה בינלאומית בסוף השנה. נגל ומולכו הבהירו לשליח הצרפתי באופן ברור וחד משמעי את עמדתה של מדינת ישראל, לפיה קידום אמיתי של תהליך השלום והשגת הסכם יבוא רק באמצעות משא ומתן ישיר בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, וכל יוזמה אחרת רק מרחיקה את האזור מתהליך זה.

לשליח הצרפתי הובהר כי ישראל לא תשתתף בוועידה בינלאומית כלשהי שתכונס בניגוד לעמדתה, וכי קידום ועידה כזו יפגע קשות באפשרות לקדם את תהליך השלום, מכיוון שהוא יאפשר לאבו מאזן ולרשות הפלסטינית להמשיך ולהתחמק מהחלטה להיכנס למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. "ישראל בטוחה ומצפה שצרפת לא תקדם ועידה או תהליך בניגוד לעמדתה הרשמית של מדינת ישראל", נאמר לוימונט.

ישראל: הדרך עוברת במשא ומתן ישיר


כזכור, יוזמת השלום הצרפתי, שאומצה על ידי מועצת האיחוד האירופי, קוראת לכינוס של ועידה אזורית בין ישראל לפלסטינים. ישראל דחתה את היוזמה וקראה לדבוק במשא ומתן ישיר במטרה לפתור את הסכסוך, עמדתה הרשמית של ישראל היא כי דרך הפעולה הטובה ביותר היא משא ומתן ישיר ובילטראלי אותו היא מוכנה לפתוח ללא תנאים מוקדמים.



נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין קרא בביקורו האחרון בחודש יוני בבריסל בנאומו בפני הפרלמנט האירופי להשקיע את מאמציהם בביסוס האמון בין ישראל לפלסטינים ולא להוביל ניסיונות כפיה של הסדר מדיני על ישראל.

"היוזמה הצרפתית שאימצו מוסדות האיחוד", אמר הנשיא, "סובלת בדיוק מאותם פגמים מהותיים. הניסיון לשוב למשא ומתן לשם משא ומתן, לא רק שהוא לא מקרב אותנו לפיתרון המיוחל אלא שהוא מרחיק אותנו ממנו. חתירה זו, להסדר קבע כעת, היא כרוניקה של כישלון ידוע מראש, שרק תדחוף את שני העמים עמוק יותר לחיק הייאוש", הדגיש.