בישראל מגיבים לתוצאות באמריקה: לאחר שדונלד טראמפ הדהים את העולם כשנבחר לנשיא ה-45 של ארצות הברית, במערכת הפוליטית מקווים כי טראמפ יקיים את הצהרותיו שהשמיע במהלך קמפיין הבחירות. בישראל נאחזים בהבטחתו להעביר את השגרירות לירושלים, דבר שיחזק את מעמדה של בירת ישראל בעולם מאחר וארצות הברית עד היום איננה מכירה בירושלים באופן רשמי כבירת ישראל. השר לשעבר גדעון סער צייץ בטוויטר: "בחירת טראמפ - הזדמנות גדולה לישראל. לבנות בהיקף רחב בירושלים ולהבטיח את עתידה. וגם - בניגוד לעבר - סיכוי להעברת שגרירות ארה״ב לירושלים". 





שר החינוך נפתלי בנט התייחס גם הוא לניצחונו של טראמפ: "אני מברך את נשיא ארצות הברית הנבחר דונאלד טראמפ. אנו מודים להילרי קלינטון על ידידותה לישראל. אנו בטוחים שהקשר המיוחד בין ארה״ב לבין ישראל יישמר, ואף יתחזק. זהו ניצחון האמת הפשוטה על המוסכמות הישנות והמתפוררות, נצחון האינטרס של המדינה על אינטרסים של אליטות שהולכות וקורסות אל מול עינינו".



בנט הוסיף: "זוהי הזדמנות אדירה לישראל להודיע מיידית על חזרה מרעיון הקמת פלסטין בלב הארץ, שהיא פגיעה ישירה בביטחוננו ובצדקת דרכנו. זוהי תפיסת הנשיא הנבחר כפי שמופיע במצעו, ובוודאי זו צריכה להיות דרכנו. חד, פשוט וברור. תם עידן המדינה הפלסטינית".



"הזדמנות אדירה לישראל". נפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני
"הזדמנות אדירה לישראל". נפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני




"הצלחתך היא הצלחתנו"


יושב ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין בירך את טראמפ על בחירתו עם פתיחת הדיונים במליאת הכנסת: "אני מבקש, בשמי ובשם כנסת ישראל, לשלוח מכאן מירושלים, ברכות לנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונאלד טראמפ ולסגנו, מייק פנס".


 


אדלשטיין הוסיף: "יחסי ארצות הברית וישראל היו מאז ומתמיד הדוקים וחמים, ואני משוכנע שכאלה הם יוסיפו להיות גם בעידן טראמפ. אני מאחל לאומה האמריקנית שתוסיף לעמוד מאוחדת אל מול האתגרים של אמריקה ושל העולם. הצלחתך, מר טראמפ, היא גם הצלחתנו".



שרת המשפטים איילת שקד בירכה גם היא את בחירתו של טראמפ ואמרה כי גם היא מצפה למעבר השגרירות האמריקאית לירושלים: "דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל. אני בטוחה שטראמפ ידע לנתב באומץ את העולם החופשי ליעדים מוצלחים אל מול המלחמה העולמית בטרור. זאת הזדמנות לממשל האמריקאי להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, בירת ישראל הנצחית. הדבר יסמל את הקשר ההדוק והידידות האמיצה בין שתי המדינות".



"יסמל את הקשר ההדוק בין שתי המדינות". איילת שקד. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
"יסמל את הקשר ההדוק בין שתי המדינות". איילת שקד. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



"היום תם עידן שתי המדינות"



לעומת זאת, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לא הסתיר את תקוותיו המדיניות לאור בחירתו של טראמפ וכבר פועל להיערכות מחודשת כשהודיע על כינוסה של שדולת ארץ ישראל לאור משמעות התוצאות. בהודעת הזימון שיצאה הבוקר לחברי הכנסת נאמר: "היום תם עידן שתי המדינות. ניצחון המפלגה הרפובליקנית, שערב הבחירות הסירה מהמצע שלה את רעיון שתי המדינות - מאפשר גם לישראל להשליך לפח האשפה של ההיסטוריה את הרעיון המסוכן הזה. היום תם גם עידן ההקפאה הארוכה שאובמה כפה על ישראל. נתכנס לחשיבה משותפת כיצד עלינו לפעול ועל האפשרויות החדשות שנפתחו לפנינו".



סמוטריץ' הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה ולממשלה כולה לעמוד מאחורי ההתיישבות ביהודה ושומרון, להודיע כבר היום על בניית אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון, לקדם תכנון ובנייה של ערים ויישובים חדשים ולהסיר את הקלון שהממשל הקודם ביקש להטמיע על ההתיישבות כמכשול לשלום".




"בקרוב יהיה גם שינוי בישראל"


ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) מסר כי ניצחונו של טראמפ מסמל רוח של שינוי: "הבחירות בארצות הברית הן המשך מגמה כלל עולמית של מיאוס מאליטות שלטוניות ותיקות, ורצון בשינוי חד וברור. בחירתו של טראמפ היא המשך של צונאמי חברתי, כלכלי ושלטוני, שאנו רואים במדינות רבות והוא יוביל לשינוי גם בישראל". 



הרצוג הוסיף: "ארצות הברית היא דמוקרטיה חזקה והקשר העמוק והחזק בין ארה"ב לבין ישראל הוא נכס בטחוני, עליו יש לשמור מכל משמר, גם עם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. זאת תקופה של שינוי בכל העולם, וכך יהיה בקרוב גם בישראל".



"תקופה של שינוי בעולם". יצחק (בוז'י) הרצוג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"תקופה של שינוי בעולם". יצחק (בוז'י) הרצוג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לניצחונו של טראמפ וצייצה: "ברכות לנשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ מאחלת לאמריקה ולעולם כולו שיממש את מה שהבטיח בנאום הניצחון - ולא בקמפיין".



עם זאת, בנאום הניצחון של טראמפ הוא עדיין לא התייחס לישראל ולסכסוך עם הפלסטינים, בדברים שנשא, שהיו בעלי אופי מפויס ועם מסר מרגיע לעולם הוא פנה לקהילה הבינלאומית ואמר: "אנחנו נתמודד בצורה הוגנת עם כולם, עם כל העמים, בלי עוינות, עם בריתות וללא משברים".