חברי כנסת ברשימה המשותפת הודיעו כי הם מתנגדים להצעת חוק הדגל של ח"כ אורן חזן (ליכוד) שתעלה מחר (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, והודיעו כי אם החוק יאושר הם לא יכבדו אותו. הצעת חוק מחייבת הצבה של דגל המדינה בכל אירוע שבו משתתף חבר כנסת בתוקף תפקידו. מארגני אירועים שיפרו את ההוראה יהיו צפויים לקנס של 5,000 ש"ח. ברשימה המשותפת מתנגדים להצעה שיזם ח"כ אורן חזן (ליכוד) לדבריו בעקבות כנס של עיתון "הארץ" בני יורק שבו הוסר דגל המדינה בשעת נאומו של בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת.



בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מטרתה היא "למנוע מצב שבו משתתף נציג רשמי של המדינה באירוע שבו לא מוצב דגל המדינה״. לטענת ח"כ חזן, "ח"כים יהודים וערבים לא מכירים בהכרח בסמלים של המדינה. כשאתה שליח ציבור ומוזמן לאירוע כלשהו, אתה מייצג את הכנסת ואת מה שהמדינה מסמלת. לא יכול להיות שתקבל במה כחבר כנסת, אבל לא תראה מחויבות כלפי המדינה". לדבריו, הצעת החוק תחייב הצבת דגל באולם בכל אירוע שבו ישתתפו חברי כנסת, ואם האירוע כולל נאומים, הדגל יוצב על הבמה ליד הדוכן. על הצעת החוק חתומים גם חברי הכנסת נאוה בוקר, חמד עמאר ועודד פורר. יו"ר הקואליציה דוד ביטן החליט להסיר את חתימתו מההצעה.



ח"כ טיבי: "מתכוון לעבור על החוק"


ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הגיב על הצעת החוק של ח"כ חזן ואמר "בשעה שהתהליך המדיני שוכב כפגר מת, המארג החברתי נפרם וישראל מובילה בארגון ה-OECD במספר העניים, חברי הקואליציה מתמקדים בדבר היחיד שהם טובים בו: פופוליזם זול וזריעת שנאה. ולמקרה שההצעה המגוחכת הזו תעבור אצרף גילוי נאות: בכוונתי לעבור על החוק".



ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הגיב להצעת החוק ואמר כי "דגל ישראל הוא סמל לאומי-יהודי וציוני באופן בלעדי ואקסלוסיבי, ומובן שהאזרחים הערבים אינם יכולים להזדהות אתו. כפיית הדגל על חברי הכנסת הערבים בכל אירוע שלהם סותרת את חופש הביטוי וחופש המצפון וטמונה בה פגיעה קשה בפעילותם. הצעת החוק גם סותרת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". לדבריו "במדינה דמוקרטית הדגל הוא משאב סימבולי ששייך לכלל האזרחים, ומדינת ישראל נכשלה במשך כשבעים שנה לאמץ סמל משותף לכל אזרחיה״.



המכון לדמוקרטיה: "החקיקה תמנע מנציגים רשמיים השתתפות באירועים בעולם"


בתוך כך המכון הישראלי לדמוקרטיה שלח לחברי ועדת השרים לחקיקה חוות דעת הקוראת להם להתנגד ליוזמה. כותבי חוות הדעת, פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, מסבירים כי "החוק המוצע פוגע בחופש הביטוי של נציגי הציבור באופן בלתי סביר". עוד מוסיפים הכותבים, כי "חקיקה שכזו תמנע השתתפות של נציגים רשמיים באירועים גם אם קיים אינטרס ציבורי להשתתפותו של נציג ישראלי בהם ואף עשויה לשמש כתירוץ למוסדות וארגונים מסוימים בכדי לדחוק ולמנוע מנציגים ישראלים להשתתף באירועים".



לבסוף מציינים החוקרים, כי "מדובר בפגיעה קשה בנציגי הציבור שיבקשו להופיע בכנסים המאורגנים בקרב החברה הערבית, בה ההזדהות עם סמלי המדינה היא נמוכה וכך יהפכו כנסים אלו לאנטי ממסדיים". לאור הפגיעה באינטרס הישראלי ובחופש הביטוי, קוראים החוקרים להתנגד להצעה ולהורידה מסדר היום.



במכון הישראלי לדמוקרטיה מוסיפים, כי הצעת החוק היא עוד נדבך בשורה של אלפי הצעות חוק פרטיות שחלקן הן בגדר "הצהרות חוק" שמטרתן אינה לשרת את הציבור ואין בהן כל צורך מהותי. ממחקרי המכון עולה, כי ישראל היא שיאנית העולם בחקיקה פרטית וטוב יעשו חברי הכנסת אם ימנעו מחקיקת יתר שאינה מוסיפה כבוד למעמדו של בית הנבחרים".