חברי כנסת מימין ומשמאל הגיבו הערב (ראשון) לאישור חוק ההסדרה בוועדת השרים לחקיקהחוק ההסדרה מאפשר להגן על אדמות ההתנחלויות מפני תביעות משפטיות של פלסטינים. על פי הצעת החוק, פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם, אלא יקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. 



כצפוי, בימין בירכו על אישור החוק. שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) הגיב לאישור החוק והגדיר אותו כ"מהלך היסטורי": "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש ממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".



גם חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), מיוזמות החוק, ברכה על אישור חוק ההסדרה בוועדת השרים "התקדמנו שלב נוסף בתהליך שיתקן עוול ויביא נורמליזציה למשפחות רבות המשרתות את המדינה , משלמות מיסים ובונות את ביתן כחוק. מוקדם לומר שניצחנו שכן צפויות עוד מהמורות בדרך ליצירת שוויון זכויות כלפי אותם תושבים. 50 שנה אחרי שחזרנו לשטחי ארץ ישראל כולה עושה המדינה צעד נוסף להסדרת ההתיישבות", אמר מועלם.



"נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו". נפתלי בנט, מרים אלסטר, פלאש 90
"נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו". נפתלי בנט, מרים אלסטר, פלאש 90



גם בליכוד בירכו על המהלך. חבר הכנסת יואב קיש, יושב ראש שדולת ארץ ישראל ואחד מיוזמי החוק טען כי "נבחרנו כדי להנהיג שלטון לאומי ימני - כך נהגה היום מפלגת השלטון. זהו יום גדול להתיישבות ביהודה ושומרון ולשלטון החוק בהובלת הליכוד. אישורו של חוק ההסדרה בוועדת השרים משמעותו אחת - ההבנה שמדובר בחוק שיעשה צדק בסוגיית הקרקעות ביהודה ושומרון. גם מבקריה הגדולים של ההתיישבות מבינים כי מדובר בפתרון מוסרי לשני הצדדים. החוק קובע שאם הוקם ישוב ביהודה ושומרון, ובדיעבד התגלה כי הוא יושב על קרקע פרטית, הוא לא יפונה (תוך פגיעה באנשים שכבר רכשו בתים בישוב) אלא יוסדר כחוק וקובע מנגנון פיצוי מוגדל לבעלי הקרקע, כדי שגם הם לא יפגעו. הממשלה, מפלגת השלטון והעומד בראשה נבחרו להנהיג ממשלה לאומית - חיזוק ההתיישבות הוא חלק בלתי נפרד ממנה".



"רצח מורשת רבין" 


בשמאל לעומת זאת טענו כי החוק מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי ופוגע במעמדה של ישראל בעולם. יושבת ראש התנועה ציפי לבני, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו והטילה את האחריות לנזקי החוק לפתחו. "מול הנזק הגדול של חוק ההסדרה צריך להתייצב ראש ממשלה, להגיש ערר ולקבוע בעצמו מתי יתקיים הדיון בממשלה. אם נתניהו נותן לזה לעבור - האחריות הבלעדית היא עליו ושום קריצה לא תעזור. חוק ההסדרה הוא נזק לשלטון החוק בבית, נזק למדינת ישראל בחוץ ומעביר מסר שכל דאלים גבר מול ראש ממשלה חלש", אמרה ליבני.



"השרים מצפצפים על ראש הממשלה". זהבה גלאון, צילום: מרק ישראל סלם
"השרים מצפצפים על ראש הממשלה". זהבה גלאון, צילום: מרק ישראל סלם



גם יו"ר מרצ זהבה גלאון האשימה את הממשלה בהכשרה של גניבה וגזל: "הממשלה נכנעה לימין הקיצוני, ומחוקקת חוק עוקף בג"ץ שנועד להכשיר גניבה שכבר נעשתה, של שוד אשמות פלסטינים. חוק ההסדרה לא נועד רק להסדיר את עמונה. אם הוא יעבור - יכשירו באותה צורה בנייה בלתי חוקית של עוד בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. שרי ממשלת ישראל מצפצפים לא רק על בג"ץ, אלא גם על ראש הממשלה, רק כדי להתחנף לחבורת מתנחלים פורעי חוק". חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) הגיב גם הוא לאישור חוק ההסדרה ואמר כי "הוא מתאים למשטרים רודניים. החוק הוא פיגוע מכוון בחזון המדיני של רבין. הגיע הזמן להתעורר ולהחליף את ההנהגה בישראל".



אדם נוסף שהתנגד לחוק ההסדרה הוא שר הביטחון אביגדור ליברמן, שטען כי החוק ייפגע ביחסינו עם ממשל טראמפ המתגבש: "כל מי שחרד לעתידה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, מבין שברגע זה הדבר החשוב ביותר הוא לתאם את העמדות עם הממשל האמריקאי החדש. זו פעם ראשונה שיש ממשלת ימין בישראל, ונשיא רפובליקני ורוב רפובליקני בסנאט ובקונגרס. לכן, אסור לקבוע עובדות בשטח ולהביך את הממשל הנכנס, הכל חייב להיות מוסכם ומתואם. אני מקווה שנגיע עם ממשל טראמפ לאישרור מחדש של הסכמות שהיו בין הנשיא בוש לראש הממשלה שרון, כפי שבאו לידי ביטוי בחלופת המכתבים ביניהם. בעבר הימין עשה טעויות גורליות, כך ב-92' כשהתחיה הפילה את שמיר וקיבלנו את אוסלו, וכך ב-99' חנן פורת ז"ל הביא לבחירות מוקדמות ואהוד ברק הגיע לשלטון. אני מקווה שנדע להתנהל נכון ולא נעשה טעויות נוספות", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.