לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינתה הבוקר (שני) את "חוק המואזין" ו"חוק ההסדרה" שאישרה הלילה ועדת השרים לענייני חקיקה. דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, אמר כי "בהתנהלותה זו ישראל גוררת את האזור לאסון", וכינה את החוקים כ"צעד חמור מצד ישראל". אבו רודיינה הודיע כי ההנהגה הפלסטינית תפנה למועצת הביטחון ולכל המוסדות הבינלאומיים בנושא זה והדגיש כי "מדובר בהקצנה מדאיגה".



בתגובה ראשונה אמר יו"ר הרשות הפלסטינית, כי "אנו מעוניינים שירושלים תהיה פתוחה בפני שלוש הדתות המונותאיסטיות". בפגישה עם נשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב, בבירה אשגבאט, אמר אבו מאזן, כי "אין לישראל כמדינה כובשת את מזרח ירושלים לשנות את הזהות שלה, ולפגוע במקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים". הוא הוסיף, כי "אנו נכונים לשלום על בסיס ההחלטות הבינלאומיות, כך שמדינת פלסטין ובירתה מזרח ירושלים על גבולות 1967, תחיה בביטחון, שלום ושכנות טובה לצד מדינת ישראל".



עדנאן אל-חוסייני, מושל ירושלים והשר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, התייחס גם הוא לנושא ובראיון לסוכנות הידיעות "מען" אמר כי קריאות המואזין "אינן חורגות מהעוצמה המקובלת". הוא הדגיש כי רעש הקריאה לא מפריע ליהודים: "קול המואזין הוא תזכורת לנוכחות הפלסטינית בירושלים. הישראלים מנסים למחוק אותנו מהעיר הקדושה שלנו. כשהייתה הקריאה הראשונה של המואזין – הכיבוש לא היה בירושלים".



"פרובוקציה שפוגעת במוסלמים"

השר לשעבר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, חאתם עבד אל-קאדר, אמר כי "מדובר בפרובוקציה שפוגעת בציבור המוסלמים". לדבריו, "קול המואזין הוא סמל דתי, כמו קול הפעמונים בכנסייה וקול השופר אצל היהודים. התערבות בעקרונות דתיים הם דבר אסור ומהווה קו אדום".



גם בתנועת פת"ח במחוז ירושלים התייחסו בחומרה לחוק המואזין ואמרו כי "מי שמפריע לו קול המואזין - עליו לעזוב את המקום". עדנאן גית', מזכ"ל פת"ח בירושלים, ציין "החוק נועד בעיקר למנוע את קריאת המואזין במסגד אל-אקצא על ידי עיריית הכיבוש בירושלים ועל ידי ממשלת ישראל הימנית הקיצונית". בחמאס כינו את חוק המואזין כ"התפתחות מסוכנת", ואמרו כי "מניעת קול המואזין הוא פגיעה קשה ברגשות המוסלמים בכל מקום, והתערבות פסולה בחופש הפולחן". חמאס הדגיש בהודעה רשמית מטעמו כי "חוק זה הוא נגד החוקים הבינלאומיים, שמטרתם לשמור על המקומות הקדושים והזכויות הדתיות וההיסטוריות".

מועצת ההקדש בירושלים גינתה את החוק וציינה כי "בזמן שבו ממשלת הכיבוש הישראלי הורסת את בתי הירושלמים, היום היא תוקפת אותנו במסגדים שלנו. ההחלטה למנוע קריאת המואזין או הנמכת קולו, היא מתקפה חמורה על חופש הפולחן, ופגיעה באחד מיסודות האסלאם וברגשות המוסלמים בכל מקום. חוק גזעני זה בא כדי להעלים לחלוטין כל מה שהוא ערבי או אסלאמי בירושלים, והכרזת מלחמה על האסלאם והמוסלמים".

בהודעה כתובה נאמר עוד, כי "חוק זה בא כדי ליישם את ייהוד המדינה. לא נכבד חוק זה והמואזין ימשיך לקרוא למאמינים בכל מקום". המועצה קרה לעולם הערבי והאסלאמי להעלות את סוגיית ירושלים ומסגד אל-אקצא בראש סדר העדיפויות, "בשל מתקפת הכיבוש על העיר ועל תושביה".

תושבי עמונה מפגינים נגד הפינוי. צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90



במהלך ההצבעה: בנט וליברמן התעמתו


חוק ההסדרה אושר אמש בוועדת השרים לענייני חקיקה את חוק ההסדרה שיזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', שולי מועלם ויואב קיש. על פי הצעת החוק, פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם ויקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. הדיון בוועדה היה מתוח, והשרים אביגדור ליברמן ונפתלי בנט התעמתו בנושא. ליברמן תקף את בנט ואמר: "אתם מסכנים פה את מדינת ישראל ואת כל ההתיישבות בשביל גחמה אלקטורלית". בנט מצידו התעקש דרש להעלות את חוק ההסדרה להצבעה, ואף הטיח בראש הממשלה בנימין נתניהו: "הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב', עכשיו צריך להתקדם".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציג לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, באופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי. 


ערב מתוח בוועדה. אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90


גורם בליכוד מסר לאחר ההצבעה כי הליכוד היה בעד חוק ההסדרה והצביע בעדו וכי "השאלה שעמדה על השולחן היא דחייה של 48 שעות מתוך רצון למצות את אפשרות הדחייה של בג"ץ – לטובת המתיישבים בעמונה. כשנתקבלה ההערכה בישיבת ראשי הקואליציה שהסיכוי לקבלת החלטת בג"ץ עד יום שלישי הוא קלוש, הוחלט לאפשר לשרי הליכוד לתמוך בחוק וכך הם עשו. כרגע ממתינים בליכוד להחלטת בג"ץ בנושא.