מכשול בלתי צפוי בדרך לאישור חוק ההסדרה: שר האוצר משה כחלון התייחס היום (שלישי) לחוק ההסדרה הנוגע לפינוי מאחז עמונה והצהיר כי במידה וייקבע כי החוק פוגע בבית המשפט העליון, מפלגתו לא תתמוך בו. בדברים שנשא השר בכנס אילת לעיתונות, הוא תקף בחריפות את מפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "הליכוד רוצה שנעשה לו את העבודה, להפוך אותנו לגוי של שבת, לשמאלנים תורנים, אך לא ניתן לפגוע בבית המשפט העליון. אדבר עם היועץ המשפטי לממשלה - אם חוק ההסדרה פוגע בבית המשפט העליון לא נתמוך בו. לא יקום ולא יהיה".



דבריו של השר גרמו למבוכה בקואליציה, שכן בלעדיי התמיכה של סיעת כולנו קיים ספק אם הקואליציה תצליח להשיג מחר רוב בעת הבאת הצעת החוק לקריאה טרומית. "למעריב-אונליין" נודע כי שלושה מחברי הכנסת של כולנו יעדרו מחר מההצבעה: ח"כ אלי אלאלוף וח"כ מירב בן ארי הנוסעים לכינוס במועצת אירופה ויקוזזו, וח"כ אכרם חסון שייעדר גם הוא.



ח"כ מועלם רפאלי: "גם אנחנו יכולים שלא להצביע בעד התקציב"


בתגובה לדבריו של כחלון אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי: "גם הבית היהודי יכולה שלא לעמוד בסיכומים הקואליציוניים ולא להצביע בעד התקציב. למפלגות השותפות בקואליציה יש מחויבות להצביע בעד חוק ההסדרה כמו בנושאים אחרים וחבל להיגרר למלחמות מיותרות". עוד הוסיפה כי "לכנסת מותר לחוקק חוקים בתגובה לפסיקות בג"ץ וזה חלק ממערך יחסים נורמלי בין רשויות במדינה דמוקרטית".



כחלון בכנס העיתונות באילת, היום. צילום: חיים דוד



רוב בסכנה



בכולנו שוקלים לאפשר לחברי הכנסת של הסיעה שנותרו בארץ להימנע או להיעדר מההצבעה, בעוד שחבר סיעתו שר השיכון יואב גלנט יתמוך בהצעת החוק מתוקף היותו חבר ממשלה. גם חבר הכנסת בני בגין (ליכוד) הודיע כי יצביע נגד החוק. במקביל לכך, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן הודיע כי אין בכוונתו לנקוט בצעדים נגד בגין, משום שלדבריו "לבגין יש זכויות בליכוד בזכות אביו ובזכות עצמו".



על מנת לאשר את החוק בטרומית יש צורך ברוב רגיל, אולם נטייתם של חברי סיעת כולנו ועמידתו הצפויה של ח"כ בגין כנגד ההצעה צפויה להעמיד את הרוב בסכנה. גם ביהדות התורה נשמעים קולות נגד חוק ההסדרה. אחד הרעיונות שעלו היום כדי לשכך את ההתנגדות להצעת החוק הוא הוצאה של הסעיף שמאפשר להכיל את החוק באופן רטרואקטיבי על מאחז עמונה.



רוב בסכנה. בני בגין יצביע נגד החוק. צילום: מרק ישראל סלם


"יהיה שידור ציבורי"


בהמשך דבריו התייחס השר לשידור הציבורי, ואמר: "בשבילי שידור ציבורי, זה שידור חופשי, דמוקרטי ואמין". לשאלה האם יקום התאגיד, ענה ב"מסגרת תפקידי אני מטפל בזה שיהיה שידור ציבורי. אני עושה כל מה שאני יכול - בכוחותיי הדלים. אני מחויב לכסף, ליצירה ישראלית שהיא חשובה ביותר, ולחדשות - לזה אני אדאג, אלו הקווים האדומים שלי".



על הרפורמה בשידור המסחרי והמעבר מזיכיונות לרישיונות, הוסיף השר: "כשהייתי שר תקשורת, באו אליי מנכל"י החברות קשת,רשת וערוץ 10 ואמרו שהם לא יכולים לחיות עם שטר של זיכיונות, ביקשו 'לצאת לחופשי'. זכיונות זה סוג של שכירות ושאין להם אופק על המסך וזה מונע השקעה. שאלת מה הם רוצים והם אמרו שרישיונות, אז חוקקנו רישיונות. מה שקרה כנראה זה שעם הזמן השתנו הנסיבות. אני אומר כאן למצלמות - זו הייתה הבקשה שלהם".