בתום דרמה קואליציוניות גדולה ולמרות התנגדות היועמ"ש, חוק ההסדרה אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. 58 ח"כים הצביעו בעד ו-51 התנגדו להצעת החוק הנוגעת גם לפינוי עמונה. ההצבעה אושרה לאחר מגעים קדחתניים שקיים יו"ר הקואליציה דוד ביטן שבסופם הושג רוב בקואליציה, בין היתר בעקבות שינוי העמדה של מפלגת כולנו, שברגע האחרון החליטה לתמוך.

דקות לפני ההצבעה הודיע שר האוצר משה כחלון כי בניגוד לדבריו אמש, כולנו תצביע בעד חוק ההסדרה. "סיכמנו שיו"ר הקואליציה ביטן יודיע כי לא תהיה פגיעה במעמד בית המשפט העליון, אם תהיה כזו - נעצור את החקיקה בכל שלב", אמר שר האוצר. בתום ההצבעה אמר ח"כ עפר שלח (המחנה הציוני) לשר כחלון: "נלחמת כאריה, נפלת כזבוב". 

המחווה של השרה רגב


שרת התרבות מירי רגב שהצביעה בעד החוק, כתבה על כף ידה: "לא לפינוי עמונה". בין המתנגדים לחוק, שכבר הודיע בשבוע שעבר כי יצביע נגד, ח"כ בני בגין מהליכוד. 




 

המליאה במהלך ההצבעה, הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם



בקואליציה נרשם משעות הבוקר מתח רב, וכדי לאפשר לו לנסות לגייס רוב, החליט ביטן לדחוק את ההצבעה לסוף סדר היום של הכנסת. לאחר תרגיל פרלמנטרי של האופוזיציה, ובתום פגישה של ביטן עם שר האוצר משה כחלון ופגישה נוספת של כחלון ושר החינוך נפתלי בנט שטרם ידוע מה סוכם בה - הדיון החל. בסמוך להצבעה נפגשו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר כחלון, השניים סיכמו שהחוק יעבור בטרומית ולא יקודם אחרי זה. בפגישה בין בנט לכחלון אמר יו"ר הבית היהודי שהוא לא מכיר סיכום כזה.
 

13:00 הודעה מוקדמת על רוב, פגישה מכרעת של כחלון ובנט


המתנחלים הביעו זעם בעקבות ההודעה של ביטן כי ההצעה תעבור בטרומית. לדבריהם, המתווה החדש של ראש הממשלה, שאמור להחליף את נוסח חוק ההסדרה הקיים, לא יכלול את מאחז עמונה. סיעת כולנו סיימה את ישיבתה. לפני ההצבעה, השר כחלון ויו"ר סיעת כולנו פולקמן נפגשו עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כדי להגיע לסיכומים שיאפשרו את תמיכת כולנו בחוק ההסדרה בתמיכה טרומית. יו"ר הסיעה פולקמן אמר לפני הפגישה: "אנו רוצים לשמוע מהבית היהודי מהם דרישותיהם לגבי חוק ההסדרה לאחר שיאושר בקריאה טרומית".

גורם בכולנו אמר: "טרם החלטנו האם לתמוך או לא. אנו רוצים לשמוע מבנט איך יישמר מעמדו של בית המשפט העליון בטרם נודיע על תמיכה בחוק. קודם מסרו גורמים בקואליציה כי הושג רוב, אך בכולנו ציינו כי ההודעה הייתה מוקדמת מידי ודורשים להסיר את סעיף 7 שאמור להחיל את החוק רטרואקטיבית על עמונה.

מאחז עמונה. צילום: פלאש 90



12:30 - התרגיל של הרצוג וההודעה של ביטן

יו"ר הקואליציה הופיע בפני סיעת כולנו כדי לנסות ולהגיע לפשרה שתאפשר להשיג את הרוב הדרוש. הפגישה התקיימה בדלתיים סגורות ובסיומה הודיע ביטן כי "החוק יעבור בקריאה טרומית, אבל אז נמשוך אותו ולא נמשיך לקדם אותו כדי לקדם פתרון אחר". ביטן לא פירט מה הפתרון המוצע.



בתוך כך, האופוזיציה ניסתה לבצע תרגיל פרלמנטרי כשהסירה תשע הצעות החוק שעמדו לעלות היום לדיון במליאה, זאת כדי להלחיץ את הקואליציה שביקשה לדחות את חוק ההסדרה לסוף סדר היום.


10:00 הודעות אישיות לח"כים

לחץ רב הורגש בקרב הקואליציה, ובשעות הבוקר נשלחה הודעה לכלל הח"כים והשרים בקואליציה מטעם אבי רואה יו"ר מועצת יש"ע ובשם ראשי הרשויות, שזהו נוסחה: "פניה אישית אליך - ההתיישבות נתונה לאיומי ארגוני השמאל המנסים לפגוע בישובים דרך בית המשפט. בעיה זו מחייבת חקיקה אמיצה וחכמה. חוק ההסדרה בניסוח החדש שלו יכול להיות הפתרון המשפטי הנכון. החוק יסייע למערכת המשפט להתמודד עם עתירות מהשמאל שיכולות להביא להרס מיותר של בתים ושכונות בהתיישבות. אנו קוראים לך לתמוך בחוק ההסדרה שיעלה היום לדיון בכנסת". 



במקביל לכך, בלשכת ראש הממשלה החלו בניסיון למצוא פתרון שיניח את דעתם של המתנחלים, מבלי שיהיה הצורך להעלות את החוק היום להצבעה. 



ניסו לבצע תרגיל. יצחק הרצוג היום במליאה. צילום: מרק ישראל סלם



9:00 צעקות מחדרו של ביטן 


בשעות הבוקר נשמעו צעקות רמות מחדרו של ביטן, בעקבות ניסיונות של חברים בקואליציה להתחמק מההצבעה. ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ יואב קיש וח"כים נוספים הגיעו לחדרו של ביטן והחלו במאמצים לגייס רוב. אחת ההצעות שעלתה בשיחות בין כולנו לביטן היא שלפני ההצבעה במליאה יעלה נציג של הממשלה לדוכן ויודיע כי המשך תהליך החקיקה יוכנס סעיף שמבטל את התחולה הרטרואקטיבית של החוק. פולקמן אמר לביטן כי הסעיף הרטרואקטיבי בחוק המוצע פוגע בעצם במעמדו של בית המשפט העליון.
כחלון בכנס העיתונות באילת, אמש. צילום: חיים דוד


בנט לביטן: לא מנהל מו"מ


גורמים בבית היהודי ציינו מוקדם יותר הבוקר כי שר החינוך נפתלי בנט הורה להפסיק את המגעים בנוגע לקיזוזים כאלה ואחרים בהצבעה. "אין מגעים ואין קיזוזים", מסרו הגורמים והוסיפו כי "בנט נחוש ללכת עד הסוף. אחרי שנה של גרירת רגליים, אין דרך אחרת להציל אלפי בתים ביו"ש. נעביר את החוק בשלמותו, כולל סעיף עמונה".  

בפגישת מסדרון שהתקיימה לאחר מכן בין ביטן לבנט, יו"ר הקואליציה ניסה לדון עימו בחוק, אך יו"ר הבית היהודי אמר לו כי איננו מנהל מו"מ, והוסיף: "גמרנו עם זה".
 

בנט ונתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90