"חוק ההסדרה לא יחול על עמונה. מרגע שנכנסתי למשרד הביטחון הקדשתי הרבה ישיבות לעמונה - המסקנה שלי היתה ברורה", כך אמר היום (רביעי) שר הביטחון אביגדור ליברמן בשיחה עם תא הכתבים המדיניים. לדבריו, "מי שמדבר על זה שאפשר לשמור על המקום הנוכחי סתם מפזר אשליות והזיות וחבל שהוא מוליך שולל אנשים טובים שנמצאים שם הרבה שנים". ליברמן טען במפגש כי שבות רחל זו האלטרנטיבה היחידה. "זה כמה עשרות ק"מ מהמקום הזה. זה הדבר היחיד שזמין. חטפנו על זה ממשרד החוץ האמריקאי - הסכמנו לשלם את המחיר הזה". ליברמן אמר את הדברים תוך כדי התרחשות הדרמה הגדולה סביב אישור החוק בקריאה טרומית בכנסת.



אתמול הזהיר ליברמן מפני האפשרות של התנגדות אלימה לפינוי עמונה. בטקס חנוכת עיר הבה"דים קרא השר ש"לא לגרור את צה"ל לפוליטיקה, צה"ל רק מבצע ומי שמקבל את ההחלטות זה הממשלה", שר הביטחון ביקש להדגיש כי "אסור להגיע לעימות עם חיילי צה"ל - ומי שלא מבין את הרמז אני מדבר על האפשרות שנצטרך לפנות את עמונה". 



גם לגבי עפרה טוען השר ליברמן כי מטעים את המתנחלים והפינוי הוא בלתי נמנע: "אנשים גרים יותר מ-20 שנה בבתים שבנה משרד השיכון והמדינה נתנה הלוואות. פתאום מתברר שזאת קרקע פרטית. אז הדיירים לא אשמים ואת זה צריך לתקן". ליברמן מתח ביקורת על הנהגת המתיישבים והרבנים ועל חלק מהפוליטיקאים, שלטענתו מאכילים את התושבים שיש פתרון אבל הממשלה לא עושה. "נפתלי בנט ואיילת שקד תחת לחץ ואני מבין אותם. אני לא מתכוון אליהם. אני כשר הביטחון מחויב להגיד את האמת: אי אפשר למנוע את הפינוי. עם כל הצער שבדבר, אין מה לעשות פה", הוסיף, "בגלל מכלול הנסיבות – הפוליטיות, המשפטיות והבינלאומיות – צריך להמתין".



מבין שהם בלחץ". נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: פלאש 90
מבין שהם בלחץ". נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: פלאש 90



שר הביטחון אמר כי המחויבות העליונה היא להגיע להסכמות עם הממשל החדש בוושינגטון על סוגיית ההתיישבות היהודית. "אני מכוון לאישרור מכתב בוש-שרון" הסביר. "זה הסדר ביניים. אם נקבל אישרור מהממשל החדש לנוסחת בוש-שרון צריך לקחת את זה בשתי ידיים ולא לבנות יותר מחוץ לגושים. אחד לאחד לפי אותה חליפת מכתבים. ברור שלא נוכל לבנות מחוץ לגושים. אלקטורלית זה אולי לא טוב להגיד את זה – אבל אם אני יכול להתמקד בבנייה במקומות שבהם חיים 80 אחוזים מהאוכלוסייה בהתנחלויות ולא לבנות בנוקדים או ביישובים מחוץ לגושים – זה דבר טוב". לדבריו, יש להמתין בסבלנות לממשל המתגבש אצל האמריקאים.



"השמחה על ניצחון טראמפ מזיקה לנו"


"הדבר הכי חכם שאנחנו יכולים לעשות, במקום להוציא הצהרות וללכת לכל מיני כיוונים חד-צדדיים, הוא להמתין בסבלנות לראות איך יתגבש הממשל הבא – מי בעלי תפקידי המפתח - ולהגיע למדיניות מתואמת" אמר ליברמן. "יש אצלנו קואליציה ימנית בישראל ונשיא רפובליקני וקונגרס רפובליקני. ואפשר לצפות שנצליח להגיע להבנות לגבי המדיניות במזרח התיכון וגם בנושא ההתנחלויות ובסוגיה האיראנית".



"אפשר להגיע להבנות לגבי המדיניות במזרח התיכון". טראמפ. צילום: רויטרס
"אפשר להגיע להבנות לגבי המדיניות במזרח התיכון". טראמפ. צילום: רויטרס



ליברמן לא אהב את השמחה הגדולה בקרב הימין על ניצחונו של טראמפ: "אני מקווה שיהיה לנו מספיק היגיון להפסיק עם הצהלה וההתלהבות הפומבית. זה ללא ספק מזיק. אנחנו גם מקבלים מסרים רשמיים מהצוות של טראמפ – הם מצפים שנתנהג בצניעות. היו כאן הצהרות של אנשים נלהבים. יש אנשים בסביבתו שאנחנו מכירים טוב – אם תדברו עם הקונסול הכללי הקודם – הם אומרים לנו תמתינו. אל תקבעו עובדות בשטח. תמתינו". 



לגבי הקשרים של הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר השר כי "היתה ביניהם שיחה. מה שמתרוצץ בתקשורת זה שבמקום שארצות הברית תתנגש עם הרוסים בסוריה ועל אסד, עדיף להתמקד במאבק נגד טרור. זה שינוי גישה מוחלט. יש לכל זה הרבה השלכות לגבינו".



"לאובמה יש דברים יותר חשובים"


שר הביטחון התייחס גם לחשש בירושלים ממהלך מדיני באו"ם של הנשיא המכהן ברק אובמה נגד ישראל ואמר כי להערכתו יש לאובמה מספיק עניינים מבחינת סדר העדיפויות שלו שיותר חשובים מהסוגיה הפלסטינית. "זה נובע מרצון לשמר את ההישגים במדיניות הפנים". 



על עסקת הנשק הענקית בין רוסיה לאיראן שעליה דווח השבוע, אמר השר כי "מדברים על עסקה של 10 מיליארד דולר לאספקת מטוסי קרב. עוד אין עסקה. אין ספק שזה לא מוסיף לנו הרבה נחת. אבל יחד עם זאת לא שואלים אותנו. אנחנו מדברים ומנסים להסביר, אבל בסופו של דבר כל מדינה מתנהלת על פי האינטרסים שלה. רוסיה נמצאת במצוקה כלכלית והיא תפעל לפי האינטרסים שלה. הנושא עלה בביקור מדבדב ואנחנו גם דיברנו על זה עם גורמים אחרים ברוסיה".



ליברמן התייחס בשיחה גם לשורת נושאים אחרים שעומדים על סר היום. על הדיון סביב השידור הציבורי אמר כי "באנו לקואליציה לעבוד ולא להתווכח. אני עסוק מדי במשרד הביטחון כדי להתעסק עם זה". 



הוא שב והזכיר כי מבחינתו חילופי שטחים ואוכלוסיות הם תנאי הכרחי להסדר קבע בינינו לבין פלסטינים. "לא אתמוך בשום הסכם שלא יכלול חילופי שטחים ואוכלוסיות", אמר. על האפשרות שמוחמד שחלאן יירש את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר: "אני עוד לא רואה שאבו מאזן מתנדב לסיים את תפקידו. להפך. מבין כל המועמדים הפוטנציאלים אני לא חושב שנמצא דחלאן. הוא בכלל תומך בברגותי. אנחנו צריכים יציבות ביו"ש. לצמצם פעילות טרור למינימום.



"לעגן את ההתחייבות שהשגנו לשמירה על הגושים"


חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה לדבריו של שר הביטחון על אישרור מכתב בוש-שרון: "ליברמן צודק. במקום להתפרע בעמונה - ישראל צריכה לעגן מול האמריקאים את ההתחייבות שהשגנו בתקופת שרון מממשל בוש - נגד זכות השיבה ובעד השמירה על הגושים".



לבני הוסיפה: "נתניהו פגע בזה בהתנהלותו. בשביל זה צריך להבהיר שישראל תשמור על  הגושים ולא על מה שמחוץ לגדר. הממשלה הקריבה בחקיקה היום את האינטרסים המדיניים והביטחוניים שלנו בשביל כמה עשרות בתים על גבעה מבודדת".


"נתניהו פגע בזה בהתנהלותו". ציפי לבני. צילום: מרק ישראל סלם
"נתניהו פגע בזה בהתנהלותו". ציפי לבני. צילום: מרק ישראל סלם