קרב הגרסאות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החינוך, נפתלי בנט, לגבי ההכנה למבצע צוק איתן, עולה מדרגה. על פי גורמים שנחשפו לטיוטת דוח המבקר עולה כי ראש הממשלה אחראי על הסתרת המנהרות מהקבינט ועל אי הכנת צה"ל כראוי. בכך, למעשה, מאשר דוח המבקר את גרסתו של נפתלי בנט שטען לאורך כל הדרך כי הקבינט לא עודכן בנושא.



בתגובה לפרסום נמסר מטעם גורם מקורב לראש הממשלה כי איום המנהרות הוצג במלוא חומרתו ב-13 ישיבות קבינט שונות. ראש הממשלה אף הגדיר אותו כאחד מארבעת האיומים האסטרטגיים על מדינת ישראל, ובהם: איום הגרעין, איום הטילים ואיום הסייבר. כאשר כך הם פני הדברים, לא ניתן לטעון ברצינות שהאיום לא הוצג במלוא חומרתו בפני חברי הקבינט.





בעבר דחה נתניהו את דרישתן של המשפחות ששכלו את יקיריהן במבצע צוק איתן להקים ועדת חקירה ממלכתית. ראש הממשלה טען בזמנו כי "מי שטוען שאנחנו הופתענו מהמנהרות ולא ידענו על עליהן - משתמש במשפחות והטענה הזו היא הפוכה מן האמת". נפתלי בנט הגיב לדבריו בהודעה מטעמו שפורסמה גם בחשבון הטוויטר שלו, בה נכתב כי "כל מ"מ בצבא מפיק לקחים בסוף תרגיל כדי להימנע מטעויות עתידיות ולהשתפר, ומה שנכון למחלקת חי"ר, נכון כפליים עבור המנהיגות המדינית-ביטחונית של מדינת ישראל. לקראת המערכה הבאה חובה עלינו ללמוד מטעויות העבר ולא להכחיש אותן".



עוד אמר בנט כי "הפקת לקחי-אמת היא אות של עוצמה וביטחון עצמי. מי שלא מוכן ללמוד משגיאות העבר, נדון לחזור עליהן בעתיד". גורם במפלגת הליכוד אמר אז בתגובה לטענות בנט כי "הדברים נשמעים יפה, אך כמה חבל שהם שקר מוחלט. העוצמה שלנו היא לא בשקר אלא באמת".





את גרסתו של בנט חיזק אז גם ח"כ יאיר לפיד, מי שהיה באותה תקופה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. לדבריו, "לא היו דיונים על מנהרות חוצות גדר לפני יוני 2014, הקבינט הצביע בישיבות עם מידע חסר". עוד הוסיף כי נתניהו לא דובר אמת והסמכות להעלות את הנושא לדיון הקבינט הייתה בידיו. "לראייה, הגענו לצוק איתן ללא תורת לחימה ברורה", הסביר שר האוצר לשעבר.



לפיד הוסיף כי הוא לא היה "מתייחס לנושא אלמלא נתניהו היה טוען את שאמר. לפי ראש הממשלה התקיימו דיונים במקומות אחרים והייתה מודעות לבעיה ולא הביאו את זה לידיעת הקבינט וזה חמור. מעופרת יצוקה יודעים שהמנהרות הן בעיה ואנחנו חייבים תשובות למשפחות. זה לא תחקיר אמת. דוח המבקר יצטרך לענות על כל השאלות. אנחנו הצבענו בקבינט עם מידע חסר ומגיע למשפחות תשובות מהדרג המדיני", הוסיף לפיד.



מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לטענות לפיד דאז כי "בניגוד מוחלט לטענות לפיד, הסטנוגרמות מראות שבשמונה ישיבות קבינט, העלו רה"מ, שב״כ ומפקדי צה״ל את איום המנהרות החוצות גדר לשטחנו. זאת בדיוק כפי שאומרים שר הביטחון לשעבר וצה"ל. היה כדאי ללפיד לעיין למשל בתיאור עוצמת האיום של המנהרות החודרות לשטחנו, כפי שהוצג לחברי הקבינט, ובהם לפיד, בישיבות הקבינט בתאריכים הבאים: 12.01.2014, 16.02.2014, 13.03.2014, 16.06.2014, 30.06.2014. לפיד, שהיה חבר קבינט בזמן המבצע, צריך לדעת שאחריותו של חבר קבינט היא להיות בקיא בחומר שהוצג בפניו".