גורמים בכירים במערכת המשפט הזהירו כי אם הממשלה והכנסת יאשרו נוסח של חוק המואזין שיחול רק על מואזינים במסגדים, ושיקבע במפורש כי החוק אינו חל על צופרי השבת, יתקשו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואנשי פרקליטות המדינה להגן עליו בבג"ץ. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כבר הודיע כי אם אכן תתקבל דרישתו של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) להחריג את נושא צופרי השבת מהצעת החוק, שנועדה במקור לצמצם הפעלה של מערכות כריזה ב"בתי תפילה" בשעות המפריעות את מנוחת הסביבה, הוא יעתור לבג"ץ ויטען כי מדובר בחוק מפלה וגזעני הפוגע בחופש הדת והפולחן.



עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, היא כי קיימים קשיים חוקתיים בחוק המואזין, שעבר פה אחד בוועדת החקיקה. לדעת היועץ, החוק אינו יכול לעבור במתכונתו הנוכחית. לטענתו, ניתן לאכוף את מטרות החוק, תוך פגיעה פחות מפלה במתפללים המוסלמים. אבי ליכט, המשנה ליועץ, הציג עמדה זו בפני השרים כבר בשבוע שעבר. על פי ליכט, ניתן לאכוף את הדבר באמצעות החוק למניעת מפגעים, שנועד לאפשר למשטרה לפעול נגד רעשים חזקים. לדעת היועץ, חקיקת חוק המואזין בתנאים האלה אינה מידתית לטיפול בתופעה.



מגבשים נוסח מוסכם



אתמול נמשכו המגעים בין מזכירות הממשלה לבין לשכת השר ליצמן ולשכת יוזם הצעת החוק, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), במטרה למצוא נוסחה שתאפשר להגביל את השימוש במערכות כריזה במסגדים, אבל לא תפגע בשימוש בצופרי השבת לציבור היהודי. על פי ההצעה הנבחרת, האיסור על הפעלת מערכות הכריזה בבתי התפילה השונים יחול בין השעות 23:00 ל-7:00 בבוקר, בדומה לתקנות הרעש הקיימות היום. הדבר ימנע שימוש ברמקולים לצורך קריאת המואזין בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות, אך יאפשר את הפעלת צופרי השבת סמוך לכניסת השבת.



ימשוך את הערר? יעקב ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ימשוך את הערר? יעקב ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במקביל לניסיונות למצוא נוסחת פשרה, הוחלט בקואליציה להקים ועדה שתגבש נוסח שיהיה מוסכם על כל מפלגות הקואליציה. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), אמר אמש ל"מעריב-השבוע" כי הוא מקווה שההסכמות בעניין זה יושגו עד יום רביעי השבוע, דבר שיאפשר לשר ליצמן למשוך את הערר שהגיש נגד חוק המואזין לממשלה ולמגישי החוק, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) וח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), להעלות אותו להצבעה בקריאה טרומית כבר באותו היום.