נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר בראיון לאילנה דיין ששודר הערב (שני) בתכנית "עובדה" כי ישראל עמדה לרדת מהגולן: "הגענו למצב של חתימה על הסכם עם סוריה כשאני המתווך". סיפר ארדואן, "סגרנו את פרטי ההסכם ואז החלו ההפצצות על עזה בזמן שמתנהלות השיחות. היינו אמורים להמשיך לעבוד, אבל בסוף אהוד אולמרט נותר מחוץ לזירה הפוליטית וחדל מלהנהיג".

על השאלה האם נפתח דף חדש במערכת היחסים עם ישראל השיב ארדואן: "הדבר נבע משלושה תנאים שהצבתי - התנצלות בעקבות אירועי המרמרה, תשלום פיצויים והסרת הסגר על עזה. בשיחה עם נתניהו הוא הסדיר את עניין ההתנצלות, אחר כך בעקבות ההסכם את עניין הפיצויים ובנוגע לסגר אנחנו נמצאים כרגע בתהליך וכפי הנראה יש סיכוי גבוה שהסגר יוסר. בפועל, אנחנו כבר מנהלים שיחות ברוח חיובית ואני סבור שההתקדמות שעברנו טובה לנורמליזציה ביחסים".

ניהל שיחות על הגולן? ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. צילום: רויטרס
ניהל שיחות על הגולן? ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. צילום: רויטרס


"ישראל לא תפנה את הנשק שלה לעזה?"

דיין שאלה את ארדואן אם הסגר יוסר מחר, האם יוכל לערוב לכך שחמאס לא יבנה רקטות? "את יכולה להגיד לי שישראל לא תפנה את הנשק שלה כלפי עזה? שלא תירו ותפציצו את עזה ופלסטין?" השיב ארדואן. "אנחנו צריכים לראות את הדברים משני הצדדים. לא תמיד רק להאשים את עזה ואת חמאס, האם מי שמאשים, מאשים גם את עצמו? אנחנו רוצים לשים סוף למעגל הקסמים הזה. אך לא ניתן להשוות בין הצדדים, האם לחמאס יש נשק קונבנציונלי ואטומי כמו שיש לישראל? אם תשוו את עצמכם לחמאס או לפלסטין כולם יגחכו"

דיין השיבה לנשיא טורקיה כי חמאס מכוון את הרקטות לאוכלוסייה אזרחית וזה ענה לה: "כשהפצצתם את חמאס, את עזה ואת פלסטין, כמה אלפי אנשים אתם הרגתם? אם אתם אומרים שהם שיגרו רקטות וטילים, כמה זה מרשה לכם להרוג? כמה אנשי חמאס נמצאים בבתי הסוהר בישראל? מאות ואלפי פלסטינים תושבי עזה לצערנו מוחזקים שם". ארדואן הוסיף כי לפי דעתו חמאס אינו ארגון טרור והוא צריך להיות חלק מכל פתרון עם ישראל: "חמאס היא תנועה פוליטית שנולדה מתוך תחייה לאומית. עד היום ישבתם עם מחמוד עבאס (אבו מאזן) ועם הפתח. השגתם תוצאות? לא. גם פתח וחמאס צריכים לשבת סביב השולחן, אחרת אי אפשר להגיע לפתרון".

ראש הממשלה נתניהו בעת ההכרזה על הסכם הפיוס עם טורקיה. צילום: פלאש 90
ראש הממשלה נתניהו בעת ההכרזה על הסכם הפיוס עם טורקיה. צילום: פלאש 90


ארדואן התייחס לקשריו עם ארגון החמאס: "אני נפגש איתם כל הזמן. תמיד העברתי מסרים לחמאס. אני מאוד פתוח. אין לי אג'נדה סמויה, אני אדם מאוד נינוח. חייבים להשיג שלווה באזור". לשאלה האם יהיה מוכן לתווך בין הצדדים ענה: "האם ישראל עושה צעדים כדי להתקרב לפתרון שתי המדינות?"

"אם תשחררו אסירי חמאס - ישחררו את הגופות"

דיין הדגישה לנשיא טורקיה כי ראש הממשלה נתניהו עמד בפניי ביקורת נוקבת בדבר הסכם הפיוס בין המדינות בלי הכללת שחרור גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז"ל: "אם נצטרך להתערב בעניין הזה, אוכל להביע דעה ואדבר איתם. ואז הם ישאלו אותי, אם הם התחייבו לשחרר אנשי חמאס נשחרר את הגופות. האחריות מוטלת על שני הצדדים. אם הם יגלו אחריות נעשה כמיטב יכולתנו".

לוחמי צה
לוחמי צה


כמו כן, דיין הזכירה לארדואן את אמירתו בעת מבצע צוק איתן, כשאמר שהמתקפות של ישראל על עזה גרועות ממה שעשה היטלר ושאלה האם הוא מתחרט על כך. ארדואן השיב לה: "היו תקופות שעזה הותקפה, אנשים נהרגו בהפגזות ואני לא יכול לשכוח. אני לא מסכים עם מה שהיטלר עשה וגם לא עם מה שישראל עשתה. הרגתם אלפי אנשים בעזה ובפלסטין, אז אמרתי שאתם יודעים היטב לרצוח", והזכיר את העימות מול הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל בדאבוס ב-2009.  

"אנחנו אלה שנלחמים מול דאעש"

נשיא טורקיה נשאל על המלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית וטען בתוקף כי "טורקיה היא המדינה היחידה שנלחמת מול דאעש, האם המערב נלחם ומתמודד מול דאעש? מי שנלחם מול דאעש זה אנחנו". ארדואן הוסיף כי "אמריקה מעניקה מעת לעת סיוע מהאוויר לקואליציה, הם לא אומרים בראש חוצות שהם תומכים בדאעש אבל אנחנו רואים נשק מונחת ממטוסים. בנושא הזה צריכה להיות רגישות גם מצד ישראל. אנחנו נאבקים להביא שלווה לאזור

לסיום, נשאל ארדואן על ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות בארצות הברית על ידי דיין האם הוא הופתע מהתוצאה: "לא הופתעתי. יותר נראה לי שהאמריקאים הופתעו. אני מאמין בתוצאות בקלפי. כשנבחרתי לתפקיד ראש עיר אנשים היו מופתעים, אז למה מופתעים כשטראמפ ניצח? דונלד טראמפ התמודד בכוחות עצמו. הוא לא הגיע מתוך הממשל, לא עשה בחייו קריירה פוליטית ולעומת זאת היריבה שלו הייתה מאוד בטוחה בעצמה. הם גייסו כספים, מאיפה הגיעו הכספים? אחד מהתורמים של המפלגה הדמוקרטית הוא הארגון שהואשם במרד כאן בטורקיה".

חברי ארגון דאעש בסוריה. צילום: אל מידאן
חברי ארגון דאעש בסוריה. צילום: אל מידאן


ארדואן הוסיף: "אמרתי להם - הכספים שאתם מקבלים לא יביאו אתכם לשום מקום. מר טראמפ מתחיל תקופה חדשה וכל מה שנעשה נגדו זה חוסר כבוד לדמוקרטיה. קודם צריך לכבד את התוצאות בקלפי. אני בטוח שהוא לא יפגע במוסלמים ולא יאמץ את ההתנהגות עליה דיבר בבחירות".

משפחת גולדין: "הוכחה מהדהדת לחוסר עשייה של הממשלה"

בני משפחת גולדין הגיבו לראיון ואמרו כי הוא מהווה "הוכחה מהדהדת" למה שהם הגדירו כחוסר עשייה מצד הממשלה. בהודעה שנמסרה מטעם המשפחה נאמר כי "משפחת גולדין מצפה כי מדינת ישראל תהפוך כל אבן כדי להשיב את הדר ואורון שנשכחו בסג׳עייה ורפיח. על הקבינט הביטחוני להתכנס ולקבל החלטה להפעיל מנופי לחץ על חמאס כמו הפסקת תנאי הדה לוקס לאסירי חמאס בבתי הכלא בישראל והפסקת שדרוג הרצועה כאילו מדובר בריביירה הצרפתית ולא בקן מחבלים שבו מוחזקים הדר ואורון".